Värme allmänt
mstrand: Jag har funderingar på att använda CTC Ecozenith I550 tillsammans med en bergvärmepump i ett nybygge. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer troligen att komplettera pumpen med en vattenmantlad braskamin i framtiden.
Sverkele: Hmm, vet inte om dessa länkar hjälpte mig så mycket. Men tack ändå.
exerg: De brukar åtminstone kräva insatsslang för att godkänna nyinstallation. Sedan kan det bero på om takstolen vetter emot andra sidan där rökgången går eller tvärtom.
mexitegel: Om du har någon form av träyta på golven ovan golvvärmen (parkett, klick etc.) så än ska denna generellt inte bli varmare 27 grader (varierar i viss mån från tillverkare till tillverkare) för att golvet inte ska skadas. Det innebär att du antagligen inte får köra ut varmare vatten än 40 grader skulle jag gissa på. Syftet med shunten är ju att du inte ska köra runt varmare vatten
BVP: Jag är ingen expert men har gjort samma sak själv. Det finns många åsikter och förläggningstekniker, men för min del blev slutsatsen att ju mindre isolering, desto större risk för fuktproblem och, givetvis, värmeförluster nedåt. Jag lade därför blå platon-matta som fuktspärr mellan betongplattan och cellplasten. Jag har olika typ av golvförläggning i olika rum och cellplasten
mexitegel: Ring du till dem först och förklara vad du tänker göra så skulle jag tro du har dina prylar ganska omgående. :)
PST: Det borde finnas en manometer (Tryckmätare) nånstans i teknik/pannrummet. Likaså en påfyllningskran där man kan släppa/trycka in kallvatten i värmesystemet. Det ska vara tryck i systemet som motsvarar minst vattenpelarhöjden till översta elementet. I fallet med ett slutet expansionskärl, måste man också hålla koll på "luftttrycket" i detta samt att gummimembranet är helt. Sök på
tompaah7503: Måste bara säga tack för tipsen och peppen, vi eldade i panna två dar sen och allting fungerar. När vi fick igång vattnet också så kom varmvatten direkt! Helt fantastiskt forum!
rikardn: Så det är istortsett att piska en dö häst att försöka flytta värme i den omfattning som krövs... Vi håller graderna ganska konstant där när vi eldar. Men kanske bättre lägga dom pengar på pelletskamin eller liknande istället. Mvh Rikard
Blumbern: Det blir alltid OT.. TS får gärna skriva men han gör det inte, vad är problemet med att mer eller mindre relevanta diskussioner hålls uppe?
Knösen: Hej! Jag bor i en kåk från 1906. I slutet på 60 talet så byggdes det en källaredel under 1/2 huset. Då jag flyttade in så byggde jag ut badrummet utanför det befintliga huset och då gjöt jag en platta i nivå med den befintliga höjden av källar takets överdel. Sen satte jag upp resvirket och väggar. Sen la jag in frigolit med hållare för vattenburen golv värmeslang. La ner
LaT: Värmekamera är nog det som gäller. Många foton blev det, men inte med detta som motiv, tyvärr!
Ansgar_II: [citat] Ett år senare så kan jag bara säga att allt har fungerat bra, inga som helst driftstörningar på anläggningen. Det är lite svårt att bedöma pannans effektivitet, kollegan har en modern fläktpanna med keramik och hans anläggning drar något mindre ved kan vi bägge konstatera, dock så har jag ett större hus och längre kulvert. En rimlig bedömning är att en modern panna är
Malmfred: Tack för svaret Joflopp, har läst tråden och tyvärr kan jag tydligen bara ställa mej i kön av besvikna kunder till Pelletsbilen.se. Som tur är har jag inte betalat något i förskott Nu kommer även jag annullera min order hos dom Synd när deras sida gav ett seriöst intryck .
