S
Hej alla ni kluriga och bevandrade inom juridiken när det gäller sotaren.

För några år sedan gick jag en kurs så jag sotar min skorsten själv, samt pannan förstås.
Men sotarn vill ändå komma vartannat år å pungslå mig på 800:- för att skicka ner en kamera i skorstenen. Det kallas för brandsäkerhetssyn.

Det finns ju naturligtvis inget att se. Skorstenen är helt OK, inte ens liten flisa murbruk har rasat ner på de 32 år jag har bott här. Att det finns en plåthink och plåtskyffel samt vattenslang och inget brännbart runt pannan är självklart. Så varför kan jag inte släppa ner en kamera själv.

Vem har förresten sagt att de skall använda kamera? I vilken lag står det?
Nu påstås det att det är bara vissa som får göra den här besiktningen. Typ sotarn själv.

Men vad står det egentligen i lagen? Står det att man skall ha nödig kunskap eller så?
Har sotarn monopol på detta? Om jag införskaffar samma kunskaper-kurser då?

En brandman borde vara mera lämpad än en sotare förresten.

När sotarmästaren delegerar jobbet till en anställd, har den kunskaper och vilka kurser har den gått?
Kan sotare från en annan stad göra besiktningen?
Mig veterligen rapporteras inte resultat av sotaren alls vidare. Det bara läggs till handlingarna.Vem skulle vilja vara intresserad? Kommunen? De har delegerat allt till sotaren som har en sorts monopol på en viss distrikt. Just den saken är lite, nej mycket, infekterad i den här kommunen.

Sedan i år 2012 har SSR, (Sveriges Sotarmästares Riksförbund) antagit nya regler om att besiktiga skorstenar. Tanken var att det skall inte finnas tolkningar utan fastställda mått på vad som är godkänt eller fel. Man vill begränsa "tyckanden". I en rapport om detta läste jag att vid provtryckning så får det komma ut 15 lite rökgas i sekunden och får godkänt! Trodde jag läste fel först. Man får plocka bort ett antal stenar i just vår skorsten innan det skulle kunna sippra ut så pass med rök, jag tycker det låter alldeles för mycket. Så vad kollar de egentligen mot den bakgrunden?

Slutkläm. Förrförra brandchefen drog upp en cirkel med passare. Utanför den här kommer vi inte att släcka. Inte exakt de orden men samma innebörd. Så Gud förbjude, brinner det så kommer brandkåren inte att släcka. Bara se till så det inte sprider sig till älgarna och rådjuren då. För något annat finns inte där jag bor som kan ta eld. Så hela brandsäkerhetscirkusen är lite löjlig.

Jag menar jag är tillräckligt rädd själv för att undvika eldsvåda och det sotarn gör påverkar inte och framförallt minskar inga som helst risker. Jag har tex inga bjälkar som går in i muren som många hus har så det kan inte ta eld den vägen om virket skulle torrdestilleras och fatta eld.

Klart att paragrafryttare följer lagens bokstav men jag anser jag betalar för ingenting. Jag kan skicka ner en lite "web" kamera själv som tar bättre bilder och som dessutom filmar, vilket inte sotarens kamera gör.

Vitsen är alltså, har de monopol? Eller får den som har "godkänd" utbildning fixa det själv?
Det skall bli spännande att få läsa alla inlägg efter detta. Hör av er.
Mvh
Skalman

Du låter lite upprörd. ;) Sotaren är inte ute efter dig speciellt utan följer bara de regler som samhället ställt upp och vad det gäller brandskyddskontrollen (som det officiellt heter) är det just samhällets inspektion och den kan du inte komma undan, den är lagstadgad i lag om skydd mot olyckor.

Sotaren gör sin sotning (rengöring) eller brandskyddskontroll på uppdrag/delegation av kommunens räddningsnämnd och med rapporteringsskyldighet till räddningschef och/eller nämnden. Frånvaron av brister i anläggningen lär endast synas i rapporteringen som en siffra. Om svåra brister föranlett föreläggande hade detta rapporterats till räddningschef eller nämnd. Jag tror att den kompetens som behövs är skorstenfsfejartekniker, en kompetens som få brandmän besitter (en rätt omfattande påbyggnadskurs efter det att man arbetat som skorstensfejare 3 år).

Räddningstjänsten kan aldrig avsäga sig uppdrag som uppfyller räddningstjänstkritierierna i lag om skydd mot olyckor. Brinner det, och ägaren inte kan förväntas hantera olyckan själv, är det ett lagkrav att agera oavsett avstånd. Men avstånd från stadskärna eller närmsta räddningsresurs kan ju självklart i praktiken påverka möjligheten till att släcka en brand i startföremålet eller att inte kunna göra annat än hindra brandspridning till andra byggnader.

