Någon som har Contura 750-serien installerad och kan dela med sig av sina erfarenheter?

På hemsidan står det att den klarar vedlängd 25-30 cm, blir det "trångt" om jag köper ved med ca 30 cm längd?

Jag har just fått den installerad, men allt är inte klart än.

Det går ju alltid att ställa veden upp, jag har köpt 30 cm i alla fall. Återkommer när jag eldat.
Det är riktigt snygg i alla fall.

mvh
Tobias

• kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg installation! Jag har införskaffat en 750 också nu, får den installerad inom ett par veckor. Nu ska man hitta ved som inte kostar skjortan oxå, det kan bli intressant :-)

Valde du att ha anslutning till uteluft? Jag gjorde inte det, men fixar nog det själv.

Har inte tänkt så mycket på det. Bor i ett gammalt hus med gamla fönster, så det lär inte bli problem med att få luft till kaminen i alla fall....

Hej
Ni som haft Contura 750 ett tag nu är ni nöjda?
Är ute efter en kamin som inte har så stort djup.
Min bror och en kompis har Contura 5XX och är väldigt nöjda.
Men min tanke var att 750 sticker ut lite mindre.

Idolf skrev:
Hej
Ni som haft Contura 750 ett tag nu är ni nöjda?
Är ute efter en kamin som inte har så stort djup.
Min bror och en kompis har Contura 5XX och är väldigt nöjda.
Men min tanke var att 750 sticker ut lite mindre.
Jag är supernöjd med kaminen, den tar väldigt liten plats i rummet. Jämfört med Contura 5XX serien så är det stor skillnad i hur man upplever att kaminen sticker ut i rummet (min kollega har en 550).

Så är det känsligt med utrymmet framför kaminen så rekommenderar jag definitivt en 750 - tänk bara på att den klarar max 30 cm långa vedträn, eldstadsutrymmet är lite mindre.

Är också himla nöjd, minst lika nöjd med kaminen som att vi fick in en kamin i huset.

Förr gick man till köket och golvärmen för det var så kallt på parketten, nu är det varmare på parketten än i köket.

Kaminen fungerar kalas, liten, smidig och riktigt snygg. Har eldat upp ca 5 kubik sedan december. Jag har tilluft utifrån.

/Tobbe

Detta låter bra.
Jag har egen skog så vedlängden är inga problem.
Eldar idag med panna i källaren. Men tänkte mys-elda lite + att vår höst kanske det räcker att elda i kaminen.
Tack för svaren

Jag stod för ett tag sedan o försökte välja mellan olika kaminer, jag var nästan klar att beställa en contura 750
Mina krav var en smidig kamin med litet djup och mycket glas, samt relativt hög. Efter lite letande i olika butiker sprang jag på en Nordpeis Duo 4 http://www.nordpeis.com/se/produkter/kaminer/kamin_duo_4.asp

Denna kamin är ännu smidigare än 750 n och tar samma vedlängder, den vita stenen i kaminen håller färgen och är i mitt tycke mycket snyggare. Med kaminerna sida vid sida kändes Duo n som den bättre även fast dom är tillverkade på samma ställe.

Vilken man än väljer så blir man nog nöjd, men i mitt fall är jag glad att jag valde en Nordpeis

Mvh

• Gilla
Knaster2016
  • Laddar…
Nordpeisen såg fin ut. Vad kostar en sån i runda svängar? Har den sånt där luftintag som Conturan har?

När jag köpte den på kampanj fick jag ge 17900 men då har den mjukstängande lucka undertill som standard, vilket är tillval till conturan! Jag tror den går på i runda slängar 21000 nu när den inte är på kampanj, går säkerligen att göra en hel del på det priset om man är ute efter en nu under sommartid . Den har luftintag för separat anslutning precis som Conturan

I sista ändan handlar det om någon tusenlapp hit o dit, jag tyckte iaf det var värt det, för denna kaminen känns bättre.
Denna kamin har lite högre verkningsgrad samt sekundär förbränning (kan inte minnas om 750 n har det) formerna är snyggare om man har tänkt att placera den tätt intill en vägg.

Kan ta lite bilder på min installation o lägga ut om intresse finns.

Mvh

Det skulle vara intressant. Gör gärna det:)

Ja bilder är alltid intressant.
Det var det att jag såg att det var kampanj på bla Contura 750 15500:-
Görs dom på samma ställe är säkert "eldstaden " likdan, men lite design skillnad på utsidan.
I vilket fall säkert bra kaminer båda två

Det e nog inuti i eldstaden det är störst skillnad, i nordpeis har dom thermotte plattor. Alltså insidan är helt i en vit sten, som håller värme och och ser bra mycket bättre ut än plattorna i tex conturas kaminer. Känns lite lyxigare, men om det e mycket bättre vet jag ej ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.