Jag skulle behöva förslag på hur ett antal komponenter i mitt värmesystem ska kopplas samman. Det rör sig om följande delar:
- Framledning och returledning till/från värmepump 22 mm prisol
- Framledning och returledning till/från två stycken enrörssystem för radiatorer 15 mm prisol
- Två stycken LK UNI 2-G15 fördelare till ovanstående (2 x G15 avstick och 2 x G20 ut/in för matning)
- Uponor golvvärmefördelare med tillhörande shunt
Se bifogad bild för hur det ser ut just nu. På bilden saknas LK-fördelarna samt 22
rna som ska dyka upp till vänster i bild.
Vad är egentligen "bäst" sätt att göra det här på? Sätta fördelarna så långt ner som möjligt för att sedan ha vinkel upp från vardera fördelare till shunten?
- Framledning och returledning till/från värmepump 22 mm prisol
- Framledning och returledning till/från två stycken enrörssystem för radiatorer 15 mm prisol
- Två stycken LK UNI 2-G15 fördelare till ovanstående (2 x G15 avstick och 2 x G20 ut/in för matning)
- Uponor golvvärmefördelare med tillhörande shunt
Se bifogad bild för hur det ser ut just nu. På bilden saknas LK-fördelarna samt 22
Vad är egentligen "bäst" sätt att göra det här på? Sätta fördelarna så långt ner som möjligt för att sedan ha vinkel upp från vardera fördelare till shunten?
Jag fick förresten en kommentar om att det är "gammalmodigt" med 22 mm prisol som matarrör. Är detta ett faktum som jag missat?
jag är inte rätt person att svara på hur det ska kopplas ihop men när det gäller 22mm Prisol tror jag inte att det är gammelmodigt. min röris kopplade från min akktank till radiatorslingorna med 22mm för bara några månader sen.
Tack för svaret. Då behöver jag kanske inte oroa mig över matarrören.
Ingen annan som har någon input på inkopplingen?
Ingen annan som har någon input på inkopplingen?
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Hur gjorde du? Jag är i samma sits, skall koppla 1-rörs slingor 15mm prisol mot fördelare. Berätta gärna hur du gjorde!
Klicka här för att svara