6 619 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Värma del av golvvärme sommartid
Sida 1 av 2
Planerar golvvärmeprojektet. Har en våning (90m2) där jag ska dra vattenburen golvvärme med en bergvärmepump till. På sikt kommer även en oinredd källarvåning få golvvärme men ligger ett par år framåt i tiden. Har för närvarande inget vattenburet system i huset så allt blir nytt. Kommer inte ha några radiatorer. Huset är ok isolerat och fönsterna med U-värde <1,0.
Vill ha lite stödvärme på klinkergolven i hall och badrum under sommarmånaderna. Total yta 16m2 som jag kopplar på en vattenburen slinga. Vad är bästa lösningen för mig? Enklast borde ju vara att köra bergvärmepumpen på sommaren men efter lite surfande här verkar inte bergvärmepumparna inte vilja gå då? Förstår dock inte varför... Finns även någon slags elpuch med inbyggd elpatron (ca.300W) som borde funka men frågan är om golvytan är för stor för att den ska funka? Dock borde det väl inte krävas speciellt mycket värme sommartid så det kanske ändå funkar? Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att gjuta in elgolvvärme tillsammans med vattenburen golvvärme.
Många frågetecken ovan. Någon som är snäll och kan göra mig lite klokare
Vill ha lite stödvärme på klinkergolven i hall och badrum under sommarmånaderna. Total yta 16m2 som jag kopplar på en vattenburen slinga. Vad är bästa lösningen för mig? Enklast borde ju vara att köra bergvärmepumpen på sommaren men efter lite surfande här verkar inte bergvärmepumparna inte vilja gå då? Förstår dock inte varför... Finns även någon slags elpuch med inbyggd elpatron (ca.300W) som borde funka men frågan är om golvytan är för stor för att den ska funka? Dock borde det väl inte krävas speciellt mycket värme sommartid så det kanske ändå funkar? Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att gjuta in elgolvvärme tillsammans med vattenburen golvvärme.
Många frågetecken ovan. Någon som är snäll och kan göra mig lite klokare
Golvvärme på sommaren är väl lite överkurs, om man inte har golvvärme överhuvud taget så saknar man det definitivt inte på sommaren.Har själv golvvärme i hela huset två plan, så det är inget jag saknar erfarenhet av.
Tycker också att det är lite överkurs, men 300 W räcker antagligen för 16 m2.
Anledningen att det inte funkar med värmepumpen är att vattenvolymen i golvet är för liten i förhållande till pumpens effekt.
Anledningen att det inte funkar med värmepumpen är att vattenvolymen i golvet är för liten i förhållande till pumpens effekt.
Det här känns mycket oekonomiskt och jag kan inte se några direkta fördelar med detta vid ett helt nytt system. Du får helt enkelt förklara närmare varför du förespråkar det om jag ska kunna ta till mig det.LGG-01 skrev:
Är det för att värmepumpen kommer slitas mycket med många start och stopp?mycke_nu skrev:
Ni har kanske rätt att det inte behövs golvvärme på sommaren och själv har jag ingen erfarenhet av golvvärme men tycker ändå det känns bra att planera för det ifall jag skulle vilja ha det. En elpuch är inte jättedyr i sammanhanget (5000kr) så en sådan är kanske bäst i mitt fall att komplettera med? Då har jag åtminstone möjligheten att få lite tillskottsvärme om jag så önskar i framtiden.
Tror inte att det är att rekommendera att blanda vatten och el-värme i samma golv (ojämn golvvärme ev.) och köra värmepumpen på sommaren bara för att värma 16m² låter inte som en bra lösning så:Danne_83 skrev:
Satsa på vatten i de båda golven och styr el-värmen lågt i hall & badrum.
Har du pratat med någon V-pump/el-golv leverantör om dina ideer?
Har inte pratat med någon ännu förutom när jag bad om offerter för bergvärme men då blev jag rådd att avvakta med att borra hålet tills jag lagt golvvärmerören. OT: Ska göra arbetet själv med att lägga ut rören. Nåt som jag inte förstår är att jag inte hittar några uppgifter på hur tätt jag ska lägga rören. Dimensionera effektbehovet är inga problem men det ger inte mycket när golvvärmetillverkarna inte verkar kunna uppge vad deras system ger för effekt vid olika golvvärmerörtjocklekar och s-avstånd mellan dem. Nån generell lathund tycker jag de borde kunna ha men jag har kanske letat dåligt?. Ska jag köpa radiatorer är det inga som helst problem att läsa hur många watt ett element ger men så enkelt verkar det inte vara med golvvärme. Får skicka ett e-mail till tillverkaren av golvvärmesystement jag väljer och se om de kan ge mig några siffror.LGG-01 skrev:Tror inte att det är att rekommendera att blanda vatten och el-värme i samma golv (ojämn golvvärme ev.) och köra värmepumpen på sommaren bara för att värma 16m² låter inte som en bra lösning så:
Satsa på vatten i de båda golven och styr el-värmen lågt i hall & badrum.
Har du pratat med någon V-pump/el-golv leverantör om dina ideer?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att ha golvvärme på sommaren är väl bra och mysigt för fossingarna?
Men det är ju intebara golven som blir varma, rumsluften värms upp också (förlåt om jag skriver självklarheter).
Så om man normalt inte tillför någon värme under sommarhalvåret (jag gör inte det), får man med golvvärmen på också behov att kyla luften, s.k. komfortkyla, för att det inte skall bli för varmt.
Och då börjar väl pengarna ticka iväg?
Men det är ju intebara golven som blir varma, rumsluften värms upp också (förlåt om jag skriver självklarheter).
Så om man normalt inte tillför någon värme under sommarhalvåret (jag gör inte det), får man med golvvärmen på också behov att kyla luften, s.k. komfortkyla, för att det inte skall bli för varmt.
Och då börjar väl pengarna ticka iväg?
Tillverkarna ger rekommendationer om du skickar en ritning till företaget. (Åtminstone gjorde dr det när vi byggde.) Det är inte bara tjocklek på slang och hur tätt den skall läggas, men det finns också en maximilängd för hur lång slinga man kan ha. Vi har 6 slingor i ett avlångt rum på 60 kvm med mycket fönster, alla kopplade till en termostat. I sovrummet har vi 1 slinga. En annan variabel är om du ska ha rumstermostater eller annan temperaturreglerare, vet inte riktigt hur det fungerar med bergvärmepump.
Redigerat:
Att skicka in sin planlösning på huset för att få det korrekt uträknat är gratis hos golvvärmetillverkarna.
Då kan du även se vilka delar som är tilltänkta att användas och du kan lätt kontrollera var man kan handla dom billigast!
Då kan du även se vilka delar som är tilltänkta att användas och du kan lätt kontrollera var man kan handla dom billigast!
Misstänkte att det var så. Funderar på att välja LK så jag skickar en förfrågan till dem och ser om de vill hjälpa mig. Har räknat ut effektbehovet i de olika rummen så det borde vara lätt för dem att svara mig.
Tack alla för svaren! Lutar nog mot att jag köper en elpush alternativt kompletterar med en senare om jag anser att behovet finns.
Tack alla för svaren! Lutar nog mot att jag köper en elpush alternativt kompletterar med en senare om jag anser att behovet finns.