2 745 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Alla rediga pelletsgurus, hjälp!
Nu är det dags för ett nytt värmesystem och jag behöver alla pelletsgurus hjälp med att välja bland djungeln där ute. Vi har praktiskttaget bestämt oss för pellets, men andra förslag är givetvis välkommna. Som bakgrund kan jag säga att vi bor i ett 1 och halvplans med källare från -57, oljetank och pannan ska ut nu då de gjort sitt, vi har ett öppet system.
Vi behöver:
# Pelletspanna
# Acctank (ar)
# Slutet expantionskärl
Vi har plats i källaren med ett föråd för pellets i bulk. Familjen består av 6 medlemmar och huset är cirka 60+60+60+30 kvm (inkl varmgarage). Vad rekomenderar ni, vad har ni själva och funkar det bra?Hur stort behöver vi (fattar inte hur man ska räkna ut hur mycket effekt vi behöver, kan det stämma om vi har 35 000 kWh? :x)?
Hjälp mig!!
//Nill
Vi behöver:
# Pelletspanna
# Acctank (ar)
# Slutet expantionskärl
Vi har plats i källaren med ett föråd för pellets i bulk. Familjen består av 6 medlemmar och huset är cirka 60+60+60+30 kvm (inkl varmgarage). Vad rekomenderar ni, vad har ni själva och funkar det bra?Hur stort behöver vi (fattar inte hur man ska räkna ut hur mycket effekt vi behöver, kan det stämma om vi har 35 000 kWh? :x)?
Hjälp mig!!
//Nill
http://www.ariterm.se/index.php?art_id=75&Ariterm_Biomatic&red=1
Beprövat,,ja det bästa på marknaden,,sköter sig så gott som själv
Sen så behöver ni inga acctankar till pellets
Ja det öppna systemet på vinden fimpar ni då och tar bort och sätter (ett slutet) exp-kärlet i pannrummet...
Har ni sen nån bekant som är rörpulare så kommer ni lindrigare undan med install,x-tra plus
Mvh
Beprövat,,ja det bästa på marknaden,,sköter sig så gott som själv
Sen så behöver ni inga acctankar till pellets
Ja det öppna systemet på vinden fimpar ni då och tar bort och sätter (ett slutet) exp-kärlet i pannrummet...
Har ni sen nån bekant som är rörpulare så kommer ni lindrigare undan med install,x-tra plus
Mvh
Ja en acktank är inte fel, och ett måste om man så småningsom ska komplettera med solvärme. Vilket faktiskt är en fenomenalt komplement till pelletsen.Nillinsim skrev:
Mitt råd är att satsa på ett stort bulkförråd och en automatsotande panna med separat asklåda.
Ska du hålla på och bära småsäckar och smusta ner dig en gång i veckan så kommer du snart att ångra dig att du inte valde värmepump istället.
2st laddpannor jag på rak arm kommer att tänka på i två olika prisklasser är:
ETA PU
Attack Pellet 30
Sen finns även typ fröling effecta ecotec mfl.
Samt en soltank 500-1000lit beroende på hur många kvm solfångare...
Baxi Multiheat..
Vi bor i ett 250kvm stort hus från 1908, utan någon isolering i väggarna, 1+3/4 plan + källare. När jag köpte huset bytte jag oljebrännaren mot en 20kW Thermia pelletsbrännare, med ett så kallat veckoförråd som vi fyller med pellets i säck. Vi har bott är i ett antal år nu.
Brännaren behöver lite service emellanåt och ja det är lite släpande med säckarna. Men vadå, att springa på Sats kostar flera tusen om året, här får jag rolig träning gratis
Men bulkförråd är säkert ingen nackdel. Det har dock rapporterats en del bök med flexskruvar som verkar leva sina egna liv lite.
Vi har ingen acktank och jag har aldrig upplevt några problem med att varmvattnet inte räcker även om man duschar länge när det är -20 ute.
Ack-tank är ju helt klart att rekommendera tycker jag, liksom solpaneler, då behöver du nog inte köra pelletsen alls under sommarhalvåret. Svärfar eldar med ved och har solpanel, han eldar ingenting under sommarhalvåret. Solpanelen klarar allt varmvatten.
Brännaren behöver lite service emellanåt och ja det är lite släpande med säckarna. Men vadå, att springa på Sats kostar flera tusen om året, här får jag rolig träning gratis
Men bulkförråd är säkert ingen nackdel. Det har dock rapporterats en del bök med flexskruvar som verkar leva sina egna liv lite.
Vi har ingen acktank och jag har aldrig upplevt några problem med att varmvattnet inte räcker även om man duschar länge när det är -20 ute.
Ack-tank är ju helt klart att rekommendera tycker jag, liksom solpaneler, då behöver du nog inte köra pelletsen alls under sommarhalvåret. Svärfar eldar med ved och har solpanel, han eldar ingenting under sommarhalvåret. Solpanelen klarar allt varmvatten.
