Hejsan!
Är inte direkt super hemma på detta med golvvärme system.
Har köpt ett hus - 38 Soutteräng med oinredd kallkällare 115+115 kvm. Har en Nibe f1245 bergväme pump.

Har köpt ett massivt ekgolv 24mm från ett gammalt slott i skåne som jag tänkt lägga in. Nu är frågan, är det värt att lägga in ett vattenburet golvvärme system när jag ändå bryter golvet.
Då huset har en tillbyggnad från -50 ``sovrumsdelen´´ så kommer systemet att vara i 2 delar. Etapp 1 blir matrum,kök,hall och v-rum.

Min tanke var detta men jag hoppas nån kan leda mig i rätt riktning.

Bryta golvet, isolera så mycket som möjligt som får plats under, då jag inte brytit upp golvet än vet jag inte hur det ser ut under. Men vi utgår därifrån iaf.
Tanke 1. gles panel enligt anvisningar och dimensioner, sen golvet tvärsöver. Eller måste man slänga in en spånskiva imellan?
Tanke 2. lite dyrare men fick veta från en vvs gubbe att spårade spånskivor är bättre då det inte försvinner lika mycket värme?? sen golv över.

Man vill ju vara ekonomiskt utan att vara för snål så vad har jag för alternativ igentligen? Har nån någon erfarenhet av dessa frågor? HUr hade ni gjort.?
Jag kan skita i att ta bort radiatorerna men dom har en dryga 60 år på nacken, Och jag måste gipsa väggarna för vi har dragit om all el och jag har dragit in all el i väggarna. Så radiatorerna måste ner och tydligen när dom är så gamla så kan det bli lekage och syresättning av vattnet när man sätter tillbaks dom igen.

Verkligen tacksam för svar då renoveringen står still pga att jag inte rikgit vet vad jag ska göra. Måste verkligen hinna med så mycket som möjligt innan årets slut.

Hare bra!!

Golvvärme är ju bra i kombination med bergvärme. Hur bra det blir med så tjockt golv kan säkert någon bättre än mig. Det verkar poppis med glespanel här på forumet. Själv körde jag på spårad spån och satte aluminiumfolie i vändningarna :D

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Glespanel och plåt funkar fint. Visst kommer ekplanken isolera lite men det ska inte vara några problem.

Jag kände också att glespanel skulle funka eftersom jag ändå ska isolera undertill. men hur blir bärigheten i vändningarna. Jag funderade på att man kanske kunde köpa spårade vändningar och kapa panelen en bit kortare? Skulle det funka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.