3 853 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Vattenburen golvvärme....vilket är bäst ?
Vilket av följande alternativ är bäst ?
Befintligt betonggolv samt stående reglar , golvspånskiva samt plastmatta . Nu ska det bort men funderar vilket av alternativen som är bättre än det andra
Alternativ 1:
riva ner allting till befintlig betong samt lägga ny isolering kanske 50 mm , gjuta upp med betong ca 70 mm sedan flytspackel samt klinker.
Alternativ 2
ta bort golvspånskivan , regla på cc 300 på befintliga reglar, ny golvspånskiva med urfrästa spår för golvvärmeslingorna, värmefördelningsplåtar, flytspackel samt fix och klinkers
Vad är att föredra ? vilket av alternativen är billigare ?
tacksam för svar
Befintligt betonggolv samt stående reglar , golvspånskiva samt plastmatta . Nu ska det bort men funderar vilket av alternativen som är bättre än det andra
Alternativ 1:
riva ner allting till befintlig betong samt lägga ny isolering kanske 50 mm , gjuta upp med betong ca 70 mm sedan flytspackel samt klinker.
Alternativ 2
ta bort golvspånskivan , regla på cc 300 på befintliga reglar, ny golvspånskiva med urfrästa spår för golvvärmeslingorna, värmefördelningsplåtar, flytspackel samt fix och klinkers
Vad är att föredra ? vilket av alternativen är billigare ?
tacksam för svar
Skulle gpå på alternativ nr 1 och då köra hälten cellplast och hälften EPS betong där du har golvärmen i. Sen flytspacklar du och llägger klinkers. Mycket bättre med platta eftersom den inte rör som som träreglar och spånskivor. Tror att kostnaderna är ungefär samma.
Skulle nog inte gjuta in golvvärmen i EPS-betong, den isolerar ju så det blir inte rätt....
Om målet med aktiviten är att få en yta med klinkers så alla gånger Alternativ 1 eller någon variant av denna. Undvik att bygga in trä i det hela är mitt enkla råd, prismässigt gissar jag dessutom att det blir billigare, värmefördelningsplåtar, spårade golvspånskivor och extra flytspackel för att kunna klinkra ovan drar iväg i pris.
Hur stor yta är det frågan om? Är den helt slät så du kan lägga ut EPS/XPS på den utan problem? EPSCement har ju fördelen på ett ojämnt underlag men isolervärdet är klart sämre än vanlig isolering
Hur stor yta är det frågan om? Är den helt slät så du kan lägga ut EPS/XPS på den utan problem? EPSCement har ju fördelen på ett ojämnt underlag men isolervärdet är klart sämre än vanlig isolering
Golvet är i en hall och ytan är ca 6 m2.myrstack skrev:Om målet med aktiviten är att få en yta med klinkers så alla gånger Alternativ 1 eller någon variant av denna. Undvik att bygga in trä i det hela är mitt enkla råd, prismässigt gissar jag dessutom att det blir billigare, värmefördelningsplåtar, spårade golvspånskivor och extra flytspackel för att kunna klinkra ovan drar iväg i pris.
Hur stor yta är det frågan om? Är den helt slät så du kan lägga ut EPS/XPS på den utan problem? EPSCement har ju fördelen på ett ojämnt underlag men isolervärdet är klart sämre än vanlig isolering
Totala höjden idag är 145 mm från betongen till nuvarande färdigt golv.
om man skulle köra med betongvarianten och vilja få samma höjd på det nya golvet som det nuvarande så tankte jag börja med XPS cellplast 50 mm (eller är det bättre med 70 ?) mindre betong vid 70 men blir det för tunn betong då ?
nåja 50 mm säger vi , sedan gissar jag att betongen blir ca 50-55 mm (?) flytspackel blir ca 15 mm sedan fix och klinker ca 15 mm ?
låter det rimligt ? finns det nackdelar att ha för tjock betongkaka ? förutom kostnaden
Var lägger man slingorna isådantfall , långt ner i gjutningen eller längre upp ?
