Var ska man köpa termometrar till tank? Jag har köpt 3st från Rinkabyrör men dem visade olika temp vid rumstemp. Jag fick 3st nya idag från Rinkabyrör men dessa är nästa sämre. Jag kan kanske plocka ihop 3st (har 6st hemma nu) som visar någorlunda samma. Men vet ju inte om dem visar rätt vid högre temp.

jocke

Koka en stor gryta vatten och prova att dom visar 100c iaf

Nu ska vi se. Rumstemp med digital mätare (vet hur exakt den är) 20,8 grader.
Dem 3st gamla visade dessa temperaturer i rumstemp och kokande vatten: 21/101.5 , 19.5/104.5 och 19.5/105
Dem 3 nya: 20.5/106.5 , 18.5/98.5 och 21.5/104.5.

Inte så bra alltså. Så vad ska man köpa istället??

Jocke

Lite off topic kanske....

Jag blev irriterad på att springa ner i källaren hela tiden och kolla tempen på tankarna. Man vill ju elda vid rätt tillfälle. Speciellt på sommaren när iallafall jag eldar en gång i veckan.

Köpte iallafall 3st digitala termometrar på dealextreme.com som klarar över 100grader C. Klippte kabeln på termometern och drog en vanlig nätverkskabel från tankarna upp till hallen. Kan ha 4st mätare på samma kabel. Stoppade in avkännarn innanför isoleringen mot tanken på samma höjd som de andra termometrarna.

Ska laserskära en rostfri plåt till mätarna, så det blir lite snyggare. Har en kompis som fixar det. Kanske inte världens mest exakta mätare, men tycker inte det spelar nån roll. Huvudsaken är att jag slipper springa ner hela tiden. Har för mig att de kostade mellan 2-4$ stycket. uploadfromtaptalk1348083944414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonas_Olofsson
  • Laddar…
Bilden ville inte vrida sig rätt ifrån telefonen. Jag tror ni fattar... :)

Jag har beställt 3 sådan + batterier för ca 110kr nu. Bara dem visar likadant så ska det funka. Rinkabys var inga bra så jag skickade tillbaka dem. :)

Sa rinkaby något när du reklamerade? Dom brukar ju inte välja tveksamma produkter annars...

Varför är det så noga att de visar exakt rätt? Jag har dem bara som hjälpmedel för att slippa springa ner i källaren. Har ca 10m nätverkskabel till termometrarna.

Nån som är intresserad av en rostfri plåt att stoppa mätarna i? Funderar på att ha en plåt för 4:a mätare. 1 för själva pannan samt 3 för tankarna. Kan dock göra en plåt för 3 mätare också.

Följde inte batteri med? Det har jag för mig. :) Det kan ta en jäkla tid att få hem grejorna ifrån dealextreme bara så du vet.

Jepp, batterier följer med. Har 2 st mätare över. Tyckte de var så roliga så jag beställde lite extra. :)

steffeb skrev:
För er som inte orkar leta så är adressen:

[länk]
Du länka väl till fel nu. Den klarar bara 70grader.

corre skrev:
Sa rinkaby något när du reklamerade? Dom brukar ju inte välja tveksamma produkter annars...
Dem sa ingenting. Jag fick även en retur fraktsedel.

Vilka termometrar från rinkaby var det du köpte? artnr?

9507

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.