4 408 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Conturasotning för dummies
Jag har gått Brandskyddsföreningens egensotningskurs.
På kursen ingick endast allmän anläggningskunskap, och innan jag gör min första sotning vill jag på detta sätt ta del av andras erfarenheter av just sotning av braskaminer.
Det rör i mitt fall en Contura 580 med rak premodulskorsten. Trivseleldning, sotningsfrist 1 år. Jag har en mjuk 150mm viska/krejs, lod och lina.
Jag hade tänkt mig att gå tillväga på följande sätt:
Missar jag nåt? Vilka fällor kan jag undvika?
På kursen ingick endast allmän anläggningskunskap, och innan jag gör min första sotning vill jag på detta sätt ta del av andras erfarenheter av just sotning av braskaminer.
Det rör i mitt fall en Contura 580 med rak premodulskorsten. Trivseleldning, sotningsfrist 1 år. Jag har en mjuk 150mm viska/krejs, lod och lina.
Jag hade tänkt mig att gå tillväga på följande sätt:
- Ta ur vermikulitplattorna i kaminen
- Tejpa längs skarvarna runt luckan, hänga fuktigt lakan över kamin
- Upp på taket, lyfta huv på skorstenen
- Släppa ner krejs ända tills det tar stopp och dra upp. Upprepa ev någon gång efter att ha lyst med ficklampa och kollat.
- Tillbaka med huv på skorstenen, ner igen
- Lyfta ur eller suga ur det sot som fallit ner i kaminen
- Sätta tillbaka vermikulitplattorna
Missar jag nåt? Vilka fällor kan jag undvika?
Det lilla jag har sett av sotarens arbete på min braskamin (contura ....gammal) är att han stänger spjället längst upp , tejpar igen luckorna , kör sotarviskan upp och ner 5-6ggr .
Sedan går han in ,tar bort tejpen kör med en liten viska..borste innfrån och sedan damsuger ur sotet.
Tar ca 10min , då jag inte har några plattor att ta bort.
Sedan går han in ,tar bort tejpen kör med en liten viska..borste innfrån och sedan damsuger ur sotet.
Tar ca 10min , då jag inte har några plattor att ta bort.
Har har sotaren aldrig tejpat luckan, den är tät nog ändå.
Bara kört med kedjeviskan ett par gången, öppnar luckan och suget rent, sen demonterat plattorna och sotat med en handviska.
Har en 510, den luckan ser ut att vara rätt lik din 580
Bara kört med kedjeviskan ett par gången, öppnar luckan och suget rent, sen demonterat plattorna och sotat med en handviska.
Har en 510, den luckan ser ut att vara rätt lik din 580
Klicka här för att svara