Hej
Skall lägga golvvärme i kök och intilliggande hall. Golvet i köket skall rivas ut och jag hade tänkt lägga uponors spårade golvspån och sedan parkett på det. I hallen skall jag även där riva ut befintligt golv och för att hamna i samma nivå med de båda golven tänkte jag använda mig av uponors folvvärmekassett med isolering som placeras mellan golvbjälkarna. Ovanpå detta flytspackla motsvarande golvspånet i köket (kanske lite till för att komma i samma nivå med de olika golven). I hall skall jag sedan lägga klinker. Läste dock nu installationsbeskrivningen för golvvärmekasetten och där står följande:
"När rören är lagda täcker man bjälklaget med dubbel geotextil (markduk) På textilen läggs minst 45 mm Ardex A-35 (eller likvärdigt)."

Min första fråga är. Måste man verkligen flytspacka så mycket för att få ett stabilt underlag för klinker i en hall? (tror bjälklaget är CC 60)

Vidare så beskrivs i installationsanvisningen att dessa kasetter skall läggas med minst 10 mm mellanrum och dessutom lämnas utrymme längs vägg (ca 30 cm) för vändningarna av slangen.

Min fråga är då. hur i hela friden skall man kunna flytspackla ett sådant golv utan att hela bjälklaget fylls med flytspacken. Det nämns att man kan lägga golvspån under hålrummet för vändningarna. Enligt uponor skall det gå bra att flytspackla men jag förstår inte hur.

Några tips eller erfaranheter från detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.