Hej,
Jag är ny med fjärrvärme och i en instruktionen som jag hittat på nätet till vår anläggning som visst heter Logstor 2000 står om att man ska "fyll a på systemet vid behov, men om man måste göra det ofta kan det vara en läcka"...
Men vad är "ofta" och vad ska anses som normalt?
Någon som kan ge en tumregel?
En gång om dagen, veckan, månaden, året?
Mvh,
johfo

I teorin ska du aldrig behöva fylla systemet då det ska vara lufttätt. I praktiken läcker det ofta kring ventiler och anslutningar till speciellt äldre radiatorer. Behöver du fylla oftare än någon enstaka gång per år så har du nog en större läcka någonstans som bör undersökas.

Observera också att mätaren i skåpet är en tryckmätare, inte en volymmätare. Trycket kan variera beroende på temperaturen i systemet så det kan gå lite upp och ned.

johfo skrev:
Hej,
Jag är ny med fjärrvärme och i en instruktionen som jag hittat på nätet till vår anläggning som visst heter Logstor 2000 står om att man ska "fyll a på systemet vid behov, men om man måste göra det ofta kan det vara en läcka"...
Men vad är "ofta" och vad ska anses som normalt?
Någon som kan ge en tumregel?
En gång om dagen, veckan, månaden, året?
Mvh,
johfo

Redigerat:
OK,
Jo, att systemet inte är helt lufttätt i praktiken är väl naturligt och även alla plastslangar till värmen måste ju ha mer diffusion än gamla kopparör, även om det är långt ifrån synligt läckage.

Men om jag har tappat från ca 1,4 till 1,2 bar på tre-fyra månader, är det någon som skulle oroa sig för det, eller är det bara att fylla på och lägga sin tankemöda på något annat?

Det är ju inte så lätt att veta vad som är normalt när man aldrig sett prylarna förut och det inte finns några "fallexempel" och jag har letat både i det här forumet och på nätet generellt men inte hittat något...

Mvh,
johfo

Det låter kanske lite väl mycket med ett tryckfall på 0,2 bar / 3 månader. Det blir ju 0,8 bar på ett år. När jag hade ett liknande problem så drog jag upp trycket rejält i systemet, nästan så att det rann tillbaka genom exp-kärlet. Då såg (och hörde) jag var det bubblade, i mitt fall var det anslutningen till en gammal sektions-radiator som behövde dras åt.

johfo skrev:
OK,
Jo, att systemet inte är helt lufttätt i praktiken är väl naturligt och även alla plastslangar till värmen måste ju ha mer diffusion än gamla kopparör, även om det är långt ifrån synligt läckage.

Men om jag har tappat från ca 1,4 till 1,2 bar på tre-fyra månader, är det någon som skulle oroa sig för det, eller är det bara att fylla på och lägga sin tankemöda på något annat?

Det är ju inte så lätt att veta vad som är normalt när man aldrig sett prylarna förut och det inte finns några "fallexempel" och jag har letat både i det här forumet och på nätet generellt men inte hittat något...

Mvh,
johfo

En till två ggr om året är vanligt att man behöver fylla på exp. kärlet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.