1 029 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Jordvärmeslang in i hus
Jag ska snart gräva ner slangen till min blivande jordvärmeanläggning 2x300 meter.
I plattan till huset har jag 2st 110 rör som ligger på 120cn under mark 4 meter ut från huset. Kan man gå in med 2 st slangar i varje 110 rör? Och hur ska man göra med isolering av rören?
I plattan till huset har jag 2st 110 rör som ligger på 120cn under mark 4 meter ut från huset. Kan man gå in med 2 st slangar i varje 110 rör? Och hur ska man göra med isolering av rören?
Som fn76 skriver så blir det nog inte en lätt operation och din framgång beror på eventuella vinklar på rören. Tipsen jag kan ge dig är att hålla slangen så varm det bara går då blir den mer medgörlig. Du skriver att rören går 4 meter utanför huset? Korta dem så du får så kort sträcka som möjligt i rören. Förbered allt med dragrep etc. och värm hela slangenlängden som ska in i röret med varmluftspistoler och dra sen för för kung och fosterland så fort du kan så kanske, kanske...
Ja, rekommendationen är att isolera någon meter ut från husväggen.Detta eftersom rören kan vara under nollan. Man isolerar alltså inte för att rören inte ska frysa utan tvärtom - att marken runt rören närmast huset inte ska frysa.
Klicka här för att svara