3 410 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Få snurr på kaminvärmen
Bygger ett fritidshus på ca 50 kvm. Har braskamin som enda uppvärmningskälla just nu. Planlösningen är mycket öppen med öppet upp i nock i halva huset och loft på andra halvan. Det får till följd att mycket av min kaminvärme samlar sig uppe i nocken. Där är säkert 10 grader varmare än vid golvet. Hur får jag bäst ner värmen? Gammal hederlig takfläkt eller annan fläkt på lämpligt ställe?
Takfläkt är det jag hade använt, mina föräldrars takfläkt flyttade runt luft i hela huset. Men det är inte alla som vill ha en stor fläkt i taket, men man måste ju inte ha en från -92 med tinnar och torn klädd i guld.
Vad gäller andra alternativ så har jag inte så bra koll.
Vad gäller andra alternativ så har jag inte så bra koll.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lika planlösning som vi har i vårat fritidshus, där satte vi en vanlig takflät uppe vid nocken som flyttar runt värmen.johankr skrev:Bygger ett fritidshus på ca 50 kvm. Har braskamin som enda uppvärmningskälla just nu. Planlösningen är mycket öppen med öppet upp i nock i halva huset och loft på andra halvan. Det får till följd att mycket av min kaminvärme samlar sig uppe i nocken. Där är säkert 10 grader varmare än vid golvet. Hur får jag bäst ner värmen? Gammal hederlig takfläkt eller annan fläkt på lämpligt ställe?
Vi har ju också en kamin som vi eldar mycket i och loftet blir ju olidligt varmt om inte takfläkten är igång.
http://www.fyndahome.se/for-huset/takflaktar/198/
Den silverfärgade 4-bladiga utan belysning och med fjärrkontroll kanske kan vara något.
Tack för alla svar, verkar som att takfläkt är melodin. Nej, inte supersnygg kanske men funktion går före estetik i detta fall
Är inte så förtjust i varken silvriga eller old school modeller så får nog leta vidare när tid finns. Designen var dock helt ok på den silvriga. Söker enfärgad i svart, vitt eller grått. Tips mottages tacksamt
Är inte så förtjust i varken silvriga eller old school modeller så får nog leta vidare när tid finns. Designen var dock helt ok på den silvriga. Söker enfärgad i svart, vitt eller grått. Tips mottages tacksamt
Ja, och passar inte färgen så går det alltid att lacka själv. 
Vi hade två taklampor med svarta smidesdetaljer, och behövde ytterligare en, men hittade endast den modellen i silver. Vi slog till och jag putsade ytan lite lätt med våtslippapper och använde sedan vanlig mattsvart bilfärg och sprayade på. Funkade hur bra som helst. Sitter dessutom uppe i taket, så även om resultatet hade blivit halvdassigt hade ingen sett det i alla fall.
Vi hade två taklampor med svarta smidesdetaljer, och behövde ytterligare en, men hittade endast den modellen i silver. Vi slog till och jag putsade ytan lite lätt med våtslippapper och använde sedan vanlig mattsvart bilfärg och sprayade på. Funkade hur bra som helst. Sitter dessutom uppe i taket, så även om resultatet hade blivit halvdassigt hade ingen sett det i alla fall.
Sök på tropikfläktar på Google så hittar du säkert någon som är mer diskret.johankr skrev:Tack för alla svar, verkar som att takfläkt är melodin. Nej, inte supersnygg kanske men funktion går före estetik i detta fall![]()
Är inte så förtjust i varken silvriga eller old school modeller så får nog leta vidare när tid finns. Designen var dock helt ok på den silvriga. Söker enfärgad i svart, vitt eller grått. Tips mottages tacksamt![]()
Lycka till!
Med risk för trådkapning, men tycker att det passar bra i detta ämnet.
Om man vill flytta varm luft från v-rum på bottenvåning till övervåning.
Hur gör man bäst?
Fläkt genom golvet blir det, men ska fläkten blåsa upp varm luft, eller suga ner kall luft?
Har sett att man gör reklam för en värmeförflyttare just nu på olika ställen:
http://airmove.se/
Bygger på principen: suga ner kall luft från golven på övervåningen, det skapar då ett undertryck som gör att vämen kommer leta sig upp genom trapphuset till övervåningen...
Frågan är vad som fungerar bäst?
Om man vill flytta varm luft från v-rum på bottenvåning till övervåning.
Hur gör man bäst?
Fläkt genom golvet blir det, men ska fläkten blåsa upp varm luft, eller suga ner kall luft?
Har sett att man gör reklam för en värmeförflyttare just nu på olika ställen:
http://airmove.se/
Bygger på principen: suga ner kall luft från golven på övervåningen, det skapar då ett undertryck som gör att vämen kommer leta sig upp genom trapphuset till övervåningen...
Frågan är vad som fungerar bäst?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden