3 172 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Ska jag behålla "Juholt"? Eller skall jag köpa den där goa b-vpumpen?
Sida 1 av 2
Tjena
Detta skrev jag för lite drygt ett år sen:
"Hej
Bor på västkusten i ett dåligt isolerat hus (ca 130m2) med gamla fönster. Vi tokeldar i en högeffektiv ny braskamin och bränner samtidigt en pall pellets i månaden (nov 2010). Ändå har vi runt 17 grader på morgonen och när vi kommer hem efter jobbet. Man kan ju lätt säga att huset andas
Nu till problemet : jag börjar krokna på slitet med pellets och ved. Vi kommer under sommaren tilläggsisolera fasaden och byta till treglasfönster i hela huset. Skall vi samtidigt byta till bergvärme? Antar det går på en hundratusen vilket man ju kan göra nått annat för. Men hur mkt kan man räkna med att förbrukningen går ner med när man isolerar ordentligt? Kanske man slipper kånka den helvetes pelltsen så ofta då?
Några reflektioner kring detta?"
Slut citat.
Nu har vi gjort all isolering (50 cm vind och 20 cm i vägg) och bytt till 3-glas överallt. Vintern är ju ofantligt mycket mildare, men vi ligger fortfarande på en förbrukning på ca 1,7 säck om dagen de fem månader vi har igång cirk-pumpen. Detta trots att vi fortfarande har kallt om mornarna (jag är snål) då braskaminens värme försvunnit.
Jag har nu tagit in två offerter för bergvärmepump-installation. Både Thermia och Nibes 10 modeller går med all installation på ca 110´ efter ROT-avdrag.
När jag räknar på detta så får jag följande kostnader:
Pellets: 15-17´ per år med nuvarande pelletspris. (Förväntad utveckling?)
Bergvärme: Ränta = 3195 kr/år + ca 9000Kwh *1,1 kr/Kwh = 13-14´per år
Till detta kan man ju lägga att man slipper hämta pelletshelvetet två ggr i månaden, man slipper sota pannan en gång i veckan, man kan äntligen få i ordning i källaren utan en massa damm och sot.
Sen är ju pelletsbrännaren från 2005 och den konverterade olje-pannan (även lokalt kallad Juholt, då den är röd utanpå, tom inuti, och borde lagt av för länge sen) från tidigt 90-tal. Den borde ju kosta mer i underhåll de kommande åren än en bv-pump.
Så till min fråga:
Är det något jag missar i mitt resonemang? Är det kostnader jag inte tänker på? Ja, mina radiatorer e stora nog. Braskamin och bergvärme ihop, är det en bra grej? Jag har precis hur mkt gratis ved jag vill.
Motivera mig. Skall jag behålla Juholt och dammet? Eller skall jag skaffa pumpen, luta mig tillbaka hälla upp en liten whiskey och bara njuta?
Tacksam för svar
Henke
Detta skrev jag för lite drygt ett år sen:
"Hej
Bor på västkusten i ett dåligt isolerat hus (ca 130m2) med gamla fönster. Vi tokeldar i en högeffektiv ny braskamin och bränner samtidigt en pall pellets i månaden (nov 2010). Ändå har vi runt 17 grader på morgonen och när vi kommer hem efter jobbet. Man kan ju lätt säga att huset andas
Nu till problemet : jag börjar krokna på slitet med pellets och ved. Vi kommer under sommaren tilläggsisolera fasaden och byta till treglasfönster i hela huset. Skall vi samtidigt byta till bergvärme? Antar det går på en hundratusen vilket man ju kan göra nått annat för. Men hur mkt kan man räkna med att förbrukningen går ner med när man isolerar ordentligt? Kanske man slipper kånka den helvetes pelltsen så ofta då?
Några reflektioner kring detta?"
Slut citat.
Nu har vi gjort all isolering (50 cm vind och 20 cm i vägg) och bytt till 3-glas överallt. Vintern är ju ofantligt mycket mildare, men vi ligger fortfarande på en förbrukning på ca 1,7 säck om dagen de fem månader vi har igång cirk-pumpen. Detta trots att vi fortfarande har kallt om mornarna (jag är snål) då braskaminens värme försvunnit.
Jag har nu tagit in två offerter för bergvärmepump-installation. Både Thermia och Nibes 10 modeller går med all installation på ca 110´ efter ROT-avdrag.
När jag räknar på detta så får jag följande kostnader:
Pellets: 15-17´ per år med nuvarande pelletspris. (Förväntad utveckling?)
Bergvärme: Ränta = 3195 kr/år + ca 9000Kwh *1,1 kr/Kwh = 13-14´per år
Till detta kan man ju lägga att man slipper hämta pelletshelvetet två ggr i månaden, man slipper sota pannan en gång i veckan, man kan äntligen få i ordning i källaren utan en massa damm och sot.
Sen är ju pelletsbrännaren från 2005 och den konverterade olje-pannan (även lokalt kallad Juholt, då den är röd utanpå, tom inuti, och borde lagt av för länge sen) från tidigt 90-tal. Den borde ju kosta mer i underhåll de kommande åren än en bv-pump.
Så till min fråga:
Är det något jag missar i mitt resonemang? Är det kostnader jag inte tänker på? Ja, mina radiatorer e stora nog. Braskamin och bergvärme ihop, är det en bra grej? Jag har precis hur mkt gratis ved jag vill.
Motivera mig. Skall jag behålla Juholt och dammet? Eller skall jag skaffa pumpen, luta mig tillbaka hälla upp en liten whiskey och bara njuta?
Tacksam för svar
Henke
Enda felet vi gjorde när vi bytte till jordvärmepump var att vi samtidigt lade 20 000 på en ny fin braskamin till köket.
