A
Ja.. stämmer detta?

Upplevs det kallare inomhus om man har 30% luftfuktighet än om man har 65% luftfuktighet?

Någon som har några riktigt bra tips på att öka luftfuktigheten inne på vinterhalvåret?

Jag tror inte att fuktig luft upplevs varmare i normal rumstemperatur. Möjligen kallare. Vill du öka luftfuktigheten så finns speciella luftfuktare för ändamålet. Annars ett rejält pastakok. Kanske ett stort akvarium.

Erik

A
Avemo skrev:
Jag tror inte att fuktig luft upplevs varmare i normal rumstemperatur. Möjligen kallare. Vill du öka luftfuktigheten så finns speciella luftfuktare för ändamålet. Annars ett rejält pastakok. Kanske ett stort akvarium.

Erik
Så hur förklarar du den upplevda skillnaden torrbastu mot våtbastu där det är samma temperatur?

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
A
mycke_nu skrev:
[länk]
Tack, den upplevda skillnaden skal alltså vara lie över 1c om jag tolkar den rätt.

S
tycker att kall fuktig luft känns kallare.
och varm fuktig luft känns varmare.
så tycker jag

Jag håller med SBH, kallt och torrt känns mindre kallt än kallt och fuktigt. Varmt och fuktigt känns varmare än varmt och torrt.

Alfred Jonsson skrev:
Så hur förklarar du den upplevda skillnaden torrbastu mot våtbastu där det är samma temperatur?
Det förklarar jag med att det inte är rumstemperatur i bastun. Kroppen är mycket kallare än luften i bastun. Därför kondenserar vattenånga mot kroppen. Det ger en mycket intensivare värmeöverföring än att värmen bara leds genom den torra luften. Dessutom fungerar kroppens avkylningssystem svettning sämre när det är fuktigt.

Min gissning är att när omgivningstemperatur och fysisk aktivitet föranleder att man svettas känns det varmare om det är fuktigt. I annat fall kallare.

Erik

Det som påverkar huruvida det upplevs som kallt eller varmt förutom temperaturen är vad det finns för drivande kraft för fukten på huden att avdunsta. I en varm fuktig bastu så kondenserar ånga på huden vilket upplevs som mycket varmt. I inomhustemperatur som är torr så avdunstar fukten snabbare än i motsvarande inomhustemperatur som är fuktig. Detta kyler huden något lite.
När det är kallt och rått ute och kanske blåser snett nedifrån (även kallat Göteborgsvinter) så tror jag den upplevelsen kan hänga ihop med att det krävs så mycket mer energi att värma upp den luften som kommer närmast huden. Värmekapacitivitet för vatten är många gånger högre än den i luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.