2 442 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kombipanna - Pelletspanna - Elkasset ??
Hej,
Jag går i funderingar kring min uppvärmning.
Och jag har några olika spår jag fundera kring, vill gärna ha synpunkter och råd kring detta.
Alt1.
Jag har en äldre CTC 260 panna med iwabo pellets brännare som tuffar och går.
Dock så finns ingen elpatron, nåt som hade vart skönt att ha inför vintersemestern.
Så man slipper komma hem till ett sönderfruset hus. Så åtgärden i detta fall skulle vara att montera en extern elkasset, tex värmebaronens K-060.
Al2.
Byta ut hela paketet mot en ny pelletsanläggning, baxi ,effecta eller liknande.
Dock så har den offert jag fått in avskräckt mig en aning, 95tkr för en effecta komplett med brännare och aktank. Inkl montering.
Alt3.
Leta rätt på en bättre beg combipanna, tex ctc1100 40kw.
Min brännare är dock inte framåtbrinnande, så jag behöver nog byta ut den med i den vevan.
Installation av detta har jag fått en muntligt offert på, 15-20tkr.
Det känns lite vågat att lägga dessa pengar på en pannan som kanske har +10 år på nacken redan. Vågar man sig på en installation själv? Vad säger i sådana falla försäkringsbolaget vid ev skada?
Det som känns mest aktuellt för mig just nu är att behålla min panna så länge det går.
Montera in en extern elkasset, det borde jag re ut själv.
Bytte cirkpump och lödde alla rören där, det gick bra....tätt fortfarande i alla fall
Åsikter och råd tages emot tacksamt!
Mvh
Micke
Jag går i funderingar kring min uppvärmning.
Och jag har några olika spår jag fundera kring, vill gärna ha synpunkter och råd kring detta.
Alt1.
Jag har en äldre CTC 260 panna med iwabo pellets brännare som tuffar och går.
Dock så finns ingen elpatron, nåt som hade vart skönt att ha inför vintersemestern.
Så man slipper komma hem till ett sönderfruset hus. Så åtgärden i detta fall skulle vara att montera en extern elkasset, tex värmebaronens K-060.
Al2.
Byta ut hela paketet mot en ny pelletsanläggning, baxi ,effecta eller liknande.
Dock så har den offert jag fått in avskräckt mig en aning, 95tkr för en effecta komplett med brännare och aktank. Inkl montering.
Alt3.
Leta rätt på en bättre beg combipanna, tex ctc1100 40kw.
Min brännare är dock inte framåtbrinnande, så jag behöver nog byta ut den med i den vevan.
Installation av detta har jag fått en muntligt offert på, 15-20tkr.
Det känns lite vågat att lägga dessa pengar på en pannan som kanske har +10 år på nacken redan. Vågar man sig på en installation själv? Vad säger i sådana falla försäkringsbolaget vid ev skada?
Det som känns mest aktuellt för mig just nu är att behålla min panna så länge det går.
Montera in en extern elkasset, det borde jag re ut själv.
Bytte cirkpump och lödde alla rören där, det gick bra....tätt fortfarande i alla fall
Åsikter och råd tages emot tacksamt!
Mvh
Micke
Bara köpa en elkassett blir enklast men kostar väl en del fastän du får den gamla oekonomiska pannan kvar.
En begagnad oljepanna (alltså inte kombipanna) har bättre verkningsgrad och kanske också är lite mer lättskött. Iwabo fungerar i oljepanna om man sätter dit en lågriktare. Bättre då med en något mer modern brännare.
Undvik CTC 1100 40 kW. Räcker mer än väl med den vanliga på 25 kW och blir mindre jobb med rengöring. Nibe City och Albin Futura fungerar också.
Vid pannbyte ska sotaren meddelas och godkänna installationen.
Visst kan man göra installationen själv. Löda kopparrör med gasolbrännare är inte svårt.
Ta upp ett nytt hål i skorstenen för röken kräver lite försiktighet men går också att göra själv.
En ny pelletsanläggning är bekvämt men inte mer effektiv än en beg. oljepanna.
Effekta komplett med en problematisk rörbrännare skulle jag undvika.