Noseone: Beror ju på, var har den stått? Offeranod å annat kan ju va helt slut. Nya kostar de ca 8000. Kolla blocket, ibland skänks det bort stora VV-beredare. http://www.blocket.se/vastmanland/Vamvattenberedare_38491560.htm?ca=11&w=3 500kr
synpunkter: Tror inte du behöver nåt annat än det du har. Jag har satt in en sån där LK-minishunt och har tre slingor i de fördelare som passar till den. NOTERA att i fördelarna finns strypskruvar så du kan strypa/ställa in flödet i varje slinga beroende på slingans längd och rummets värmebehov. Jag har i och för sig ett värmetrögt betonggolv men jag kör helt manuellt till och med utan den
stickans: Stort tack Adolf ! Synd att man inte kan ge poäng här inne, för ett svar som var värt en guldstjärna. d^_^b
DIY_freak: [citat] Auto-läget fungerar ju bara om det är ett radiatorsystem av standardtyp och inte till en specialapplikation där man vill styra pumphastigheten beroende på temperatur t.ex. (då Auto-läget arbetar med diff-tryckstyrning). I manualen för Alpha2 så ser det definitivt ut som om pumpen bara har 3 fasta lägen för varvtal. Menar du att detta inte stämmer?
Fredrik-: Tack, ska testa det. Ja, har sett i någon tråd att man kan justera tiderna för när elpatronen ska kicka in men förstod inte exakt hur man skulle ställa värderna. Någon kanske har gjort det här med erfarenhet om lämpliga värden och kan förklara.
Paddy: Rören är 1/2", precis som anslutningen på elementet. När jag tittar i Thermopanels tillbehörskatalog hittar jag två excentrar med de passande måtten på 11 resp 26 mm (åt sidan). Hmm! Det byggdes ju massor av hus på 60-talet. Ska det vara ett så unikt problem att konvertera 60 cc till 40? Skulle jag inte få tag på en excenter på exakt 20 mm så får jag väl kombinera de på 30 resp
Vilhelm K: Nu vid den senaste köldknäppen bestämde jag mig för att fixa de element som jag trodde var kalla för att de hade ventilpinnar/termostater som hade fastnat i stängt läge. När jag hade fixat alla ventiler och luftat så kom det ändå inte något varmvatten. Det var tyvärr först då jag insåg att alla problemelement låg i samma hörn av huset - tillsammans med det element på en liten
matz77: Hej! Igår åkte köksgolvet ut med torv och allt.. Måste säga att jag är imponerad. Huset byggt 1921 och jag kunde inte se ett spår av vare sig ny eller gammal fukt i torpargrunden, virket i golvet såg nästan nytt ut. De visste vad de gjorde för 100 år sedan.. Nu till min fråga... Jag planerar att byta ut torven mot cellulosafiber (ca 17 cm tror jag det blir), troligen Cremabs och sedan
DIY_freak: Stäng termostaten helt på ett element och känn på kopplet längst ned efter en halvtimme. Om de fortfarande är lika varma har du ettrörssystem men om de har svalnat betydligt så har du tvårörs. Har du ettrörssystem så är problemet med handikstorken antagligen att den har installerats som om du hade tvårörsystem. Om den är inkopplad med koppel så byter du helt enkelt till ett
kickassford: intressant där med strypningen. den sitter altså på radiatorreturen innan shunten? jag har ingen sådan men borde man inte kunna strypa med avstängningsventilen på unionkopplingen till c-pumpen? isf, på vilken sida om pumpen. tittade på andra pumpar men verkar inte gå att hitta en klenare pump. och en tryckstyrd pump har ett intervall på förbrukningen, min 0.20A och max 0.36A dvs samma
mpl: Hej! Skall sätta in en kamin och skulle gärna vilja ta tilluft från krypgrund/utomhus. Högst troligt kommer hålet genom golvet även att behöva gå genom folien för golvvärmen. Vad händer med en remsa golvfolie i det fall att man saboterar det (borra igenom det)? Kommer hela remsan att bli kaputt eller bara det närmaste området? Vad skall man tänka på och vad skall man inte ge sig in