Hej, är i fullgång med att planera sommarens garageprojekt, dubbelgrage på ca 40 kvadrat.
Kommer gjuta platta, dock så är jag i nuläget väldigt osäker på vad jag ska ha för värmesystem i garaget.
Hellst vill jag använda någon form av golvvärme i framtiden, så tanken var att iaf gjuta in slang när jag ändå håller på, vill man inte använda det systemet framöver så är det ju enkelt att låta bli.

Men vad ska man använda för slang?
hittade denna som höll ett helt otroligt pris
http://www.billigtvvs.se/produkter/704077/15260491/golvvaumlrmeroumlr-17mm-240m-pe-rt-8-meter

Men hur funkar det tex om denna firman nu inte finns kvar den dagen jag behöver fördelare osv till systemet?

Vill samtidigt inte köpa på mig ett helt paket nu då jag inte vet om jag kommer använda detta system, går man på en nit om man köper från dessa billiga firmor som annonserar på blocket?

D
Ja, det är i princip samma sak, bara olika tillverkare. Jag såg den annonsen också, men länkade till den andra, eftersom jag köpt av just den personen och fått allt utan problem, så visste ju att det fungerade.

Klarar man sig på 200m på en platta som är 42 kvadrat invändig yta?
Får väl göra detta i 4 slingor med ca50 i varje om jag förstått det rätt med längderna.

D
Jag köpte 200m till ett rum som var ca 25m2 med cc 20cm. Fick 47+34m över så 200m borde räcka precis. Förstår inte riktigt hur du menar med längderna, du kan ju göra två slingor med 100m i varje, men naturligtvis om du vill dela upp det i fyra slingor och det behövs för pumpen du har, så kan du dela upp det i 4 slingor med 50m.

Alupexen har ju den fördelen att den inte fjädrar så som vanlig pex gör, så du kan lätt böja till den i de slingor du vill ha utan att använda speciella rörhållare.

Har ju förstått det som att man inte bör göra mer än en viss längd på slingorna för att det ska funka optimalt, har hört 60-80 meter på 16 slang.

D
Ja, det beror lite på vad man har för cirkulationspump, men ju fler slingor desto bättre egentligen. Så dra du fyra slingor.

När det gäller golvvärmeslang hade jag inte köpt något annat än från de svenska tillverkarna, blir något knas med slangen eller fördelare så har man bättre förutsättningar om/när det väl händer att få support/hjälp. Att köpa "lågpris slang" till golvärmen tycker jag är som att bita sig själv i baken, slangen skall ju ligga där i många år och varför snåla på en sån viktigt detalj i värmesystemet som ligger ingjuten betong eller under ett fint trägolv. Men detta är min personliga åsikt kan tilläggas;)

mvh

Någon fördelare ska jag inte köpa i nuläget, jag vet inte ens vad jag ska använda för att värma garaget med, så det är ju något man får ta ställning till senare.

Men vilka svenska tillverkare finns det då?
Jag hittar ingen utan alla är från utlandet, det som jag har nu i huset är inte heller svenskt.
Tyskland, Italien Schweiz osv verkar det mesta komma från, det jag har i huset är så vitt jag vet från Schweiz.

D
Den vanliga misstänksamheten mot allt som är främmande... Har inga som helst betänkligheter mot att installera en polsk alupex-slang. Hur vanligt är det att en alupex-slang går sönder spontant, utan yttre påverkan???

D
Det finns t.ex. LK om man vill ha en svensk leverantör (undrar iofs om den är tillverkad i Sverige). Då kostar 100m 1,700:- på Rinkaby.

Känns lite som detta med svenska träfönster mot polska plastfönster, i mitt nybyggda hus så är det svenska träfönster, vilket skulle vara så bra, vilket jäkla övereklamerat skit, har säkerligen fått betala bra extra för nått som i mina ögon var klart sämre.

Problemet är lite med slangen att det finns massor med firmor i Sverige, men det nämns inte ett skit om att slangen skulle vara tillverkad här, kollade tex på Uponor, hittar inte nått på deras hemsida om att den slangen man köper IDAG är tillverkad här hemma, berättas bara massa gamla historier om hur saker som tillverkats i Sverige var förträffliga för 40 år sedan.
Vilket får mig iaf att tänka på att det säkerligen köps in i nått låglöneland, stämplas med ett fint märke och sen säljs klart dyrare, känns som standard förfarande nu för tiden.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Beställde slangen från Tyskland, det visade sig dock att bara för det står 39€ så är det inte alls det som gäller för då hittar säljaren på att jag ska betala 1 fraktkostnad per slang och det blir i slutändan samma summa i vilket fall som, så inte en krona sparad bara för det stå extrapris, vilket är ett tämligen vanligt Ebay förfarande, extrapris på varan och höjd fraktkostnad.

D
Det står ganska tydligt i eBay-annonsen. Varje 100m-rulle kostar 39 Euro och frakt för den första rullen kostar 18,90 Euro och extra rullar kostar 8,90 Euro. Så totalkostnaden för 2 rullar borde bli 105,80 Euro och eBay borde räkna ut det automatiskt och det borde bara vara att checka ut med det?

När jag köpte från den auktionen jag länkade till så betalade jag total 131,98 Euro inklusive frakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.