15 344 läst ·
47 svar
15k läst
47 svar
Bergvärmepump till borrhål 70 m?
Sida 1 av 4
Hade service på bergvärmepumpen förra veckan.
En IVT som är installerad över borrdjup 70 m och har gått helt felfritt och helt underhållsfritt i 13 år nu. Frågade "hur länge den håller" och han sa kanske 5 år till. Men sen byter man hela pumpen och måste borra djupare för "de nya pumparna kräver mer än 70 meter".
Är detta sant?
Varför är det så?
Ju mer utvecklad teknik desto mindre djup borde väl krävas?
Finns det inga pumpar som klarar 70 m? Vilka i så fall?
Någon som kan förklara?
En IVT som är installerad över borrdjup 70 m och har gått helt felfritt och helt underhållsfritt i 13 år nu. Frågade "hur länge den håller" och han sa kanske 5 år till. Men sen byter man hela pumpen och måste borra djupare för "de nya pumparna kräver mer än 70 meter".
Är detta sant?
Varför är det så?
Ju mer utvecklad teknik desto mindre djup borde väl krävas?
Finns det inga pumpar som klarar 70 m? Vilka i så fall?
Någon som kan förklara?
Tja, sätter du in en pump som ger samma effekt till värmesystemet så bör det fungera.
Men du ska ha koll på in/utgående temp från borrhålet.
En effektivare pump skulle inte direkt behöva ta mera energi från borrhålet, utan vara effektivare att omvandla energi från borrhål till värmesystem så att elförbrukningen minskar genom t.ex. bättre kompressorer och cirkulationspumpar som är den källa som förbrukar mest el.
Så visst kan man dimensionera en anläggning som fungerar. Men räkna också på vad det kostar att borra ytterligare och vad man skulle kunna tjäna på det jämfört med befintlig borrhåll och lite tillskotts el. Vi nyttjar idag mellan 50-150 timmar tillskottsel beroende på hur kall vintern varit och det blir väl i snitt 1000:-/år i extra el så för vår del kan vi knappast hämta hem djupare borrhål, 94m, och lite större pump.
Men du ska ha koll på in/utgående temp från borrhålet.
En effektivare pump skulle inte direkt behöva ta mera energi från borrhålet, utan vara effektivare att omvandla energi från borrhål till värmesystem så att elförbrukningen minskar genom t.ex. bättre kompressorer och cirkulationspumpar som är den källa som förbrukar mest el.
Så visst kan man dimensionera en anläggning som fungerar. Men räkna också på vad det kostar att borra ytterligare och vad man skulle kunna tjäna på det jämfört med befintlig borrhåll och lite tillskotts el. Vi nyttjar idag mellan 50-150 timmar tillskottsel beroende på hur kall vintern varit och det blir väl i snitt 1000:-/år i extra el så för vår del kan vi knappast hämta hem djupare borrhål, 94m, och lite större pump.
Redigerat:
Om värmepumpen är effektivare så tar man ju mer energi från hålet. Om den pump som ts har nu t.ex. tar 3kW från hålet och kompressorn drar 2kW så blir sluteffekten 5kW. Om den nya pumpen är effektivare så kanske den drar 3,5kW från hålet och kompressorn 1,5kW. Då är sluteffekten fortfarande 5kW men belastningen på hålet större.
Hade själv en gammal pump mot ett 80m hål och borrade 100m till för den nya pumpen för att ha god marginal.
Hade själv en gammal pump mot ett 80m hål och borrade 100m till för den nya pumpen för att ha god marginal.
Även jag var nyligen i samma läge med kort borrhål och låga temperaturer i slutet av vintern. Jag har läst på en hel del forskning om just kalla borrhål och kommit fram till att det är något av en hype kring vem som kan borra djupast hål. Om man borrar nytt hål finns det självklart skäl att ta till med lite marginal, men det framförallt för att det ofta är svårt att sia om hur berggrunden ser ut och i vilken mån det finns vatten i borrhålet och om detta flödar. Dessa faktorer har större betydelse för möjligt effektuttag än hur djupt hålet är. "Riskerna" kring frysning i borrhålet är också i många fall överdrivna och att frysning sker kan t.o.m. vara en stor fördel i vissa fall, framförallt vid korta hål. Energin som frigörs när stora mängder vatten fryser är enorm, och is leder värme väsentligt mycket bättre än vatten och berg.
Om jag var TS skulle jag avvakta med att borra ett nytt hål den dag pumpen ger upp och installera en ny pump med tillräcklig effekt för husets värmebehov inkopplad på samma hål. Om det visar sig vara att det gamla hålet i slutet av vintern inte kan ge tillräcklig effekt så kan man därefter t.ex. skarva på jordvärmeslang något hundratal meter, eller borra ytterligare ett hål. Det kan också vara billigare att ersätta den saknade effekten på annat sätt, t.ex. med eltillskott.
Om jag var TS skulle jag avvakta med att borra ett nytt hål den dag pumpen ger upp och installera en ny pump med tillräcklig effekt för husets värmebehov inkopplad på samma hål. Om det visar sig vara att det gamla hålet i slutet av vintern inte kan ge tillräcklig effekt så kan man därefter t.ex. skarva på jordvärmeslang något hundratal meter, eller borra ytterligare ett hål. Det kan också vara billigare att ersätta den saknade effekten på annat sätt, t.ex. med eltillskott.
sant, men att borra ytterligare metrar kostar inte särskilt mycket i parentes till pumpen..term skrev:Även jag var nyligen i samma läge med kort borrhål och låga temperaturer i slutet av vintern. Jag har läst på en hel del forskning om just kalla borrhål och kommit fram till att det är något av en hype kring vem som kan borra djupast hål. Om man borrar nytt hål finns det självklart skäl att ta till med lite marginal, men det framförallt för att det ofta är svårt att sia om hur berggrunden ser ut och i vilken mån det finns vatten i borrhålet och om detta flödar. Dessa faktorer har större betydelse för möjligt effektuttag än hur djupt hålet är. "Riskerna" kring frysning i borrhålet är också i många fall överdrivna och att frysning sker kan t.o.m. vara en stor fördel i vissa fall, framförallt vid korta hål. Energin som frigörs när stora mängder vatten fryser är enorm, och is leder värme väsentligt mycket bättre än vatten och berg.