I praktiken utför alltså sotaren kommunens lagstagdade och därmed också monopolistiska uppdrag, bara att leva med.

Efter att ha sett sotarens arbete och fakturan så är jag inte det minst imponerad.

De var två stycken som var o sotade och den ena försvann upp på taken, drog viskan 1-2 gånger och sen gick han ner.
Därefter kollade han på murstocken ( enbart från ena sidan trots att den är fristående)
och den andra öppnade kaminen och sotade... eller ja.. om man kan kalla att han tog med en borste i toppen så sotade han.
.
Efter de hade gått så gick jag själv upp med en ny inköpt viska( den gamla fanns på annan ort) och skulle släppa ner den men det visade sig att den var lite för stor så jag kom bara knappt 1 meter ner av totalt ca 4-5meter.
Och på den lilla biten (släpte endast ner och drog upp igen så fick jag ut 1liter sot.....)
( det rör sig om en kamin )
Detta direkt efter att sotaren varit här, med andra ord när jag själv sotade förra året så var den som ny invändigt i jämförelse.

Så jag följer denna tråd med stort intresse.
/sambon

Det där med dåliga sotare o dålig sotning är mer regel än undantag,jag har varit med om samma klanteri
Sotaren gick upp på taket sotade i fel pipa ,sen gick han ner i pannrummet högst 5 min på min fråga om det var mycket sot " nä det var inget" själv fick jag ca 5-6 liter som jag sotade efter han gått, (jag stod så jag hade koll på allt detta)

Det är ju sedan 2004 skillnad mellan sotning (rengöring) och kontrollsystemet sk brandskyddskontroll. Förr i tiden var detta i "samma paket". Och som jag skrev tidigare så krävs det en högre kompetens än bara sotare gör att genomföra brandskyddskontroll.

Det finns naturligtvis både bra och dåliga sotare. Men generellt kan väl nämnas att sotarna under många år varit en skyddad verkstad med monopol. Det är sällan en drivkraft för kundvänlighet eller kvalitet, tyvärr. Nu är marknaden något öppnare, men bara något.

Här är det samma snubbe som både sotar och gör brandskyddskontroll, dock inte samtidigt eftersom det antagligen blivit för enkelt...

Drömhus2012 skrev:
Här är det samma snubbe som både sotar och gör brandskyddskontroll, dock inte samtidigt eftersom det antagligen blivit för enkelt...
Och för billigt !

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
Min sambo kom på sotaren med att stå och pissa rakt ut över taket när hon skulle springa ut och påminna honom om att dom gamla eternitplattorna var sköra att gå på... Den killen fick sparken och vi en kvast blommor, riven faktura och en femhundring.

Nu sotar jag själv..

• Gilla
jussi_76
  • Laddar…
S
Tack Forumguden-norrbottenstorpet för ditt svar.
Så här ser jag det. Förr så gjorde man ingen so helst brandskyddskontroll. Inte på de 32 år jag bott i huset. Men sedan jag gått kurs å fick tillstånd att sota själv så har man plötsligt sett ett behov av brandskyddskontrollen.
Alltså. Jag betalade ca 400:- varje år för en taskig sotning. Nu betalar 800:- vartannat år för att en kamera sänks ner i pipan.
Sotarn skall alltså ha sina pengar, det är vad det rör sig om.
Med alla fjärrvärme och värmepumpar tappar de marknad så de måste hitta på nya inkomstkällor. Det är annars ett märkligt sammanträffande att brandkollen görs just efter jag sotar själv.
Det som jag retar mig mest på är monopolet samt att sänka ner kameran påverkar inte-förebygger ej- hindrar inte på något som helst vis att det skall uppstå brand. Men de kan inte ta betalt utan att åtminstone gå upp på taket och det där med kamera ser ju häftigt ut.

Jag menar, läs hur mycket rök som får komma ut från SSRr senaste rapport i år 2012. Det skall vara enormt mycket sprickor och tegelstenar som saknas för att släppa ut så mycket rök och kontrollen säger inget om detta. Jag hävdar fortfarande att jag kan med en liten"web" kamera, (kallar den så i brist på bra namn) se mycket mera och bättre.

Sedan har vi inget svar på var står det att de skall använda kamera? Å var står det att deras anställda som inte har gått "kursen" får ändå göra jobbet? Om det kan delegeras så borde det kunna delegeras till andra åsså?

