1 253 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kopparfodrad vv-beredare och järnrör?
Har just köpt en beg. beredare som är kopparfodrad ( Eminente Cu ). När jag kom hem med den slog det mig att i tappvattensystem kan man ha kopparrör efter järnrör, men inte tvärtom..Kan jag lösa det genom att ansluta beredaren med plaströr?
När jag köpte huset för 33 år sedan lät jag en röris byta järnplåtsexpansionstanken till en rostfri.(stigarröret är järn).Efter två år började det läcka. Järnkopplingarna mellan rör - tank var helt bortrostade. Sen löste jag det på egen hand med en bit plaströr mellan rör - tank. Det har nu hållt i 30 år.
När jag köpte huset för 33 år sedan lät jag en röris byta järnplåtsexpansionstanken till en rostfri.(stigarröret är järn).Efter två år började det läcka. Järnkopplingarna mellan rör - tank var helt bortrostade. Sen löste jag det på egen hand med en bit plaströr mellan rör - tank. Det har nu hållt i 30 år.
Du har ju provat en gång med gott resultat.
För länge sedan jag läste kemi, men du får ett elektriskt element Cu2+/Fe3+ (om minnet inte sviktar för mycket).
Monterar du plast mellan metallerna, så "isolerar" du dem från varandra.
För länge sedan jag läste kemi, men du får ett elektriskt element Cu2+/Fe3+ (om minnet inte sviktar för mycket).
Monterar du plast mellan metallerna, så "isolerar" du dem från varandra.
Ok. Har sett det vid något enstaka tillfälle, men det är väldigt ovanligt. Det tyder på att ditt hus fick varmvatten väldigt tidigt. I de flesta gamla hus som fick rinnande varmvatten eftermonterat drogs vv-rören i koppar.
Klicka här för att svara