Byggahus.se

Hur viktigt att provtrycka?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Har ett torp som jag köpte förra året för permanentboende. Fick med ett protokoll från en eldstadsbesiktning gjord 2010. Då hade de gjort en invändig kamerabesiktning av skorstenen utan anmärkningar, men inte kunnat provtrycka pga att hela murstocken var förbyggd (vilket den inte är längre).

Nu håller jag på att få kakelugnen omsatt (den gick nämligen inte igenom utan anmärkningar). Kakelugnsmakarna har frågat om jag vill passa på att provtrycka, eftersom en eventuell åtgärd skulle kräva att de tog ner en bit av kakelugnen igen, och då vore det smidigt och mer ekonomiskt om det kunde göras när de ändå plockat ner ugnen.

Mina frågor är:

- Hur viktigt är det att provtrycka? De sade att det inte var obligatoriskt, men jag antar att det inte är särskilt nyttigt att vistas i ett hus där skorstenen läcker. Jag kommer elda mycket under vinterhalvåret och sover nära murstocken.

- Är det samma saker man kontrollerar med provtryckning och kamerabesiktning? Hur mycket mer får man veta vid en provtryckning?

- När jag läser på internet verkar glidgjutning vara den vanligaste åtgärdsmetoden, och då tycker jag inte det verkar som om man skulle behöva plocka ner något av kakelugnen... Vad gäller?

Har det lite kärvt ekonomiskt just nu och skulle hellre vänta med detta om det inte är farligt att vänta och om prisskillnaden inte blir väldigt stor...

2. R
    Medlem · Nivå 10
    Hur tycker kakelugnsmakarna att du borde göra då? Dom har väl sett många olika skorstenar och borde väl veta om det är befogat eller inte befogat med provtryckning. Verkar det som att de har ärliga betänkligheter ang skorstensskicket och att det är därför de förselår att du ska passa på att provtrycka? Eller verkar det som att de bara vill ragga mer jobb?

3. L
    Medlem Nivå 1
    Självklart ska jag diskutera med dem också, men man vet ju aldrig om de ger ledande svar för att ragga mer jobb, som du säger, eller om de har specialåsikter om hur saker bör utföras. Därför frågar jag här också, för att få lite objektiva åsikter om saken.

4. S
    Medlem Nivå 13
    Om du provtrycker nu kanske det inte behöver göras en gång till senare kolla med sotaren