Det går ju att byta raddar till C22 på vissa ställen, och byta enrörs ventilsättet nere vid golvet.
Pris runt 2500 för radden och 500 för monteringsdetaljer.

Jag gjorde en beräkning på DT30. Exempel: Sovrum 13,4 kvm. En yttervägg. 13,4kvmx35w=469w. Enligt Rinkabys sida så ska jag sedan gånga detta med 1,92 vid DT30. 469x1,92=900w. Jag hittade en radiator,på Rinkabys sida, som påminner väldigt mycket om min och denna ger ca 390w.
Tänker jag rätt i min beräkning eller tolkar jag deras upplägg fel?

Jag hittade en rörfördelare så man kan nog utgå ifrån att radiatorerna ligger fördelade på minst två slingor.

Har börjat se mig omkring efter lämpliga radiatorer att byta ut mina gamla med. Hittar dock en hel uppsjö av fabrikat och lösningar. Har fastnat lite för Altech panelradiator alternativt Purmo kompaktradiator.
Finns det någon som kan rekomendera dessa fabrikat/modeller som bra lösningar för ett underdimensionerat ettrörssystem?

Intesswflagga

JoJe76 skrev:
Jag gjorde en beräkning på DT30. Exempel: Sovrum 13,4 kvm. En yttervägg. 13,4kvmx35w=469w. Enligt Rinkabys sida så ska jag sedan gånga detta med 1,92 vid DT30. 469x1,92=900w. Jag hittade en radiator,på Rinkabys sida, som påminner väldigt mycket om min och denna ger ca 390w.
Tänker jag rätt i min beräkning eller tolkar jag deras upplägg fel?
Det verkar ju uppenbart att dina nuvarande radiatorer inte är anpassade för VP.
Jag tror du tänker rätt, Mao om radiatorn är specad för DT50 så måste du kompensera med ung en faktor på 2.
Om du stannar vid Rinkabys hemsida så har dom en kolumn för WattTalet vid DT30 och detta skall motsvara ditt energibehov för rummet. Vilket betyder att du tex skulle kunna välja http://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-compaktradiator-22-6006/?select=true.
Men du måste även kompensera med en faktor på 1.07 beroende på var i slingan radiatorn sitter.

Man kan nog anta att faktorn 1.07 Nimajneb nämner var korrekt använd vid ursprungliga dimensioneringen. Det man då behöver tänka på vid ev omdimensionering för lägre temp är att slå fast en ren proportion tex två som du verkar kommit fram till. Sen är det bara att öka ytan efter det, ska man ge sig på att byta element ska man nog tänka till lite och kanske sikta på att nå ett bra tempintervall optimalt vid VP. Risken är ju annars att man når funktion men kunde fått det perfekt med bara lite mer insatser.

Jag kan tyvärr inte hitta något underlag för hur slingorna går i huset.
Jag får därför svårt för att lägga till faktorn 1,07 löpande då jag inte vet i vilken ordning radiatorerna ligger?
Hur viktigt är det att beräkna effekten med denna faktor?
Kan man på något sätt få fram radiatorernas ordning utan ritningar?

Som sagt du behöver bara bestämma hur mycket du ska proportionera upp, dvs det du tidigare fått fram till x2. Sen ökar du bara ytan för varje element med den faktorn för varje ställe oberoende av plats i slingorna. Dimensioneringen med 1,07 får vi anta att man gjort rätt första gången vid bygget. Inte svårare än så men var konsekvent och använd den faktor du väljer överallt lika så blir det bra.

Jag skulle gå på en faktor 3 dvs i stället för en Delta på 50 det vill säga 70 grader fram och 50 i retur så till Värmepump är det 15 grader delta, det vill säga 35 grader fram och 30 grader i retur.
Värmepumpar är optimerade för den driften för att passa provningsstandard.

Det känns som om man kan dimensionera upp radiatorerna ordentligt!
Finns det aldrig en övre gräns för hur mycket man kan dimensionera upp dem?
Klarar vanligtvis ett ettrörssystem att driva så mycket större radiatorer?

En dum fråga men

Är radiatorerna luftade som de ska?

Se alla värmepumpstabeller så står det COP 35 - 30 och en faktor ( ca 5 ) sedan vid 50 - 45 så står det ( ca 3 ) det vill säga att för varje kW el som ska omvandlas till värme får du 5 kW tillbaka vid 35 grader men ändast 3kW vid 50 grader.

Svaret på din fråga för uppvärmningen nej de kan inte bli för stora.
För utseendet på rummen ja de kan bli fula.

JoJe76 skrev:
Jag kan tyvärr inte hitta något underlag för hur slingorna går i huset.
Jag får därför svårt för att lägga till faktorn 1,07 löpande då jag inte vet i vilken ordning radiatorerna ligger?
Hur viktigt är det att beräkna effekten med denna faktor?
Kan man på något sätt få fram radiatorernas ordning utan ritningar?
I mitt hus med ettrörssystem så är första elementen på varje slinga betydligt mindre än sista elementen. Tex litet enradigt till stort 3radigt. Eftersom de stora matas med betyudligt kallare vatten. Kanske du har likadant?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.