Hej,
Jag har precis blivit husägare och är ny i detta forum. Vi har i huset en braskamin i plåt med en rak stålskorsten. Kaminen står centrerad vid en av väggarna i det som idag är vardagsrum och är formad som en "låda" med fyra ben och skorstenen är toppmonterad. Det vi nu vill göra är att flytta den väggen som är bakom kaminen så att den hamnar framför kaminen och vrida kaminen ett halvt varv. Den skall alltså hamna i det angränsande rummet som idag är sovrum (vardagsrum och sovrum skall byta plats).
Jag är händig och har inga problem att göra saker själv men det här med kamin och skorsten har jag ingen erfarenhet av så frågorna är: Står en skorsten med sin tyngd på kaminen? Och kan man lossa den från själva kaminen på något sätt för att kunna vrida kaminen? Alternativt ta bort kaminen under väggbyggandet för att sedan sätta tillbaks den, och då under tiden såklart stötta skorstenen. Eller är det så tråkigt att man måste plocka ner skorstenen uppifrån och ner och sedan sätta upp den igen?
Och, skall man ha nått tillstånd från kommun eller liknande? Sotare förutsätter jag att man skall ha hem när man är klar för att kolla så att allt är tätt och godkänt.

Vore väldigt tacksam för lite guidning
/Nicklas

Lysande, med den hjälpen lär jag kunna lösa det. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.