Har ett litet förråd ihopbyggt med garaget ca 5 kvm, finns lite isolering i väggarna och skapligt isolerat i taket, en av väggarna är mot ett uppvärmt rum som dottern bor i. Skulle vilja ha det frostfritt då vi förvarar färg och liknande där. Vilket sätt är mest ekonomiskt? El-element eller räcker det med en liten frostvakt i hyllan där färgen står? Något annat sätt?

Jag har en frostvakt i färgförrådet.

Den står på ca 5 grader vilket gör att den sällan går i praktiken eftersom medeltemperaturen under vintern här på Gotland är ca 0.

5m² borde du ganska lätt klara med en enkel frostvakt. Sen blir ju kostnaden i stort sett samma oavsett om du väljer en liten frostvakt eller ett element. Att man använder frostvakt är för att elementen oftast inte har ett temperaturläge för frostfritt.

• Gilla
_Edvardsson
  • Laddar…
okej var mest orolig för att frostvakten skulle ha för låg effekt för att värma upp ordentligt.

Jag kör en 400W frostvakt i vårt garage på dryga 25m² (isolerat 95mm med oisolerad platta)
Förra vintern fick jag stötta med en fläkt under de kallaste månaderna.
Så köper du en frostvakt på 3-400W så lär den kunna hålla frostfritt utan problem.

• Gilla
Julio C Oliveira
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.