Den har vi använt tre gånger. Braskaminen i vardagsrummet som tidigare gick 24/7 var visst tänd på julafton.
Saknar inte
- Att slänga in 40 m2 ved i boden
- Att kärra in det i huset
- Allt dj-vla damm och sot
- Sotaren
- Kylan i huset när man kom hem
- Luftvärmepumpen som ylade
Oss kostade det närmare 300 tkr (hade inte vattenburet).
Värt varenda krona. Nej, mer än så, du får tillbaka ditt liv.
Se bara till att pumpen har tillräcklig effekt. Vårt hus är oxo rejält dragigt så jag utgick från maxeffekten på kaminer, elraddar, LLVP och allt annat som gick för fullt när det blev kallt.
Den har vi använt tre gånger. Braskaminen i vardagsrummet som tidigare gick 24/7 var visst tänd på julafton.
Saknar inte
- Att slänga in 40 m2 ved i boden
- Att kärra in det i huset
- Allt dj-vla damm och sot
- Sotaren
- Kylan i huset när man kom hem
- Luftvärmepumpen som ylade
Oss kostade det närmare 300 tkr (hade inte vattenburet).
Värt varenda krona. Nej, mer än så, du får tillbaka ditt liv.
Se bara till att pumpen har tillräcklig effekt. Vårt hus är oxo rejält dragigt så jag utgick från maxeffekten på kaminer, elraddar, LLVP och allt annat som gick för fullt när det blev kallt.
Hej Henke Att köra braskamin med bergvärme funkar fint.Det händer faktiskt att vi sätter in berg/markvärme hos bönder även fast dom har skog.Att ta in referenser tycker jag nästan är viktigaste så du blir nöjd med instalationen med tanke på investeringen.
Men hur mycket energi motsvarar det då?Henrikke skrev:...Nu har vi gjort all isolering (50 cm vind och 20 cm i vägg) och bytt till 3-glas överallt. Vintern är ju ofantligt mycket mildare, men vi ligger fortfarande på en förbrukning på ca 1,7 säck om dagen de fem månader vi har igång cirk-pumpen. Detta trots att vi fortfarande har kallt om mornarna (jag är snål) då braskaminens värme försvunnit.
Jag tycker instinktivt att ert hus fortfarande drar för mycket energi, med tanke på 200 isolering i väggarna och 500 i taket.
Är det missat någonstans?
AsgarvHenrikke skrev:
Som du väl själv kommit fram till så är inte allt kronor och ören. Dock verkar pelletspriset ligga relativt stabilt jämfört med elpriset. Satte själv in bergvärme för ett par år sedan och konverterade till vattenburet. Ekonomisk besparing ja, men framförallt ett fantastiskt inomhusklimat.
(Vill du fortfarande snåla så kan du programmera pumpen så det är 17 grader på morgonen, bara så ni inte vänjer er vid lyx och flärd för fort
1,7 säck hat = 131 kWh.Mikael_L skrev:
Juholts verkningsgrad kanske 70% = 91 kWh.
Håller med, fortfarande mkt när det e kallt i huset och massa isolering.
Hehe, tror kanske inte frugan uppskattar detta. Tack för input!mexitegel skrev:Asgarv
Som du väl själv kommit fram till så är inte allt kronor och ören. Dock verkar pelletspriset ligga relativt stabilt jämfört med elpriset. Satte själv in bergvärme för ett par år sedan och konverterade till vattenburet. Ekonomisk besparing ja, men framförallt ett fantastiskt inomhusklimat.
(Vill du fortfarande snåla så kan du programmera pumpen så det är 17 grader på morgonen, bara så ni inte vänjer er vid lyx och flärd för fort)
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Hallå
Jag var i en liknande situation förra året och valde i höstas att installera en bergvärmepump. Kan inte säga annat än att jag är riktigt jäkla nöjd! Se till att läs på ordentligt så att du får en bra installation. Köp en egen elmätare också (de kostar under 300kr på nätet) då får du stenkoll på hur mycket pumpen drar, i mitt fall så insåg jag att mitt FTX-aggregat drar nästan lika mycket som bergvärmepumpen när det blir kallt(!!!)
Det största problemet är att garaget blivit fullt med sopor istället för pelletspallar
Jag räknade med en COP på 3, hittils har jag en COP på ca 3.7, men den sjunker säkert något när hålet blir nerkylt. Jag bör ändå hamna på över 3.5 i års cop....
Jag var i en liknande situation förra året och valde i höstas att installera en bergvärmepump. Kan inte säga annat än att jag är riktigt jäkla nöjd! Se till att läs på ordentligt så att du får en bra installation. Köp en egen elmätare också (de kostar under 300kr på nätet) då får du stenkoll på hur mycket pumpen drar, i mitt fall så insåg jag att mitt FTX-aggregat drar nästan lika mycket som bergvärmepumpen när det blir kallt(!!!)
Det största problemet är att garaget blivit fullt med sopor istället för pelletspallar
Jag räknade med en COP på 3, hittils har jag en COP på ca 3.7, men den sjunker säkert något när hålet blir nerkylt. Jag bör ändå hamna på över 3.5 i års cop....
Titta på en eventuell fläktkonvektor! Har du som jag ett gammalt hus gjort för olja och hög framledning så kan det nog vara värt en del. Jag ska iaf smälla upp en eller två sådana. Sänker framledningen rätt bra hoppas jag.
glöm inte att räkna med sotarens kostnad och eventuellt skydd för skorstenen.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
glöm inte att räkna med sotarens kostnad och eventuellt skydd för skorstenen.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mexitegel skrev:
Klockrent!
Det börjar luta åt en
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/
Någon som har erfarenheter?
Imorse hade förresten brännaren stoppat för pelletsen var slut. Det var jävligt sköj att fixa det inann jobbet.