Hej hittade ingen tråd om detta på forumet och tänkte att detta kan kanske vara något för de som försöker minska elförbrukningen genom att köpa bättre belysning och prylar till hemmet.
Då vi har under de 10 år som vi ägt vårt hus konsekvent arbetat med att minska elförbrukning, ha kontroll på vad varje elutrustning drar mm så kan vi se att vår elförbrukning sakta men säker minskar. Då vi har ett ganska stort hus, så blir det en del som går åt för att det inte skall se ödsligt ut. Idag är den årliga förbrukningen ca 9 500 Kwh. Uppvärmning sker med pellets, men allt varmvatten kommer från två varmvattenberedare. För 10 år sedan låg förbrukningen på ca 13 000 Kwh, trots att vi hade färre belysningspunkter i huset. De största förändringar som gjordes i början var att sanera bort alla glödlampor inomhus och utomhus till förmån för lågenergilampor, installera timers på mysbelysning. För 5 år sedan byttes hela köket ut och därigenom modernare kyl och frys, samt induktionshäll. Gammal varmvattenberedare byttes också ut. Senaste åren har sanering gjort genom att succesivt byta ut lågenergilampor till ledlampor i främst mysbelysning, byta ut gamla plasma TV till Led-variant. Jag bedömer att vi inte är några slavar under elkonsumtionen, utan vi har på TV/stereo i onödan, glömmer släcka lampor emellanåt, har laddare instuckna i väggkontakt hela tiden, glömmer stänga av datorn osv. Kanske livstilsåtgärder kan göra ännu mer, vad vet jag?
Vi väntar på att allmänljus-led-lampor skall utvecklas ännu bättre så att vi kan byta ut en del spottar. Vi tycker att ljuskvaliteten ännu inte håller det kvalitetsmått vi önskar. Dessutom blir det dags att snart byta tvättmaskin och torktumlare, vilket möjligen kan innebär sänkt elförbrukning.
Summa summarum har vi lyckats sänka elförbrukningen med 25 % under 10 år. Tyvärr har ju den totala kostnaden öka, då elen blivit relativt sett betydligt dyrare än mycket annat i samhället.
En enkel räkneövning ger att vi har en elförbrukning på ca 25 Kwh per kvadratmeter och år, om det är ett bra mått???
Hur ser det för er andra. Har ni hitta någon Gordisk knut?
Då vi har under de 10 år som vi ägt vårt hus konsekvent arbetat med att minska elförbrukning, ha kontroll på vad varje elutrustning drar mm så kan vi se att vår elförbrukning sakta men säker minskar. Då vi har ett ganska stort hus, så blir det en del som går åt för att det inte skall se ödsligt ut. Idag är den årliga förbrukningen ca 9 500 Kwh. Uppvärmning sker med pellets, men allt varmvatten kommer från två varmvattenberedare. För 10 år sedan låg förbrukningen på ca 13 000 Kwh, trots att vi hade färre belysningspunkter i huset. De största förändringar som gjordes i början var att sanera bort alla glödlampor inomhus och utomhus till förmån för lågenergilampor, installera timers på mysbelysning. För 5 år sedan byttes hela köket ut och därigenom modernare kyl och frys, samt induktionshäll. Gammal varmvattenberedare byttes också ut. Senaste åren har sanering gjort genom att succesivt byta ut lågenergilampor till ledlampor i främst mysbelysning, byta ut gamla plasma TV till Led-variant. Jag bedömer att vi inte är några slavar under elkonsumtionen, utan vi har på TV/stereo i onödan, glömmer släcka lampor emellanåt, har laddare instuckna i väggkontakt hela tiden, glömmer stänga av datorn osv. Kanske livstilsåtgärder kan göra ännu mer, vad vet jag?
Vi väntar på att allmänljus-led-lampor skall utvecklas ännu bättre så att vi kan byta ut en del spottar. Vi tycker att ljuskvaliteten ännu inte håller det kvalitetsmått vi önskar. Dessutom blir det dags att snart byta tvättmaskin och torktumlare, vilket möjligen kan innebär sänkt elförbrukning.
Summa summarum har vi lyckats sänka elförbrukningen med 25 % under 10 år. Tyvärr har ju den totala kostnaden öka, då elen blivit relativt sett betydligt dyrare än mycket annat i samhället.
En enkel räkneövning ger att vi har en elförbrukning på ca 25 Kwh per kvadratmeter och år, om det är ett bra mått???
