6 114 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Knäppande radiator....
Ja jag vet det har skrivits spaltmeter om detta tidigare o jag har läst men inte fått svar. Har ett hus från 57 och i ena rummet (självklart ena sovrummet) smäller det stundtals rejält även i rummet nedanför ibland. Rören går igenom ett betongbjälklag. Det är gamla originalradiatorer.
Jag tycker ibland att det låter mest från termostaten, hyfsat ny från MMA. Men ibland känns det som att det är rören som låter.
Kan orsaken vara termostaten annars kan det hjälpa att byta rör till nya prisolrör i sovrummet och ner till rummet under samt ny radiator?
Måste få ordning på detta då man vaknar på natten av ljudet. Knacktank är inget alternativ då plats saknas vid VP.
Novisen
Jag tycker ibland att det låter mest från termostaten, hyfsat ny från MMA. Men ibland känns det som att det är rören som låter.
Kan orsaken vara termostaten annars kan det hjälpa att byta rör till nya prisolrör i sovrummet och ner till rummet under samt ny radiator?
Måste få ordning på detta då man vaknar på natten av ljudet. Knacktank är inget alternativ då plats saknas vid VP.
Novisen
Om det finns ett samband mellan när värmepumpen slutar tillverka varmvatten och smällandet så är det inget fel på termostaten.
Nya rör hjälper knappast situationen i sig, men däremot kanske du kan undersöka så de kan röra sig fritt hela vägen så de inte expanderar och fastnar för att sedan släppa med en smäll när motståndet övervunnits.
Hur stor effekt är det på VPn och hur många radiatorer har du? Eller du kanske rent av vet att volymen är för liten i värmesystemet?
Nya rör hjälper knappast situationen i sig, men däremot kanske du kan undersöka så de kan röra sig fritt hela vägen så de inte expanderar och fastnar för att sedan släppa med en smäll när motståndet övervunnits.
Hur stor effekt är det på VPn och hur många radiatorer har du? Eller du kanske rent av vet att volymen är för liten i värmesystemet?
Hej Du kan ju prova att bort termostaten och prova släppa lite på skruven som håller fast rören på plastfästet för att se om det hjälper för har du utanpåliggande rör så borde vara själva fästet som ser till att det ligger spännt.Termostaten är beroende av något som heter differenstryck och blir trycket för stort över en radiatorventil så är det själva käglan som sitter i själva ventilhuset som vi brukar kalla det för att den "hoppar" och när din växelventil växlar mellan värme och varmvatten så kommer det ut en liten mängd varmare vatten i värmesystemet och det brukar oftas vara den radiatorn som sitter närmast vpn som får ta smällen.Sedan är det inte helt säker att det hjälper helt med att sätta ett utjämningskärl (knäpptank).bobas skrev:
Hej det kan vara så enkelt att det är termostaten som är problemet bara prova utan.novi skrev:Ja jag vet det har skrivits spaltmeter om detta tidigare o jag har läst men inte fått svar. Har ett hus från 57 och i ena rummet (självklart ena sovrummet) smäller det stundtals rejält även i rummet nedanför ibland. Rören går igenom ett betongbjälklag. Det är gamla originalradiatorer.
Novisen
Jag har vant mig nu efter ett årväxelventil skrev:Hej Du kan ju prova att bort termostaten och prova släppa lite på skruven som håller fast rören på plastfästet för att se om det hjälper för har du utanpåliggande rör så borde vara själva fästet som ser till att det ligger spännt.Termostaten är beroende av något som heter differenstryck och blir trycket för stort över en radiatorventil så är det själva käglan som sitter i själva ventilhuset som vi brukar kalla det för att den "hoppar" och när din växelventil växlar mellan värme och varmvatten så kommer det ut en liten mängd varmare vatten i värmesystemet och det brukar oftas vara den radiatorn som sitter närmast vpn som får ta smällen.Sedan är det inte helt säker att det hjälper helt med att sätta ett utjämningskärl (knäpptank).
Annars kan det vara så att radiatorn är felkopplad, dvs att systemets tillopp är kopplat på radiatorns retur och tvärsom. Då brukar man får knäppningar/smällar/oljud i termostatventilen. Detta brukar uppdagas efter termostatventilsbyte, har hänt mig några gånger i yrket.
Klicka här för att svara