4 931 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Golvvärme och ångspärr?
Det rekommenderas ju att man har ångspärr under parkettgolvet om man har golvvärme. När jag ser på LKs instruktioner för spårade spånskivor så lägger man först spånskivor, värmefördelningsplåtar, pex-rör, ångspärr, golvfoam och sedan golvet.
Alltså ångspärren direkt ovanpå plåtarna och sedan foam. Men jag tycker att plåtarna och ev. skruvar skulle riskera att skava hål på plasten. Finns det någon anledning till att man inte lägger foamen först och plasten ovanpå så att plasten får ligga mjukt och skyddat mellan foam och parketten/laminat (som ju för det mesta är tämligen slätt under)?
Alltså ångspärren direkt ovanpå plåtarna och sedan foam. Men jag tycker att plåtarna och ev. skruvar skulle riskera att skava hål på plasten. Finns det någon anledning till att man inte lägger foamen först och plasten ovanpå så att plasten får ligga mjukt och skyddat mellan foam och parketten/laminat (som ju för det mesta är tämligen slätt under)?
Jag frågade faktiskt LK och de sa bara att det var golvbranschens standardrekommendation som de följt och de hade inte tänkt närmare på det. Kontaktade då golvbranschorgsnisationen och de sa att det berodde på att vissa stegljudsdämpningar är fuktkänsliga (lumppapp då kan jsg tänka) och alltså blir bättre skyddade på varma sidan av ångspärren. Frågade då gbr om man har fosm dom dtegljudsdämpning om min idé och då frågade de bara tillbaka vad min golvleverantör rekommenderade varpå jag svarade att de bara slaviskt följer gbr's riktlinjer.
så jag kom aldrig någon vart egentligen, förutom att LK garanterade att plåtarna inte skulle skada ångspärren, hur de nu kan vara så säkra på det.
så jag kom aldrig någon vart egentligen, förutom att LK garanterade att plåtarna inte skulle skada ångspärren, hur de nu kan vara så säkra på det.
Jag har lagt den varianten och tror inte jag ens tänkte på det, skruvarna försänks ju några millimeter och plåtarna är plana och raka utan uppstickande vassa kanter om man inte är våldsam, sen är det ju ingen gladpack man använder, plasten är ju så tjock att man nästan kan bygga stridsvagnar med den så jag tror inte det finns någon anledning att oroa sig.
Men det hade ju vart kul att veta om det igenterligen är fel att lägga plasten över foamen och varför eller om man bara gör som rekomendationen för att "man alltid gjort så"
Men det hade ju vart kul att veta om det igenterligen är fel att lägga plasten över foamen och varför eller om man bara gör som rekomendationen för att "man alltid gjort så"
Klicka här för att svara