Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Har ett Myresjöhus byggt 2009. Jag upptäckte just att man verkar ha skarvat ledningarna för vattenburen värme inne i själva bjälklaget (se bild):
Jag har bestämt för mig att det är big no-no och inte alls tillåtet. Men det ska erkännas att jag är en lekman på området. Vad säger experterna? Får man skarva vattenledningar dolt eller inte?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bestämt för mig att det är big no-no och inte alls tillåtet. Men det ska erkännas att jag är en lekman på området. Vad säger experterna? Får man skarva vattenledningar dolt eller inte?
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Litet tillägg efter att ha googlat vidare... Det verkar som att det är skillnad på vattenledningar och radiatorledningar. Jag har fortfarande intrycket att man inte får skarva vattenledningar (till vattenkran) dolt, men vad gäller för radiatorledningar?
sök på forumet och du hittar några dagars läsning... Risken är dock att du inte hittar något entydigt och åsikterna är ibland blandade
Generellt: För tappvatten enligt säker vatten absolut inga inbyggda skarvar, för vattenburen värme inget absolut regelbrott även om rekommendation är att undvika. I ett så nytt bygge som du har kan det väl tyckas onödigt
Generellt: För tappvatten enligt säker vatten absolut inga inbyggda skarvar, för vattenburen värme inget absolut regelbrott även om rekommendation är att undvika. I ett så nytt bygge som du har kan det väl tyckas onödigt
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Tack! Nej, jag har förstått efter lite sökande (inte bara på forumet utan även utanför) att det är svårt att hitta ett kristallklart svar.
Vilket formellt/officiellt regelverk är det som styr?
Vilket formellt/officiellt regelverk är det som styr?
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Det är lite svårtillgängligt och attan så svårt att se säkert (dock väldigt praktiskt att kunna sticka in en arm med mobil/kamera). Jag tror det är enligt följande (nu rätt roterad):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Anslutning från värmepump
2) Till några (två?) radiatorer
3) Till en krets med flera radiatorer
Regelverket hittar du på www.sakervatten.se Numera är reglerna skärpta och man får bara montera fördelare eller t-rör synligt eller i vattentäta skåp. Huruvida man får skarva ett rör är forfarande luddigt i reglerna. 2009 var inte reglerna för värmesystem så strikta.
Klicka här för att svara