Vi är i tagen att lägga spårade golvspån (22 mm, antingen LK eller Uponor) ovan på befintliga golvspånskivor som ligger på ett mellanbjälklag.

Nu är den stora frågan:
Ska den läggas flytande eller är det skruv eller kanske skruv + lim som gäller?

Den mindre frågan är:
Ska det vara något emellan i något av fallen för att det inte ska bli konstiga ljud om skivorna inte ligger riktigt an mot varandra överallt - eller löser man det med lim i skruvfallet?

Efter att ha konstaterat att det blir en väldig massa vändskivor eller mycket att fräsa så har jag kommit fram till att jag använder remsor av golvspån istället för spårade skivor. Remsorna skruvlimmas, plåtar på, sen slang.

Jag lägger 15 mm parkett på detta, tvärs över slingorna utan ytterligare skivor emellan (bara ångspärr och lumppamp eller motsvarande), förhoppningsvis blir det bra.

Hej.
Går det inte lika bra med vanlig spånskiva? Det låter ju onödigt att använda golvspån när du inte ska limma ihop skivorna. Jag har ingen större koll, men det borde ju inte vara någon större skillnad på spånet i de två?

Spånskiveremsor blir ju väldigt klent. Klarar inte särskilt hög belastning. Du bör ha 28x120 glespanel istället. Är det 22mm självbärande parket du skall lägga ovanpå kan du ju funka med remsor.

Grejen är att jag redan har golvspån och ska lägga ett lager till av något ovanpå som slangen trycks ner i, sedan parkett (15 mm). Det är alltså inte så att remsorna ska ligga direkt på bjälklaget.

Nu blir det så här, uppifrån och ner
Parkett 15 mm
Lumppapp (eller liknande)
Ev. plastfolie
Remsor av spånskiva 22 mm med 20 mm slang i värmefördelningsplåtar mellan bitarna, cc 30. Skruvlimmas mot underliggande golvspån
Golvspån 22 mm, limmade och spikade mot bjälklag (BEFINTLIGT)
Bjälkar

Dåså! Helt OK lösning. Slösa med limmet som bör vara av vintertyp.

Nu precis när jag är på gång att börja lägga mina remsor börjar jag tvivla på att jag gjort rätt val - borde jag tagit bort de gamla golvspånen (50 m2, antagligen rätt så jobbigt) och lagt glespanel istället? Stön...

Finns väl ingen anledning att ta bort det befintliga golvspånet annat än om man inte kan ta den minskade takhöjden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.