Et annat litet exempel på monopol och maktfullkomlighet samt okunskap Fick en anmärkning att sidostödet för resstegen inte skall ligga mitt för takstegen. Jag replikerade att om jag kasar ner för takstegen vill jag hamna på resstegen och inte bredvid den. Sotarn gav sig inte. Sedan upptäckte jag i staden Järna ett helt villaområde som var nybyggt där samtliga hade stegarna i rak linje under varandra som jag har det. Nästa gång sotarn kom, det var inte "chefen" så ströks listan med krqav och stödet godkändes. Det stöd som varit där i alla år och var godkänt tidigare. Det mest irriterande var att innan "denne" sotare kom till kommunen för ett bra många antal år sedan så frågade jag sotarn om det stegfot som finns på stegen nertill är tillräckligt samt godkänd för att hindra stegen glida i sidled. Jo det var det. Så ord står mot ord. Samma stege är godkänd a byggnadsfolkets regler. Jag tackar.

Skall bli intressant att se om någon har nog´åt konkret svar så jag kan gå vidare med detta ärende. Är lagen fel och det är monopol så borde det kunna ändras i vårt folkkvalda demokratiska land. kan man sälja ut Sj åVattenfall så...

Jag är pelletseldare och har gått kursen för egensotning.Jag sotar skorstenen själv 2 gånger om året och pannan
1 gång/vecka den här tiden.Hade brandskyddskontroll för 4 år sedan och har inte hört något från dem sen dess.
Får ca en sopskyffel med sot efter dragning i skorstenen varje gång.
Här en bild från ovan.

20111010545640x360.jpg

• Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Skalman skrev:
Så här ser jag det. Förr så gjorde man ingen so helst brandskyddskontroll. Inte på de 32 år jag bott i huset. Men sedan jag gått kurs å fick tillstånd att sota själv så har man plötsligt sett ett behov av brandskyddskontrollen.
Tyvärr åker du på brandskyddskontrollen även om du inte sotar själv, dvs om den kommunale entrepenören kommer för rengöringen. Det är lagstiftaren som skiljt på företeelserna. Men det är ju inte omöjligt att en del lobbying skedde innan lagförslaget utformades.

Å var står det att deras anställda som inte har gått "kursen" får ändå göra jobbet? Om det kan delegeras så borde det kunna delegeras till andra åsså?
Det måste redovisas till nämnden i en delegationsordning. Men om du inte kollat ID när sotaren var hos dig, så kan det i teorin stå en sak på pappret och vara någon annan i verkligheten. Dock kan jag tycka det låter lite osannolikt.

Skall bli intressant att se om någon har nog´åt konkret svar så jag kan gå vidare med detta ärende. Är lagen fel och det är monopol så borde det kunna ändras i vårt folkkvalda demokratiska land. kan man sälja ut Sj åVattenfall så...
Allt kan ändras, med tillräckligt mycket opinion. Jag tror dock att detta är sådan liten fråga i samhället att det är svårt att bilda opinion. Det var t.ex. en enmansutredning som låg till grund till gällande lag.

Jag jobbar som ställföreträdande räddningschef och har god insyn i både brandskydds bygglagstiftning såväl som lagen som grund. Och som tur är bor jag inte i samma kommun som jag arbetar. För jag har också lite "förbättringsområden" för min lokala sotare/skorstensfejartekniker. Ärligt talat är nog sotarmurren rätt bra, hyfsat serviceminded. Det blir rent i kanalerna och han skitar inte ner inomhus. Det räcker gott för mig. Däremot har jag haft några diskussioner med teknikern.

Först skulle jag installera en gammal kamin. Platsen för installationen var trång och jag behövde bygga upp en brandskyddsvägg EI60 för att kunna ställa kaminen 50 mm från väggen. Bygglagstiftningen har ett antal typgodkända lösningar hur denna kan uppnås och jag föreslog en isolerad vägg med minerit som yttermaterial. Han vill inte godkänna detta. Är det typgodkänd lösning så är det.

Sedan har jag också fått anmärkning på glidskydd för stegresningen vid takfot. Problemet är dock bara att det inte är ett tydligt formulerat krav, varför kravet finns där eller hänvisning till en lagstiftning som jag får att hänga ihop (och lag om skydd mot olyckor kan jag rätt bra). Eftersom inget föreläggande finns, har jag inte åtgärdat något.

Förutom att brandskyddskontrollen kan och borde göras mer professionell eftersom den är en förlängning av statens kontroll av individen, så tycker jag faktiskt att det är tveksamt att någon form av tillsyn utförs av entreprenörer. Myndighetstillsyn ska i mitt tycke utföras av myndigheten själv. Rengöringen (sotningen) kan däremot utföras av såväl privatpersoner som entreprenörer.

