3 250 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Slut på varmvatten
När jag badar så tar varmvattnet slut ibland (stort badkar). Kan vänta upp till en timme, men det kommer ändå bara ganska kallt vatten ur kranen om jag försöker fylla på.
Går jag däremot upp en våning till handfatet så kommer där varmvatten!
Någon som har en teori hur det kan vara så?
Går jag däremot upp en våning till handfatet så kommer där varmvatten!
Någon som har en teori hur det kan vara så?
Ja, fast den funkar ju när man tappar upp karet...
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Den fungerar åtminstone så länge den är kall...
Min kran i tvättstugan fungerar likadant.. slår man på varmvattnet så ser man rätt omgående att den stryper tillförseln för att till slut bara droppa.
Antar att metallen i kranen expanderar av värmen och således stryper varmvattnet. Det är iaf min gissning.
Min kran i tvättstugan fungerar likadant.. slår man på varmvattnet så ser man rätt omgående att den stryper tillförseln för att till slut bara droppa.
Antar att metallen i kranen expanderar av värmen och således stryper varmvattnet. Det är iaf min gissning.
Aha, det var intressant. Köpt för billigt badkar med då eller? 
Men jag sätter blandaren på max varmvatten och det rinner fullt, men ganska kallt vatten, så den stryper alltså inte.
Men jag sätter blandaren på max varmvatten och det rinner fullt, men ganska kallt vatten, så den stryper alltså inte.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Hmm, en tanke som slog mig, är det en engreppsblandare?
Isf kan kanske mekaniken inne i blandaren fallera med värmen. Är det dock en blandar med separata kranar för kallt och varmt så blir det klurigare.
Men har du varmvatten i handfatet, men inte i badkaret, så låter det onekligen som det är blandaren som bråkar med dig.
Isf kan kanske mekaniken inne i blandaren fallera med värmen. Är det dock en blandar med separata kranar för kallt och varmt så blir det klurigare.
Men har du varmvatten i handfatet, men inte i badkaret, så låter det onekligen som det är blandaren som bråkar med dig.
Ja, engreppsblandare, troligen kinesiskt bubbelbadkar.
Samtidigt konstigt då det ju inte kommer varmt vatten ur den när jag försöker få upp värmen i existerande badvatten som kallnat.
Samtidigt konstigt då det ju inte kommer varmt vatten ur den när jag försöker få upp värmen i existerande badvatten som kallnat.
Koppla en duschslang till handfatet är ju en kortsiktig åtgärd som avhjälper symptomen men inte felet.
Hej Du har inget namn på blandaren och har fenomenet uppkommit nu eller har det alltid varit så för det kan ha att göra med vad du värmer med att tappvarmvattnet inte räcker till om du har ett stort badkar så vad har du för panna.
Redigerat:
Klicka här för att svara