Ariterm Biomatic 20+ och CTC Ecoflex är väl pannorna man ska titta på
En begagnad oljepanna (alltså inte kombipanna) har bättre verkningsgrad och kanske också är lite mer lättskött. Iwabo fungerar i oljepanna om man sätter dit en lågriktare. Bättre då med en något mer modern brännare.
Undvik CTC 1100 40 kW. Räcker mer än väl med den vanliga på 25 kW och blir mindre jobb med rengöring. Nibe City och Albin Futura fungerar också.
Vid pannbyte ska sotaren meddelas och godkänna installationen.
Visst kan man göra installationen själv. Löda kopparrör med gasolbrännare är inte svårt.
Ta upp ett nytt hål i skorstenen för röken kräver lite försiktighet men går också att göra själv.
En ny pelletsanläggning är bekvämt men inte mer effektiv än en beg. oljepanna.
Effekta komplett med en problematisk rörbrännare skulle jag undvika.
Ariterm Biomatic 20+ och CTC Ecoflex är väl pannorna man ska titta på
Redigerat:
Jag är som sagt inne på elkassett och behålla pannan.
Jag har dock noterat lite läckage kring utgående anslutning för varmvattnet.
Så frågan är om pannan pallar en vinter till, den är tillverkade -62.
Svårt för mig att avgöra om pannan är oekonomisk eller inte då det är första året i huset.
Rökgastempen ligger på 200-220 grader beroende på hur pass nysotad pannan är.
Gjort av med lite drygt 5 pall pellets från oktober tills nu, huset är 90 + 90 kvm.
Givetvis är en nyare panna mer ekonomisk, men det är ändå en payoff på ett antal år.
Jag tror att jag kan köpa en beg panna i skapligt skick för samma pengar som materialet till elkassetten kommer att kosta mig. Ligger på ca 4000-5000kr.
Jag har dock noterat lite läckage kring utgående anslutning för varmvattnet.
Så frågan är om pannan pallar en vinter till, den är tillverkade -62.
Svårt för mig att avgöra om pannan är oekonomisk eller inte då det är första året i huset.
Rökgastempen ligger på 200-220 grader beroende på hur pass nysotad pannan är.
Gjort av med lite drygt 5 pall pellets från oktober tills nu, huset är 90 + 90 kvm.
Givetvis är en nyare panna mer ekonomisk, men det är ändå en payoff på ett antal år.
Jag tror att jag kan köpa en beg panna i skapligt skick för samma pengar som materialet till elkassetten kommer att kosta mig. Ligger på ca 4000-5000kr.
En oljepanna högst 12 år gammal ska du inte betala mer än 3500 för.
Börja kosta på gammalt skrot från 1962 är att kasta pengarna i sjön.
När du senare byter den gamla pannan har du ingen nytta av elkassetten.
Ska du bara ha kvar huset i ett år?
Börja kosta på gammalt skrot från 1962 är att kasta pengarna i sjön.
När du senare byter den gamla pannan har du ingen nytta av elkassetten.
Ska du bara ha kvar huset i ett år?
Du har nog rätt i det, jag har hittat en ctc 1100 25kw lokalt, han begär 2000kr för den.
Den är tillverkad -97.
Får ta mig en sväng och kika på den i helgen om den finns kvar.
Finns även en CTC1200 25 till salu men den begär dom 5000kr för.
Är det någon avgörande skillnad mellan dessa?
Nej, jag menade att det är ett år sedans jag flyttade in.
Jag blir nog kvar ett tag hoppas jag.
Den är tillverkad -97.
Får ta mig en sväng och kika på den i helgen om den finns kvar.
Finns även en CTC1200 25 till salu men den begär dom 5000kr för.
Är det någon avgörande skillnad mellan dessa?
Nej, jag menade att det är ett år sedans jag flyttade in.
Jag blir nog kvar ett tag hoppas jag.
Ju nyare ju bättre. Men ingen stor skillnad mellan 1100 och 1200. Pruta ned den nyare till 3000 och se om dom nappar. Folk tror att gammalt pannskrot är värt hur mycket som helst men det är stora prutmåner på pannor och brännare.
Klicka här för att svara