Vi har en Nibe EVC 240 i fritidshuset. När vi kom dit sist var displayen död. Vi fick dock igång reservläge, så vi kan fortfarande värma huset. Dock blir manuell shuntning och övriga inställningar nödvändigt. Är det kretskortet som gått sönder? Pannan är ca 5 år.

Kolla finsäkringen på reläkortet, så att den är hel. Kolla också att automatsäkringen på vänster sida på panelen är till.

Kontrollerat automatsäkringen, dock inte finsäkringen. Hittar inte var den skall vara placerad (i manualen).

Du måste fälla ner frontluckan,så att du kommer åt kretskorten, reläkortet sitter på vänster sida har jag för mig

Är det lätt att byta finsäkring?

Janne2 skrev:
Är det lätt att byta finsäkring?
Ja. 2.5A skulle jag gissa på. Men titta på den och mät om det är möjligt

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Joens skrev:
Ja. 2.5A skulle jag gissa på. Men titta på den och mät om det är möjligt
Hur tusan mäter man storleken på en säkring?! Eller menar du att mäta om den är hel eller trasig?

Nu har jag monterat en ny finsäkring. Den gamla var helt klart bränd. När jag slog på strömmen gick den dock igen, omedelbart. Några förslag?

Janne2 skrev:
Nu har jag monterat en ny finsäkring. Den gamla var helt klart bränd. När jag slog på strömmen gick den dock igen, omedelbart. Några förslag?
Kunde du utläsa värdet på den gamla? Vilket värde hade din nya? Inte mycket till förslag precis men jag antar att "något mer" är trasigt. Kan dock inget om dessa prylar.

2,5A på både den gamla och den jag monterade. Det jag tycker är märkligt är att pannan fungerat bra fram tills nu, och helt plötsligt börjar förbruka säkringar. Jag kan närapå ingenting om elektronik, men när säkringar bara börjar gå förstår jag ännu mindre.

Janne2 skrev:
2,5A på både den gamla och den jag monterade. Det jag tycker är märkligt är att pannan fungerat bra fram tills nu, och helt plötsligt börjar förbruka säkringar. Jag kan närapå ingenting om elektronik, men när säkringar bara börjar gå förstår jag ännu mindre.
Jag kan en del om elektronik men tyvärr absolut inget om just din apparat. Den troliga/tråkiga förklaringen är väl att någonting på kortet har gått sönder. Även elektronik åldras och kan lägga av. En annan möjlig förklaring är att åska har varit framme, den kan sabba det mesta...

Om du inte känner att du kan felsöka själv eller har någon kunnig "kompis" till hands har jag inget bättre förslag än att ta dit en reparatör.

Testa att koppla ur allt som ligger inkopplat på kortet och se om den går ändå.
Sedan kan du koppla på en sak i taget, cirkpump, kontaktorer osv osv. När den går så vet du vad du senast kopplade på och då vet du även vad som är kass.

Om säkringen går med enbart kortet och inget kopplat till det så är det kortet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.