hmm.. är det verkligen så lämpligt att gjuta in trä i betong ?? olika material , rör sig olika mycket ,,, nee det låter inte bra ..eller ??huggan skrev:
I detta fallet är det väl kanske inte rörelser man ska undvika, ingjutna reglar med 50mm betong över kommer svårligen röra sig, utan mer principen att inte gjuta in trä. Om reglarna inte är något problem att få bort skulle jag alla gånger plocka bort dom.volvokungen skrev:
Om ditt betongunderlag är bärande (vilket jag gissar att det är) så skulle du kunna dela upp dina 145mm till 20mm klinkers + fix, de 125mm som är kvar skulle kunna vara 70mm isolering och en 55mm kaka. Om det är endast frågan om att ordna ett stabilt underlag till klinkers och bärigheten finns i underlaget kommer du klara dig med den tjockleken och rotnät modell 4150 eller liknande. Om din kaka måste vara bärande på annat sätt eller om du tänkt dig en parkeringsplats i hallen kanske du ska satsa på tjockare. Givet uttorkningstider osv skulle nog detta gå att göra med en slipsats med. Att tänka på med är tjocklek runt din golvvärmeslang vilket kan ställa andra krav på din kakas tjocklekGolvet är i en hall och ytan är ca 6 m2.
Totala höjden idag är 145 mm från betongen till nuvarande färdigt golv.
om man skulle köra med betongvarianten och vilja få samma höjd på det nya golvet som det nuvarande så tankte jag börja med XPS cellplast 50 mm (eller är det bättre med 70 ?) mindre betong vid 70 men blir det för tunn betong då ?
nåja 50 mm säger vi , sedan gissar jag att betongen blir ca 50-55 mm (?) flytspackel blir ca 15 mm sedan fix och klinker ca 15 mm ?
låter det rimligt ? finns det nackdelar att ha för tjock betongkaka ? förutom kostnaden
Var lägger man slingorna isådantfall , långt ner i gjutningen eller längre upp ?
Förstår förresten inte varför det behöver flytspacklas? Det låter som en plan yta
Redigerat:
Jo håller med , men om man inte är nån hejare på att gjuta golv och det inte blir helt i vågmyrstack skrev:
Förresten vilken typ av betong kan man ha .
Finns ju snabbhärdande/torkande betonger som kostar 3 ggr så mycket . Är de bara för att man ska kunna lägga ut klinkern snabbare ?
Om man väljer en billigare betong , hur lång tid ska man så vänta innan man lägger ut klinkern pga risk för sprickor ?
är det "värt" priset att ta den billigare betongen ?
Ingen ?
Du har redan till stor del svarat på frågan varför man ev vill bekosta en dyrare betong, i princip är det frågan om sprickor i betongen som gör att man måste vänta med plattsättningen. Den andra aspekten är uttorkningen av plattan som gör att man inte vill bygga in fukt. I princip har du Normal betong, snabbhärdande betong och en slipsats att välja på och i slutändan är det egentligen priset och tiden att vänta det faller ner på. Med slipsatsen så kan du plattsätta efter något dygn, med snabbhärdande kanske en vecka (lite generaliserat) och med normal betong givet att du har 6 kvadrat och din kaka kommer bli relativt tunn gissningsvis 1-2 månader. Det senare kanske snabbare om du håller ett öga på krympsprickor och hur de utvecklar sig. Om du kör på normal betong se till att använda flexibelt fix och om du är orolig för att du satte plattorna för tidigt så kan du alltid välja att sätta plattorna först och sedan foga senare när ev rörelser har avstannat
Har nu rivit golvet och lagt ut isolering på leca kulor för att få ett jämnt underlag redo för gjutning.
Nåja först kommer jag att lägga ut slangen såklart ;-)
En fundering , Ska man lägga ut geotextil på isoleringen innan man lägger ut slangen eller ? Sitter och läser i en ARDEX broshyr men hittar inte något förslag där man använder XPX isolering , endast befintlig betong och liknande
En annan fundering , måste man prima isoleringen för att betongen ska "fästa" bättre på underlaget ? eller gäller det bara när man ska flytspackla.
Tacksam för snabba svar
Nåja först kommer jag att lägga ut slangen såklart ;-)
En fundering , Ska man lägga ut geotextil på isoleringen innan man lägger ut slangen eller ? Sitter och läser i en ARDEX broshyr men hittar inte något förslag där man använder XPX isolering , endast befintlig betong och liknande
En annan fundering , måste man prima isoleringen för att betongen ska "fästa" bättre på underlaget ? eller gäller det bara när man ska flytspackla.
Tacksam för snabba svar
ingen ?
okay ..
Klicka här för att svara