Håller på med ett pannbyte. En gammal CTC kombipanna från 1972 har åkt ut, och en beg vedpanna Orlan 40 från -05 har kommit på plats. Köpte Vedpannan med acctankar begagnad och fick massor av rör med. Då jag naturligtvis måste modifiera alla rör på sin nya plats, så undrar jag om man kan återanvända böjar och div kopplingar som sitter där? Är det bara att löda bort dom och sen löda fast dom igen efter man kortat röret t.ex.? Tycker ju det är synd att slänga dom och sen köpa nya likadana. Jag vet inte om man har använt hård- eller mjuklod. Har ingen erfarenhet av att löda rör, har hittills bara praktiserat med klämkopplingar men det känns som att det kommer att bli ganska dyrt i detta ormbo som kommer att skapas i mitt pannrum.
Det är inga problem, lös loss, skrubba bort ev oxis med duk och på med fluss och lämpligt lod.
Är det hårdlödat behöver du gassvets (oxygen + acetylen), är det mjuklod räcker med mindre butan/propan brännare typ Primus2000 eller likande.
Du ser skilnaden på lodet redan nu, skrubba lätt med grön svamp, om det blir grått/silver är det mjuklod, om du knappt gör märke är det hårdlod
Är det hårdlödat behöver du gassvets (oxygen + acetylen), är det mjuklod räcker med mindre butan/propan brännare typ Primus2000 eller likande.
Du ser skilnaden på lodet redan nu, skrubba lätt med grön svamp, om det blir grått/silver är det mjuklod, om du knappt gör märke är det hårdlod
Tack för det! Då spar jag lite pengar....
Jag har försökt att lista ut hur rören har varit dragna där grejerna suttit förrut med hjälp av bilder som tidigare ägaren skickat med, och med hjälp av hur rören var utformade när dom kom.
Efter anpassning till MITT pannrum har jag kommit fram till bifogad schema...
Önskar kommentarer om det, då jag tidigare inte sysslat med liknande.
Jag har förstått att man helst ska dra rören rakt mellan panna och acctankar med tanke på självcirkulation vid strömavbrott, men som ni ser är det tyvärr en dörr emellan, så jag räknar med att vi klarar oss med kakelugnan om det skulle inträffa längre strömavbrott.
Har bilat ut en ränna i golvet vid dörren där jag tänkt gjuta ner det isolerade returröret till tankarna.
Kommer detta att fungera????
Jag har försökt att lista ut hur rören har varit dragna där grejerna suttit förrut med hjälp av bilder som tidigare ägaren skickat med, och med hjälp av hur rören var utformade när dom kom.
Efter anpassning till MITT pannrum har jag kommit fram till bifogad schema...
Önskar kommentarer om det, då jag tidigare inte sysslat med liknande.
Jag har förstått att man helst ska dra rören rakt mellan panna och acctankar med tanke på självcirkulation vid strömavbrott, men som ni ser är det tyvärr en dörr emellan, så jag räknar med att vi klarar oss med kakelugnan om det skulle inträffa längre strömavbrott.
Har bilat ut en ränna i golvet vid dörren där jag tänkt gjuta ner det isolerade returröret till tankarna.
Kommer detta att fungera????
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Vattnet tar ju minsta motståndets väg, så för att få samma motstånd över tankarna kan du flytta returen från tankarna till vänstra sidan(vid expansionskärlet) Annars finns väl risken att det laddar i/ur ojämt i tankarna,
(tichelmann-principen)
En luftfälla med lite volym vid högsta punkt är nog kanske en god idé.
(tichelmann-principen)
En luftfälla med lite volym vid högsta punkt är nog kanske en god idé.
Tack för tipsen!
Nu har jag fått en förklaring varför returen från tankarna till pannan var ansluten mellan tank 1 & 2 istället för vid tank 3 som var den kortaste vägen... Då låter jag det vara så!
Om jag sätter en luftning på högsta punkten på röret ovanför dörren, borde det fungera?
Det har tidigare varit luftningar på rören ut till elementet., men tidigare ägare hade dom rören i taket i pannrumet, så då kan man ju förstå det.. JAG ska ju inte ha det så...
Finns det "luftfällor med lite volym" att köpa och sätta dit?
Reviderat kopplingsschema:
Nu har jag fått en förklaring varför returen från tankarna till pannan var ansluten mellan tank 1 & 2 istället för vid tank 3 som var den kortaste vägen... Då låter jag det vara så!
Om jag sätter en luftning på högsta punkten på röret ovanför dörren, borde det fungera?
Det har tidigare varit luftningar på rören ut till elementet., men tidigare ägare hade dom rören i taket i pannrumet, så då kan man ju förstå det.. JAG ska ju inte ha det så...
Finns det "luftfällor med lite volym" att köpa och sätta dit?
Reviderat kopplingsschema:
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Säkerhetsventilen ska sitta i stigande anslutning, ej avstängningsbar från pannan.charta77 skrev:
expansionskärlet ska sitta så kallt som möjligt, mao där det är inritat, en avstänging med tappventil underlättar enormt vid byte/service av slutet expansionskärl
En sorts luftfälla kan vara en bit större rör ---====---- som luften kan fångas upp i.
Tänk dock på att luften ställer sig i den änden som flödet kommer ifrån och därför passar det ypperligt med en avluftare just där.
Det som jag skrev är inte fel, det är bara olika sätt som man löser det rent praktiskt.blackadder skrev:Säkerhetsventilen ska sitta i stigande anslutning, ej avstängningsbar från pannan.
expansionskärlet ska sitta så kallt som möjligt, mao där det är inritat, en avstänging med tappventil underlättar enormt vid byte/service av slutet expansionskärl
En sorts luftfälla kan vara en bit större rör ---====---- som luften kan fångas upp i.
Tänk dock på att luften ställer sig i den änden som flödet kommer ifrån och därför passar det ypperligt med en avluftare just där.
Säkerhetsventilen om den placeras på rätt sätt fungerar då som avluftning och röret därtill som dels ansluts till säkerhetsventilen och sedan går vidare till till axpensionskärlet blir också att fungera som luftfälla.
Sedan om man känner att man måste ha en avstängsventil till expansionskärlet så går den även i detta fall att ansluta i anslutning till det.
Redigerat:
Om det är en Orlan -05 så har du väl säkert fjädrar i rökgastuberna? Man får lägre rökgastemp och bättre effekt med de nya turbulatorerna. Men då tror jag man måste byta ut själva spaksotningsmekanismen också.
Är inte primärluftskanalerna ändrade så gör det innan du tar pannan i drift. Dvs försök få primärluftsutblåsen lägre ner, närmare glödbädden. På de äldre Orlan var utblåsen längst upp i vedmagasinet och då övertänder och puffar de ganska gott..
Är inte primärluftskanalerna ändrade så gör det innan du tar pannan i drift. Dvs försök få primärluftsutblåsen lägre ner, närmare glödbädden. På de äldre Orlan var utblåsen längst upp i vedmagasinet och då övertänder och puffar de ganska gott..
Lödrördelar är så billiga att det inte borde vara någon ide att återanvända om de varit hårdlödda, man får värma så kraftigt för att lossa att risken för onödig överhettning, glödgning ökar. Däremot mjuklödda blir ju nästan bättre när ena ytan redan är förtent vid återmontaget.
En lödmuff 35mm kostar 23:- hos rinkaby. Jag ser ingen anledning till att återanvända dina gamla. Det kostar antagligen mer i gaskostnad än att bara köpa nya och sälja dina gamla kopparrör hos den lokala skrotnissen för ca 40:-kg!