Hej

Jag får inte golvvärmeslingornas anslutningar täta mot fördelaren (Uponor Pro1 med Euro cone-kopplingar). Jag har dragit i princip så hårt jag orkar men det blir inte tätt för det. När jag tar isär kopplingen är stödhylsan helt lös, slangen verkar helt enkelt inte ha klämts ihop tillräckligt mycket.

På både slangen och kopplingen står det 20x2mm

Tips...?

/Magnus

Menar inte att idiotförklara dig, men har du glömt klämringen ?

Jag förstår att du undrar men klämringen sitter där den ska. Den har även klämt ihop slangen men inte tillräckligt. Diametern på stödhylsan är 15mm och innerdiametern på slangen är 16mm, ganska mycket glapp.
Är det möjligt att använda andra klämringskopplingar än Uponors till denna fördelare? Man borde väl kunna använda vilken som helst och täta med lin i gängorna?

Krilleman
Nej, du ska inte använda andra klämringskopplingar än uponors egna. Men stödhylsan ska inte glappa!

Är det lika på alla kopplingar?

Uponors kopplingar tätar inte mot klämring såvitt jag minns, de tätar på indidan mellan slang och "stödhylsa", och mot stödhylsa/koppling med oring eller anliggningsyta..

Antagligen går det väl med någon annan lösning, men jag tror helt enkelt att du helt enkelt fått fel kopplingar, http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=388

Ok, den där länken verkar funka sådär..
rsk :2419020 då ?

Redigerat:
Jag använde rinkabys Beulco koppling till min Uponor kulvert funkar.

krilleman_215 skrev:
Är det lika på alla kopplingar?
Alla kopplingar är lika.

Mäster skrev:
...men jag tror helt enkelt att du helt enkelt fått fel kopplingar,
De är märkta med 20x2 (samma som slangen).

Jag är mest inne på att köra med traditionella klämringskopplingar och täta med lin mot gängan istället. Dom här kopplingarna känns inte direkt tillförlitliga.

En annan sak jag kom att tänka på, kartongen till slangen är märkt med Q&E, alltså Uponors system med att expandera slangen med ett speciellt verktyg och sen sätta den på plats. Kan det göra någon skillnad, dimensionen är ju fortfarande 20x2mm ?

Krilleman
meke skrev:
Alla kopplingar är lika.

Glappar det lika mycket om alla stödhylsor menade jag?? (mitt fel, jag var otydilg i formuleringen förut)

Och Q&E står det på Uponors golvvärmeslangar!

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Glappar det lika mycket om alla stödhylsor menade jag?? (mitt fel, jag var otydilg i formuleringen förut)

Och Q&E står det på Uponors golvvärmeslangar!
Japp, alla stödhylsor glappar lika mycket

Risken med traditionella klämringar är att de skär in i slangen, till skillnad från Uponors egna som bara klämmer åt,
Jag har inte varit med om att det hänt iofs, men det är väl ett tänkbart scenario, samt att då sitter klämringen där den sitter
Ska du ändra nåt sen måste du skära av slangen.

Det ser ut att vara gängor kvar.
Det är precis såna kopplingar jag har.

Krilleman
Jag är tveksam att du fått rätt stödhylsor leverarade, var kopplingarna packade i påsar (Mutter - kona - stödhylsa) eller låg allt löst vid leverans?!

Stödhylsan ska INTE glappa!

Då är jag utan ideer. När du tar isär den ska nog klämringen vara lös iofs, men man ska inte alls behöva dra våldsamt hårt till plastslangarna. Oringen är väl nästa tanke, sluter den tätt mot fördelaren ?, Det borde du kunna märka genom att bara trycka dit kopplingen utan slang, ett visst motstånd ska det väl finnas när man trycker dit den ?

Edit, missade att stödhylsan glappade,

krilleman_215 skrev:
Jag är tveksam att du fått rätt stödhylsor leverarade, var kopplingarna packade i påsar (Mutter - kona - stödhylsa) eller låg allt löst vid leverans?!

Stödhylsan ska INTE glappa!
Allt var monterat tillsammans med ett plastlock i intryckt i gängorna på muttern. Alla grejer är dessutom märkta med 20x2.

Mäster skrev:
Då är jag utan ideer. När du tar isär den ska nog klämringen vara lös iofs, men man ska inte alls behöva dra våldsamt hårt till plastslangarna. Oringen är väl nästa tanke, sluter den tätt mot fördelaren ?, Det borde du kunna märka genom att bara trycka dit kopplingen utan slang, ett visst motstånd ska det väl finnas när man trycker dit den ?

Edit, missade att stödhylsan glappade,
Den verkar täta bra mot fördelaren så det är nog inte där problemet ligger heller.

Jag har mailat Uponor så vi får se vad dom säger.

Tack så mycket för era svar så här långt! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.