1 773 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Centralt reglersystem
Nästan överallt där man diskuterar energieffektivisering kan jag läsa att man bör satsta på ett reglersystem för att effektivisera sitt befintliga direktverkande el-system.
Däremot så kan jag inte på något av dessa ställen hitta några konkreta exempel på sådana styrsystem, jag har lyckats hitta IQtherm som verkar kunna vara ett alternativ, men vet ni fler?
Önskemål:
Kopplas in centralt
3-fas (380V
Gärna trådlösa termostater, en för varje zon (är idag 3 zoner med 2 faser var)
Finns det ett sådant system?
Däremot så kan jag inte på något av dessa ställen hitta några konkreta exempel på sådana styrsystem, jag har lyckats hitta IQtherm som verkar kunna vara ett alternativ, men vet ni fler?
Önskemål:
Kopplas in centralt
3-fas (380V
Gärna trådlösa termostater, en för varje zon (är idag 3 zoner med 2 faser var)
Finns det ett sådant system?
Jag skulle börja med isoleringen och täta dörrar och fönster....att minska energibehovet måste vara första och bästa åtgärden....
Du har lyssnat på säljsnack. Direkt el har 100% verkningsgrad och ger billigaste uppvämningskostnad om varje rum har sin egen reglering i form av en termostat. Det är inga små lögner säljarna drar på med. heller. "Du kan sänka din elförbrukning med 20% genom att installera....."
Vattenburet värmesystem är den bästa uppgradering du kan göra.
Vattenburet värmesystem är den bästa uppgradering du kan göra.
Hur stort hus?
Energiförbrukning nu?
Energiförbrukning nu?
Det är en typisk 1½-plans villa från 70-talet med oisolerad platta på mark.
Energiförbrukningen ligger idag på 15 400 kWh per år varav 9 100 kWh är uppvärmning. Resterande 6 300 kWh är hushållsel och varmvatten.
Nu är jag egentligen inte mest ute efter själva energibesparingen i sig, jag räknar med att öka förbrukningen de närmsta åren då familjen utökas och komforten måste vara lite högre. Det jag vill är att förlora så lite som möjligt på min utökade uppvärmning (fler rum och högre gradantal) samt förenkla styrningen något, idag är radiatorerna inte optimalt inställda och att gå och småpilla på varje termostat är jag för lat för.
Därför letar jag efter något som kan underlätta styrningen så jag enkelt kan nattsänka, centralstyra och samköra vissa zoner.
Energiförbrukningen ligger idag på 15 400 kWh per år varav 9 100 kWh är uppvärmning. Resterande 6 300 kWh är hushållsel och varmvatten.
Nu är jag egentligen inte mest ute efter själva energibesparingen i sig, jag räknar med att öka förbrukningen de närmsta åren då familjen utökas och komforten måste vara lite högre. Det jag vill är att förlora så lite som möjligt på min utökade uppvärmning (fler rum och högre gradantal) samt förenkla styrningen något, idag är radiatorerna inte optimalt inställda och att gå och småpilla på varje termostat är jag för lat för.
Därför letar jag efter något som kan underlätta styrningen så jag enkelt kan nattsänka, centralstyra och samköra vissa zoner.
Jag installerade IQTherm i förra kåken, funkade ganska bra tycker jag, fast ibland "hängde" sig elementen...men om det berodde på elementen eller styrningen vet jag inte. I samband med att jag skaffade IQTherm så kollade jag på en test som Råd & rön gjort, där hade ett antal liknande produkter utvärderats, kommer tyvärr inte ihåg vilka de andra var.
Klicka här för att svara