2 876 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Justera elpanna och golvvärme
Hej
Har installerat en mini-elpanna på 4 kW till mina tre golvvärmeslingor i garageplattan på 50 kvm. Skall hålla låg temp över vintern, kanske 5-10 grader. Det sitter tre styrdon på fördelaren som styrs (stängs/öppnas) av en rumstermostat, flödet är injusterat av VVS-firman.
Jag fattar hur pannan funkar i grunden och golvvärmestyrningen, men är inte riktigt haj på hur man kan optimera saker och ting.
Vilken temp. bör jag ställa pannan på, vad vill man efterstäva för att få bäst ekonomi? Skall man ställa den så lågt som möjligt och höja tills dess att den kan "tillgodose" och värma det man som högst tänker ha rumstermostaten på? På pannan kan man ställa in önskad temperatur samt se temp. på både returen och utgående.
Har installerat en mini-elpanna på 4 kW till mina tre golvvärmeslingor i garageplattan på 50 kvm. Skall hålla låg temp över vintern, kanske 5-10 grader. Det sitter tre styrdon på fördelaren som styrs (stängs/öppnas) av en rumstermostat, flödet är injusterat av VVS-firman.
Jag fattar hur pannan funkar i grunden och golvvärmestyrningen, men är inte riktigt haj på hur man kan optimera saker och ting.
Vilken temp. bör jag ställa pannan på, vad vill man efterstäva för att få bäst ekonomi? Skall man ställa den så lågt som möjligt och höja tills dess att den kan "tillgodose" och värma det man som högst tänker ha rumstermostaten på? På pannan kan man ställa in önskad temperatur samt se temp. på både returen och utgående.
Den kommer från Tetragonia och heter "EKCO.L1N 4p", bild och manual på Norska finns här: http://www.gvbab.se/dept/_90265/SWE/SEK
(Har Svensk manual men den finns inte online, skumt nog)
Givetvis kan jag fråga VVS-firman etc, men det är roligare och försöka lära sig lite på egen hand av någon som har lite tydligare tips, det är inte helt pedagogiskt det man får veta av experterna
(Har Svensk manual men den finns inte online, skumt nog)
Givetvis kan jag fråga VVS-firman etc, men det är roligare och försöka lära sig lite på egen hand av någon som har lite tydligare tips, det är inte helt pedagogiskt det man får veta av experterna
Jag skulle styra elpannan direkt mot rumsthermostat och skippa ställdonen osv.. Annars är det väl som du säger bara att ratta tills värmen räcker, men det blir ju ganska årstidsberoende.
I bägge fallen krävs nog Max 30grC
I bägge fallen krävs nog Max 30grC
Hmm, jag tror inte jag vill riva bort grejorna, som jag dessutom betalat för...jag skulle bli förvånad om det är en "dålig" installation, firman brukar göra bra jobb hör jag ofta. Men men, jag testar med låg temp. på pannan och höjer lite om den inte kan leverera när det blir kallare - låter ju som det mest logiska.
Jag menade absolut inte att den var dålig bara att men kan få en minst lika bra funktion utan ställdonen. Men mitt tips är då att göra som du själv beskriver. Ev förluster från elpannan har du ju ändå nytta av större delen av året.
Klicka här för att svara