Är i full färd med att försöka förstå mig på elpannan i mitt nya hus. Jag har har inte tummen mitt i handen men min akilleshäl är verkligen uppvärmning/VVS-området.
Min rigg ser ut som följer: Vattenburen värme med radiatorer, elpanna Euronom och kökspanna Wamsler K72C som är kopplad till det vattenbruna systemet. (En vippbrytare till en extra cirkulationspump sitter på elpannan som ska slås igång när kökspannan används).
Huset är i ett plan på 100 kvadratmeter och jag har inga acc-tankar i mitt system.
Eftersom jag inte kan se någon varmvattenberedare någonstans tar jag för givet att den är inbyggd i min elpanna
Kökspannan har inte använts av mig och heller inte av den tidigare ägaren de senaste åren men nu har sotarn gett OK för att använda den och jag tänkte prova. Jag har även för avsikt använda den mycket efter sommaren för att få ner elförbrukningen.
Jag är medveten om att jag kanske inte kommer kunna elda så hårt eller länge när systemet inte har några acc-tankar utan här får man prova sig fram och på så vis lära sig hur man kan elda!
Nu till mina frågor:
1. När jag bestämmer mig för att elda för att värma vattnet i radiatorerna. Är det då bara att elda utan att ändra något på pannan? Känner den av att vattnet blir varmare från kökspannan och då slår elpatronen ifrån? För när jag eldar vill jag ju inte förbruka någon el förrän jag slutat eldat och tempen sjunkit. Sen när den gjort det antar jag att elen hoppar igång per automatik? Jag antar att det är så det fungerar men jag vill dubbelkolla detta.
2. Vad händer med värme till tappvattnet om jag eldar i kökspannan? Värmer kökspannan upp det också på något vis eller går det alltid på elpannans inbyggda vv-beredare? Om så är fallet, kan elpannan då endast förbruka el för att värma tappvattnet och låta vattnet till radiatorna skötas av kökspannan? Även här antar jag att det är så men jag vill inte anta utan veta!
3. Just nu är tempvredet på elpannan inställt på 60 grader. Är detta en lämplig temperatur? Antar att det är det är framledningstemperaturen för vattnet till radiatorerna som den visar?
4. När jag eldar i kökspannan får man såklart vara försiktig så man inte eldar för hårt så att systemet kokar. Men vilken är den kritiska tempen som man inte vill överstiga. Är allt under 100 grader ok eller finns det något annat värde man helst vill understiga av någon anledning?
Bifogra två bilder på min elpanna. Jag vet inte vad modellen heter men den är från 1990.
Tack på förhand!
//Amrich
Min rigg ser ut som följer: Vattenburen värme med radiatorer, elpanna Euronom och kökspanna Wamsler K72C som är kopplad till det vattenbruna systemet. (En vippbrytare till en extra cirkulationspump sitter på elpannan som ska slås igång när kökspannan används).
Huset är i ett plan på 100 kvadratmeter och jag har inga acc-tankar i mitt system.
Eftersom jag inte kan se någon varmvattenberedare någonstans tar jag för givet att den är inbyggd i min elpanna
Kökspannan har inte använts av mig och heller inte av den tidigare ägaren de senaste åren men nu har sotarn gett OK för att använda den och jag tänkte prova. Jag har även för avsikt använda den mycket efter sommaren för att få ner elförbrukningen.
Jag är medveten om att jag kanske inte kommer kunna elda så hårt eller länge när systemet inte har några acc-tankar utan här får man prova sig fram och på så vis lära sig hur man kan elda!
Nu till mina frågor:
1. När jag bestämmer mig för att elda för att värma vattnet i radiatorerna. Är det då bara att elda utan att ändra något på pannan? Känner den av att vattnet blir varmare från kökspannan och då slår elpatronen ifrån? För när jag eldar vill jag ju inte förbruka någon el förrän jag slutat eldat och tempen sjunkit. Sen när den gjort det antar jag att elen hoppar igång per automatik? Jag antar att det är så det fungerar men jag vill dubbelkolla detta.
2. Vad händer med värme till tappvattnet om jag eldar i kökspannan? Värmer kökspannan upp det också på något vis eller går det alltid på elpannans inbyggda vv-beredare? Om så är fallet, kan elpannan då endast förbruka el för att värma tappvattnet och låta vattnet till radiatorna skötas av kökspannan? Även här antar jag att det är så men jag vill inte anta utan veta!
3. Just nu är tempvredet på elpannan inställt på 60 grader. Är detta en lämplig temperatur? Antar att det är det är framledningstemperaturen för vattnet till radiatorerna som den visar?
4. När jag eldar i kökspannan får man såklart vara försiktig så man inte eldar för hårt så att systemet kokar. Men vilken är den kritiska tempen som man inte vill överstiga. Är allt under 100 grader ok eller finns det något annat värde man helst vill understiga av någon anledning?
Bifogra två bilder på min elpanna. Jag vet inte vad modellen heter men den är från 1990.
Tack på förhand!
//Amrich
Redigerat:
Hej Står det danfoss ect 5000?Har försökt letat information men gått bet
Okej På fråga 1 Så tror jag nog inte du behöver ändra på panna utan kökspannan ska avlasta elpatron men sen är frågan om du har en slinga i varmvattensberedaren då hjälper kökspannan till även till varmvattnet,60 grader tycker jag du låta stå kvar för sänker du så finns det risk för att varmvattnet inte räcker till och sedan är det det här med legionella (om man nu är rädd för det) annars kan du prova att sänka lite typ 55 och skulle inte varmvattnet inte räcka till så är det bara höja.Sedan får du prova dig fram ang det här med att elda.
Tack för ditt svar. Det finns alltså två varianter. En där varmvattenberedaren fortfarande använder el för att värma vattnet och en variant där en slinga från det varma radiatorvattnet (som kommer värmas av min kökspanna) värmer tappvattnet. Har jag förstått det rätt då?
Någon som vet vilken variant som är aktuell för min panna?
Någon som vet vilken variant som är aktuell för min panna?
Hej Om man har en slinga så hjälper "bara" till att värma varmvattnet men du måste fortfarande värma varmvattnet med patronen oavsett om du har slinga eller ej.Tyvärr hittar jag ingen information om just din panna men vi får nog utgå att du inte har någon slinga som "hjälper" till att värma varmvatten utan den hjälper till att värma systemvattnet med kökspanna och det är ju ett plus.
Ah okej tusen tack! Det ska bli spännande att se hur pass mycket man kan elda i kökspannan innan det blir för varmt (vilken temp det nu är?). Jag utgår ifrån att jag inte behöver göra några förändringar på elpannan när jag eldar i kökspannan förutom att slå igång den andra cirk-pumpen.
Om någon har mer synpunkter på mina frågeställningar i första inlägget är det bara att fylla på
Om någon har mer synpunkter på mina frågeställningar i första inlägget är det bara att fylla på
Det finns en nibe split tror jag den heter och det är en el-panna som har slingberedare men det är en ny modell och din var ju rätt så gammal men man vet ju aldrig.Prova elda lite och det skulle vara roligt att se om det räcker för att släcka elpatron om du har ett värmebehov.
Klicka här för att svara