I vårt förra hus satte vi in en Biosol-panna, en riktigt bra pelletspanna med inbyggd ack-tank. Till en sån kan man ansluta solpaneler direkt om man så önskar. Sotaren var lyrisk över den höga monteringen av brännaren som gjorde det lätt att göra rent. Själv tyckte jag det var kanon eftersom man bör sota ur den regelbundet, 1 gång i veckan. Skönt att slippa krypa runt på golvet ..
Vv-kapaciteten var mycket bra också - man kunde duscha hur länge som helst. Man kunde också tappa upp ett bad utan att det märktes
.
Brännaren var en Pell-X som funkade hyfsat, dock var den känslig för kvalitén på pelletsen, vill jag minnas.
Underskatta inte säcklogistiken! I början kånkade jag ner säckarna ner till pannrummet i källaren tills jag tröttnade (och min sambo de gånger jag var bortrest). Jag satte pelletsförrådet i garaget som låg i anslutning till pannrummet, borrade upp ett hål för matarskruven in i pannrummet och vips blev det genast lättare ! Om du kan hantera pelletsen i bulk så är det ännu lättare förstås
.
Vv-kapaciteten var mycket bra också - man kunde duscha hur länge som helst. Man kunde också tappa upp ett bad utan att det märktes
Brännaren var en Pell-X som funkade hyfsat, dock var den känslig för kvalitén på pelletsen, vill jag minnas.
Underskatta inte säcklogistiken! I början kånkade jag ner säckarna ner till pannrummet i källaren tills jag tröttnade (och min sambo de gånger jag var bortrest). Jag satte pelletsförrådet i garaget som låg i anslutning till pannrummet, borrade upp ett hål för matarskruven in i pannrummet och vips blev det genast lättare ! Om du kan hantera pelletsen i bulk så är det ännu lättare förstås
Om man är orolig för varmvattenkapaciteten från pelletspannan så kan man seriekoppla pannan med en elektrisk VVB. Då matar pannan varmvattenberedaren med uppvärmt vatten så det enda elpatronen i VVB behöver göra är att hålla vattnet varmt när man inte använder varmatten. På detta sätt får man en rejäl varmvattenkapacitet och kan dessutom, om man vill, stänga av pannan helt på sommaren. VVBn har betydligt mindre värmeförluster än pannan därför sparar detta pengar.
Jag har själv en CTC Easyflex med VikingBio seriekopplat med en 200L OSO VVB.
Jag har själv en CTC Easyflex med VikingBio seriekopplat med en 200L OSO VVB.
Är många vedeldare med gjutjärnspannor och liknande på byggahus och därför blir tipsen därefter.
Till en riktig självuraskande pelletspanna ska du inte ha acktank.
Biomatic pannan har värmeväxlare för varmvattnet och när den körs vintertid startar brännaren omedelbart om nu 6 personer ska duscha samtidigt. Sommartid använder man en elberedare för varmvattnet.
Solfångare är idag inte någon kostnadseffektiv lösning och varken heatpipe eller u-pipe typen av solfångare håller i evighet som många trott. Vad ska du med massor av dyrt varmvatten till på sommaren? Det är husuppvärmningen vintertid som kostar riktigt mycket pengar och det är där man ska lägga investeringarna.
CTC Ecoflex är också en bra panna med samma brännare. Lite enklare och lite billigare.
Längre än till dessa två behöver man inte titta pm man ska ha en pelletspanna.
Till en riktig självuraskande pelletspanna ska du inte ha acktank.
Biomatic pannan har värmeväxlare för varmvattnet och när den körs vintertid startar brännaren omedelbart om nu 6 personer ska duscha samtidigt. Sommartid använder man en elberedare för varmvattnet.
Solfångare är idag inte någon kostnadseffektiv lösning och varken heatpipe eller u-pipe typen av solfångare håller i evighet som många trott. Vad ska du med massor av dyrt varmvatten till på sommaren? Det är husuppvärmningen vintertid som kostar riktigt mycket pengar och det är där man ska lägga investeringarna.
CTC Ecoflex är också en bra panna med samma brännare. Lite enklare och lite billigare.
Längre än till dessa två behöver man inte titta pm man ska ha en pelletspanna.
ja, efter att ha kollat era rek. så lutar det mot en biomatic 20+ utan acctank. Skulle vi senare ändra oss så kan man väl koppla in en acctank senare (sa hon helt ovetandes om hur det faktiskt funkar). Hur räknar man ut vilken dimension man ska ha på exp.kärlet?
biomatic 20+ verkar ju vara både panna och brännare i ett, hur kopplar man det egentligen till ett föråd, hur kan man bygga det, någon fin länk =). Och va fan är en skruv?
biomatic 20+ verkar ju vara både panna och brännare i ett, hur kopplar man det egentligen till ett föråd, hur kan man bygga det, någon fin länk =). Och va fan är en skruv?
Klicka här för att svara