Hej
För något år sedan bytte vi ut oljepannan mot en bergvärmepump (CTC Ecoheat 9 kw). I själva huset satte vi in flera radiatorer och bytte också ut en del vilket har fungerat bra.
I garaget har vi dock fortfarande kvar de gamla radiatorerna från slutet av 70-talet. Garaget består av två rum, 20 resp. 10 m2, med separata ingångar. I det större rummet är radiatorn 50*160 cm (en dubbel radiator). I det mindre rummet är radiatorn 50*160cm (enkel). På vintrarna är det svårt att hålla värmen i garaget speciellt i det mindre rummet.
Kan någon vänlig själ säga om ytan på mina befintliga radiatorer rent matematisk borde räcka till?
För något år sedan bytte vi ut oljepannan mot en bergvärmepump (CTC Ecoheat 9 kw). I själva huset satte vi in flera radiatorer och bytte också ut en del vilket har fungerat bra.
I garaget har vi dock fortfarande kvar de gamla radiatorerna från slutet av 70-talet. Garaget består av två rum, 20 resp. 10 m2, med separata ingångar. I det större rummet är radiatorn 50*160 cm (en dubbel radiator). I det mindre rummet är radiatorn 50*160cm (enkel). På vintrarna är det svårt att hålla värmen i garaget speciellt i det mindre rummet.
Kan någon vänlig själ säga om ytan på mina befintliga radiatorer rent matematisk borde räcka till?
Jepp de har blivit luftade. Har haft dörren öppen idag ganska länge då jag jobbat en hel både utanför och i garaget men vintertid när det är -10 till -20 är det kring mellan 12-15 grader i det större rummet men endast kring 5 grader i det mindre rummet. Senaste vinter när det var -30 en vecka fick jag sätta igång ett elelement i det mindre rummet eftersom tempen började krypa ner mot noll.
Jag kände nyss på rören och de är mycket varmare än själva elementet. Termostatet hade jag på max i vintras och då betedde sig elementet på samma sätt.
Här kommer en del bilder från det mindre rummet.
Kan mässingsskruven som syns på bilden ha något med saken att göra? Brorsan och jag försökte lossa på den häromdagen men förgäves.
Det finns totalt två element på garageslingan.
Här kommer en del bilder från det mindre rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan mässingsskruven som syns på bilden ha något med saken att göra? Brorsan och jag försökte lossa på den häromdagen men förgäves.
Det finns totalt två element på garageslingan.
Redigerat:
Mässingsskruven är väl bara om man vill dra slingan vidare?
Ibland så fastnar termostaterna fast man vrider ut dem, ibland får man vrida in dem och tillbaka ett par ggr för å motionera.
Ibland får man även ta loss kåpan och dra ut stiftet med en tång då det fastnat.
Ska du har bil i garaget också räcker inte 12 -15 grader där?
Ibland så fastnar termostaterna fast man vrider ut dem, ibland får man vrida in dem och tillbaka ett par ggr för å motionera.
Ibland får man även ta loss kåpan och dra ut stiftet med en tång då det fastnat.
Ska du har bil i garaget också räcker inte 12 -15 grader där?
Jag tror att "mässingsskruven" är ena änden på en ventil (justerbar strypning) som man kan ställa in hur mycket flöde som ska gå genom elementet, och hur mycket som skall tillbaka i returen.
Ta bort termostaterna o prova, för att se om elementet blir varmare.
Ta bort termostaterna o prova, för att se om elementet blir varmare.
Bilen har inte varit inne i garaget på över 10 år. Garaget är numera min snickerboa.
Jepp stiftet känner jag till. I vintras hade jag skruvat loss termostatet helt och hållet och drog ut stiftet. Det hade nämligen tagit fast. Men inte blev elementet varmt för det
.
Jepp stiftet känner jag till. I vintras hade jag skruvat loss termostatet helt och hållet och drog ut stiftet. Det hade nämligen tagit fast. Men inte blev elementet varmt för det
Returen verkar inte speciellt varm. Inte lika varm som inkommande i alla fall.
Ska förtydliga lite om garaget. Garagebyggnaden består av själva garagedelen som är 20 m2 och en förrådsdel med separat ingång 10 m2. Det är i förrådsdelen där det blir för kallt.
Ska förtydliga lite om garaget. Garagebyggnaden består av själva garagedelen som är 20 m2 och en förrådsdel med separat ingång 10 m2. Det är i förrådsdelen där det blir för kallt.
Jow, jag har haft bort termostatet i olika repriser under senaste vinter men det har inte hjälpt heller. Men den där strypningen du pratar om kan ju mycket väl ha blivit pillad på under årens lopp. Ikväll ska jag försöka att lossna den. Vet du om den är fel eller rätt gängad?
Redigerat:
Vet ej om gängningen är höger eller vänster...
Kom ihåg att det kan vara rätt inställt men att ytan på radiatorn är för liten....
Om du öppnar där så får du högre flöde genom den radiatorn på bekostnad av mer tryckfall i framledningen och därmed lägre flöde någon annanstans.
Kom ihåg att det kan vara rätt inställt men att ytan på radiatorn är för liten....
Om du öppnar där så får du högre flöde genom den radiatorn på bekostnad av mer tryckfall i framledningen och därmed lägre flöde någon annanstans.
Klicka här för att svara