1 636 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Returtemp på radiatorslinga
Jag har kombipanna som körs med pelletsbrännare och har märkt att returledningen är rumstempererad när jag kör systemet. Vad ska man eftersträva? Jag kör bara 1-2 element på 2/3 hastighet nu på hösten.
Finns det någon bra sida man kan läsa på om inställning av värmesystem för villa?
Finns det någon bra sida man kan läsa på om inställning av värmesystem för villa?
Ska jag försöka få den tempen som jag vill att rummen ska ha alltså? Mao gör det inget om strypventilerna på elementen är snudd på stängda så länge jag är nöjd med innetempen?
När du kör pellets så behöver du inte tänka på strypningar, om du inte kör den mot en tank.
Enda anledningen att strypa i ditt fall är om tempen blir ojämn mellan radiatorerna, dvs att radiatorerna blir kallare på dom sista..
Enda anledningen att strypa i ditt fall är om tempen blir ojämn mellan radiatorerna, dvs att radiatorerna blir kallare på dom sista..
Ok, annars spelar det ingen roll ekonomiskt? Om jag kör elpatron då?
Inpetad effekt blir värme på ett eller annat vis och i regel så kommer den huset tillgodo. Sen om t.ex. pelletsbrännaren får gå ofta på grund av hög returtemp och du troligen vill ha varmvatten så blir det mera förluster i form av rökgaser. Men bara då eftersom du måste 'värma pannan' igen.
Jag kan ha fel och jag har inget emot att någon talar om det för mig, annars lär jag mig ju inget.
Jag kan ha fel och jag har inget emot att någon talar om det för mig, annars lär jag mig ju inget.
Låter rimligt, tackar!
Det är bara övertemp man betalar x-tra för ...Du har väl antingen termostater på raddarna eller inne/utegivare som styr innetemp? Vill du ha 21 C inne men har 23 C...så blir det 2C svinn...
Eller 10% förlust..
Redigerat:
Klicka här för att svara