Hej!
Vi fick en ny luft/vatten värmepump installerad för ca tre år sedan.
Då vi tidigare värmde huset med olja så såg vi fram emot att få en avsevärt bättre ekonomi med denna lösning. Tråkigt nog så har denna lösning inte fungerat något vidare då vi får köra pumpen allt för högt ställd för att få en hygglig värme i huset. Trots att vi maxade värmekurvan i vintras så fick vi bara ca 17-19 grader i huset. Det känns så klart riktigt surt att ha investerat 100.000kr för en ny pump och så fungerar det så dåligt.
Frågan vi nu ställer oss är hur ska vi få vårt system att fungera bättre?
Pumpen vi fått installerad är en IVT Optima 900 AW + IVT200 AW elpanna.
Vårt hus är ett enplanshus på 140kvm ( byggt 1965) med ett ettrörssystem.
Huset har totalt 11st radiatorer som ligger på en och samma slinga.
Radiatorerna är original från 1965 och är av enkel modell.
Att bygga om systemet till ett tvårörssystem känns inte som ett alternativ just nu så frågan är vad vi kan göra för att få en bättre ekonomi + ett varmt hus vintertid?
Är det nya radiatorer/större radiatorer som är lösningen?
Konvektorelement?
Har ni förslag på radiatorfabrikat och modeller som ligger bra i pris för bra kvalitet?
Finns det andra lösningar som ni kan rekommendera?
Är tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet.
Bifogar bilder på vilken modell av radiatorer vi har idag.
Vi fick en ny luft/vatten värmepump installerad för ca tre år sedan.
Då vi tidigare värmde huset med olja så såg vi fram emot att få en avsevärt bättre ekonomi med denna lösning. Tråkigt nog så har denna lösning inte fungerat något vidare då vi får köra pumpen allt för högt ställd för att få en hygglig värme i huset. Trots att vi maxade värmekurvan i vintras så fick vi bara ca 17-19 grader i huset. Det känns så klart riktigt surt att ha investerat 100.000kr för en ny pump och så fungerar det så dåligt.
Frågan vi nu ställer oss är hur ska vi få vårt system att fungera bättre?
Pumpen vi fått installerad är en IVT Optima 900 AW + IVT200 AW elpanna.
Vårt hus är ett enplanshus på 140kvm ( byggt 1965) med ett ettrörssystem.
Huset har totalt 11st radiatorer som ligger på en och samma slinga.
Radiatorerna är original från 1965 och är av enkel modell.
Att bygga om systemet till ett tvårörssystem känns inte som ett alternativ just nu så frågan är vad vi kan göra för att få en bättre ekonomi + ett varmt hus vintertid?
Är det nya radiatorer/större radiatorer som är lösningen?
Konvektorelement?
Har ni förslag på radiatorfabrikat och modeller som ligger bra i pris för bra kvalitet?
Finns det andra lösningar som ni kan rekommendera?
Är tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet.
Bifogar bilder på vilken modell av radiatorer vi har idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är radiatorerna som inte är anpassade för en värmepumpslösning.
Gå in på rinkabyror.se och kolla under hjälp för att kunna bestämma hur många watt varje radiator behöver i huset ( eg börja räkna på ett rum o kolla vidare).
Jämför sedan på deras radiator sidor hur många watt era nuvarande enkelpanelradiatorer ger jämfört med vad som behövs. Räkna på 30 graders framledning.
Gå in på rinkabyror.se och kolla under hjälp för att kunna bestämma hur många watt varje radiator behöver i huset ( eg börja räkna på ett rum o kolla vidare).
Jämför sedan på deras radiator sidor hur många watt era nuvarande enkelpanelradiatorer ger jämfört med vad som behövs. Räkna på 30 graders framledning.
Visst, radiatorerna är troligen underdimensionerade för en värmpepump. Det borde installatören vetat och påtalat för er. Men det verkar som det är något annat fel eftersom ni inte får varmt med maxad värmekurva. Eltillskottet ska ju gå in om inte vp orkar. Ni har inte nån inomhusgivare som är lågt ställd?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Nä, jag håller med. Befintliga radiatorer är anpassade för hög framledningstemperatur. Behöver troligtvis bytas ut eller kompletteras för värmepumpens låga temperaturområde. Konstigt att inte installatören tog upp det innan jobbet utfördes.Nimajneb skrev:Jag tror det är radiatorerna som inte är anpassade för en värmepumpslösning.
De behöver nog också (om de inte har det redan) ett volymförstorande kärl eller vad det heter för att få bättre gångtider på kompressorn.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Ja eller max framledningstemp nerställd eller inte rätt hastighet på cirkulationspumpen.lordi skrev:Visst, radiatorerna är troligen underdimensionerade för en värmpepump. Det borde installatören vetat och påtalat för er. Men det verkar som det är något annat fel eftersom ni inte får varmt med maxad värmekurva. Eltillskottet ska ju gå in om inte vp orkar. Ni har inte nån inomhusgivare som är lågt ställd?
Det finns fläktar att sätta på befintliga radiatorer. Kan vara en lösning så länge.
Eller koppla in någon/några fläktkonvektorer. http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4350-w-416087
Bäst är nog dock att byta radiatorer om de visar sig vara för klena. Eller se över isoleringen.
Eller koppla in någon/några fläktkonvektorer. http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4350-w-416087
Bäst är nog dock att byta radiatorer om de visar sig vara för klena. Eller se över isoleringen.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller helt med om att radiatorerna är dimensionerade för högtemp vid oljeeldning, dessutom enrörs i en relativt lång (många element) slinga. Detta gör att det är långt från optimalt för drift via en värmepump. Det borde som sagt installatören gett info om, men nu får man ta det som det är och söka efter det som eventuellt kan göra saken lite bättre. Kolla att ventilerna funkar och är öppnade, öka cirkpumpens kapacitet om möjligt osv. Planera för en mer korrekt dimensionering och byte av rad där det är som värst.
Inom parentes står "många element" därav termiskt lång, betyder inte att rördragningen behöver vara fysiskt lång. Ett ettrörssystem från oljeeldningserans sanna guldålder är i min iofs ringa erfarenhet sällan eller aldrig i någon vettig mening dimensionerat så att det är lämpligt att direkt anta rimligt vid VP-drift. Annars håller jag med dig om att ett sådant system korrekt dimensionerat kan vara utmärkt för VP tex pga att flödet är tänkt vara konstant oberoende ev handventiler eller termostater.DIY_freak skrev:
Jag är inte ute efter att argumentera speciellt kring detta men i TS fall är det nog relativt klart.
Sorry, uttryckte mig lite klumpigt. DT 30 fast eg kanske ännu lägre. Syftet var i ett första steg att kolla om dina radiatorer är ens i närheten av att klara av ditt värmebehov. Jag är lite osäker på hur man hanterar DT på ett enrörssystem.JoJe76 skrev: