6 108 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Flera expansionskärl?
Fastbränsleeldat med sluten expansion ska ha "tre av varandra oberoende system till skydd mot personskada till följd av för högt tryck eller temperatur".
Dvs det finns inget krav att det just ska vara en syrventil. Tex pannans ordinarie drifttermostat, ett överhettningsskydd som tex stoppar fläkten i en vedpanna samt en vanlig övertrycksventil, "säkerhetsventil" - där har du dina tre skydd!
Skippa syrventilen, som någon redan sagt har de en förmåga att kärva och inte fungera när de som bäst behövs. Inget att hålla i handen mao.
Dvs det finns inget krav att det just ska vara en syrventil. Tex pannans ordinarie drifttermostat, ett överhettningsskydd som tex stoppar fläkten i en vedpanna samt en vanlig övertrycksventil, "säkerhetsventil" - där har du dina tre skydd!
Skippa syrventilen, som någon redan sagt har de en förmåga att kärva och inte fungera när de som bäst behövs. Inget att hålla i handen mao.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Problemet med att endast ha säkerhetsventil som säkerhet är att när det kokar och nån i familjen rusar till pannrummet och säkerhetsventilen öppnar så kommer pannrummet att fyllas med ånga vilket jag antar inte är så trevligt. Kör med öppet kärl om du ska elda eller bygg med syrventil som ska göra så att pannan inte kokar för när den kokar är det för sent.
Drömhus2012 skrev:Vad är det för skillnad på syrventil 5067 och 3065?
Jag har både kommunalt vatten och egen brunn men kommer att köra på kommunalt. Om jag någonsin skulle köra på eget vatten, ställer det till problem då? Som jag tolkar det så är det olika syrventiler för kommunalt/eget vatten, eller?
Och ja, jag är ute efter en överkomlig satsad peng eftersom alla slantarna går till en rejäl tillbyggnad av kåken.
Pannan (med underförbränning) funkar finfint med ved men har inte kastat in pelletsbrännaren ännu.
ja bara det är bra drag i albin pannorna fungerar dom att kompisen eldar i en 720 med ved han fryser inte
Jodå. Det är riktigt bra drag i pannan, vi måste strypa mellan pannan och skorstenen till hälften. 
Vid golvet... Och sedan ca 11m skorsten.
Rev lite av väggen i en skrubb där expansionsledningen går och den ser jättefin ut där så det verkar bara vara genomföringen i betongvalvet som är dålig.
Då byter jag nog bara den biten och sätter upp ett till öppet expansionskärl på vinden istället.
Tack för era åsikter och input, det är värdefullt
Då byter jag nog bara den biten och sätter upp ett till öppet expansionskärl på vinden istället.
Tack för era åsikter och input, det är värdefullt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden