Jag har ett befintligt undergolv (22 mm golvspån, skruvlimmad mot mellanbjälklag) och på det vill jag nu lägga (skruvlimma) remsor av golvspån med slang emellan, i plåtar.
Min fundering är nu denna:
Golvspån är 22 mm tjock, jag kan därför välja antingen sland med diameter 16 (LK)/17 (Uponor) eller 20 mm (Uponor). 20 mm slang känns mest naturligt eftersom det annars blir onödigt mycket luft mellan det befintliga undergolvet och plåtarna - lika bra att utnyttja de 22 millimetrarna lite mer med 20 mm slang.
Frågorna jag ställer mig är:
1. Finns det någon anledning att istället välja 16/17 mm slang?
2. Hur blir det med cc på slingorna? Men 16/17 slang verkar det vara cc 200 som gäller, bör jag ha det även med 20 slang eller är det bara onödigt tätt? Jag har för mig att jag sett nånstans att cc 300 är OK med 20-slang, men jag vet inte om det gällde plåtar + parkett, det kanske bara gällde ingjutning.
EDIT:
Ser nu att Uponors plåtar för 20-slang är 280 mm breda, alltså cc 300 är det som gäller i det fallet. Frågan är nu om det blir jämn och fin värme om man lägger 15 mm parkett på detta.
EDIT2:
Hittade att andra säger att det ska fungera:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43860-funkar-20-mm-golvv-i-glespanel-15-mm-parkett.html