S
Tack "norrbotten" för ditt intressanta svar. Det märks att du är insatt i saken. Lustigt att även du fick problem med glidskyddet för stegen! Det är bara att bita i det sura äpplet.

Har inte fått svar på frågan om kameran. Jag spånar lite. Tänk om det inte står någonstans att de skall titta i pipan med kamera. Då har sotaren faktiskt absolut inget att göra för något annat kollar han inte eller tittar efter! Jag ser kameran som en förevändning för att få ta betalt och att en anledning att man kan pricka av att man gjort "brandkoll". För nån koll är det definitvt inte. Möjligen ett snabbt konstaterande att allt är ok o inget kan brinna. Men då skall det inte kosta 800:- för max 2 minuter.

Jag brukar få ihop ett par näve med sot ett par ggr om året. Det mesta läger sig alldeles vid rökröret.

Intressant bild "Taxen". Din skorsten påminner om min. Helstens hål för pannan. 1½ sten i yttermuren runt.
Själv har jag inga bjälkar mot muren. i kälalren är det stålbalkar samt betong. Bottenvåningens golv vilar på klena bjälkar ovanför betonggolvet. Övervåningens golvbjälkar är åsså stål med trä uppe på. Så inga bärande grejer ansluter till skorstenen. Så skulle all het rök komma ut så finns ändå inget som kan antändas.

Det är det egentliga som man borde kolla som bjälkarna inte tar eld från pipan. För då går det år pipan! Fast den kollen kan man inte göra utan att riva ner en massa, förstöra både väggar och golv och tapeter och isolering så det görs nog aldrig.

Protokollet från brandskyddskontrollen SKA fastighetsägaren få ganska omgående, protokollen SKA följa med fastigheten vid en försäljning/överlåtelse.

Om man eldar rätt så ska det bli minimalt med sot.

Det håller på med en översyn av hur brandskyddskontrollen ska vara utformad, bl.a. tidsaspekten tittas det på, många "ägare" av sotningsdistrikten tycker att varanat år för primär eldstad är för ofta och att var åttonde år för lokal eldstad är för sällan, fyra till sex årsintervall för alla typer av eldstäder är en av ideerna.

S
Nu har sotarn varit här.
Började med att han påstod att alla havrebrännare ger myrsyra.
Kom med ner i pannrummet får du se sade jag. Efter en stund sade han: Vad gör jag här, du kan mer om de här än jag. 'Sedan gick han upp på taket med kameran, hittade inga skador eller spår efter att det skulle ha fräts av någon myrsyra. Inga frätskador på plåtar. Ingen lukt från pipan. Blyplåten håller i många herrans år till sade han. Sedan var han övertygad om att min brännare var faktiskt OK när han gick.
Kostnad 840:-

Min havreleverantör har efter bara ett år fått skador på sina takplåtar! Han har en sk "skålbrännare.Det är skillnad på brännare. Å drar kanske därmed upp debatten igen.
Det intressantaste var att han började med att det var folk på gång att förbjuda havreledning får det regnar myrsyra. Inte från min. Men förbjud myrsyran då men inte havret sade jag. Skillnad dessutom i stan samt på landet utan grannar som kan få biltaket skadat. Så jag hoppas min brännare övertygade honom om att det är inte havrets fel utan hur man förbränner det alltså. Själv tror jag att orsaken är nog att de kan inte beskatta havret som man har gjort med pelletsen. Det är nog där skon klämmer. Det var tjafs om skatt för ved hos bönderna men man har slutat med dumheterna att de fick elda gratis sin egen ved från skogen.

Ren dumhet är väl ingenting att komma och skryta och skrodera över.
Är du för snål för att elda pellets kan du väl försöka få socialbidrag.
Här lägger samhället ned miljarder varje år av skattepengar för att minska de klimatskadliga utsläppen.
Samtidigt startar någon snåljåp som bara tänker på sig själv egen produktion av klimatförstörande utsläpp.
Jag säger bara fy faen.
Och det är absolit ingenting att vara stöddig över att du själv ingenting begriper.

Det är inte bara myrsyra som bildas vid havreeldning. Det bildas också salpetersyra och salpetersyrlighet vid förbränningen av de kvävehaltiga ämmnen som havre innehåller.

Det här forumet börjar mer oh mer likna ett nytt Flashback:
Leta efter stöldgods på Tradera, Miljöskadlig havreeldning, Eldning av spillolja i "alloljebrännare" i stället för att lämna in spilloljan för återvinning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.