DSC_0470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har nyss bytt panna m.m i huset och nu försöker jag justera elementen och shuntautomatiken för bästa prestanda. På ett element sitter denna konstiga Danfosstermostat. Vad gör vredet längst ut? Det går att vrida runt flera varv. Finns det någon strypning man kan justera i termostaten? Finns det strypningar i de MMA-termostater som sitter i övriga huset?

Anledningen till att jag frågar är att elementen i köket och sovrummet dör om jag stryper flödet från cirkulationspumpen för mycket. Men de andra elementen tuffar på bra och jag får låg temp på redteturen. Så jag tänkte om dessa elementen redan var strypta. De sitter nog på samma avstick från huvudledningarna då sovrumselementer ligger rakt ovanför kökselementet.

Jag skulle gissa på att det egentligen inte är ett vred utan en "pil" som visar det inställda värdet på termostaten. Nyare danfoss har en pil längst ut och en pigg längst in som visar inställt värde. Det kanske helt enkelt inte är meningen att den ska gå att snurra på?

D
Jo, den går att snurra på på samtliga termostater så det är nog meningen. Tror den är tänkt som ett slags "minne" över vilken inställning man skall ha, om man tillfälligt ändrar inställningen.

Strypningen görs inuti MMA termostaten, krävs specialverktyg och diagram.
edit, menade naturligtvis inuti MMA ventilen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.