Hur ser det för er andra. Har ni hitta någon Gordisk knut?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Även jag har märkt minskad effektförbrukning, nu bor jag iofs i lägenhet, men vi har sänkt från 260kWh/mån till 160kWh. Energisnålare dator, belysning utbytt mot lågenergi/LED är väl våra främsta åtgärder. Ska bli intressant att se om sommarens köksrenovering gör någon skillnad (nyare men större kyl och frys, induktion samt LED-belysning)
Jag tror det gör en hel del bara genom att vara medveten och lite intresserad av sin elförbrukning. Hitta saker man inte tänkt på. Isolera nåt rör, sänka inomhustemperaturen nån grad och inte låta saker stå på i onödan.
Tex kan en timer till en liten led-lampa ta mer än lampan. Köpte små timers till fönsterbelyning och upptäckte att dessa förbrukade 5 - 7w, lampan gick knappt mäta. Dessa timers hade ökat min förbrukning, de går även dygnet runt så jag lämnade tillbaka dom.
Tex kan en timer till en liten led-lampa ta mer än lampan. Köpte små timers till fönsterbelyning och upptäckte att dessa förbrukade 5 - 7w, lampan gick knappt mäta. Dessa timers hade ökat min förbrukning, de går även dygnet runt så jag lämnade tillbaka dom.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är möjligt att timern förbrukar så mycket som 5w, men osannolikt. Jag misstänker att det beror på mätfel. Drar en liten apparat 5w så blir den märkbart varm, snudd på het.
Jag har gjort tvärt om och accepterat en högre elförbrukning genom aktiva val.
Kör alltid långa programmet på vår närmare 10 år gamla diskmaskin. Det är värt det för att få disken ordentligt ren. Jag har inte bedömt det motiverat att byta diskmaskinen av energibesparingsskäl utan den byts ut när den går sönder eller köket renoveras.
Kör långa program i vår 10 år gamla tvättmaskin, för att kläderna ska bli ordentligt tvättade och sköljda. Har dragit ner centrifugens varvtal för att minska risken att kläder skadas. Jag har inte bedömt det motiverat att byta diskmaskinen av energibesparingsskäl utan tvättmaskinen får nog gå tills den går sönder. Läs gärna den här artikeln.
Köpte en hyfsat ny begagnad kondenstorktumlare för 1500:- istället för en värmepumpstumlare för 7500:-.
Har valt 70w och 35w halogenglödlampor inne för att kunna dimma dem från mysbelysning till städbelysning och för att de ger ett bra ljus. Kör lågenergilampor ute och på sådana som inte ska dimmas. Har bedömt att LED-lampor som har liknande funktion inte varit ekonomiskt motiverade ännu.
Datorn får stå på när jag är hemma. Det är värt elkostnaden att ha den komforten.
Vår elkostnad ligger på omkring en femhundring i månaden, så det blir väl ungefär 10000 kWh/år.
Jag betalar väl omkring 1,20 kr/kWh för el inkl överföringsavgift och 0,80 kr/kWh för fjärrvärme, så 9 månader om året så har jag nytta av spillvärmen i huset. Skulle jag sänka elförbrukningen på samma sätt som TS med ungefär 30% så skulle elräkningen falla med 150:- per månad men å andra sidan skulle fjärrvärmeräkningen stiga med 100 kr/månad under dessa månader. Totala vinsten skulle bli 900 kr/år. Kanske en dryg tusenlapp med tanke på att en del uppvärmt vatten rinner iväg i avloppet och inte går att tillgodoräkna sig som spillvärme. Hur som helst motiverar inte en tusenlapp om året några större investeringar i elbesparingsåtgärder.
Kör alltid långa programmet på vår närmare 10 år gamla diskmaskin. Det är värt det för att få disken ordentligt ren. Jag har inte bedömt det motiverat att byta diskmaskinen av energibesparingsskäl utan den byts ut när den går sönder eller köket renoveras.
Kör långa program i vår 10 år gamla tvättmaskin, för att kläderna ska bli ordentligt tvättade och sköljda. Har dragit ner centrifugens varvtal för att minska risken att kläder skadas. Jag har inte bedömt det motiverat att byta diskmaskinen av energibesparingsskäl utan tvättmaskinen får nog gå tills den går sönder. Läs gärna den här artikeln.
Köpte en hyfsat ny begagnad kondenstorktumlare för 1500:- istället för en värmepumpstumlare för 7500:-.
Har valt 70w och 35w halogenglödlampor inne för att kunna dimma dem från mysbelysning till städbelysning och för att de ger ett bra ljus. Kör lågenergilampor ute och på sådana som inte ska dimmas. Har bedömt att LED-lampor som har liknande funktion inte varit ekonomiskt motiverade ännu.
Datorn får stå på när jag är hemma. Det är värt elkostnaden att ha den komforten.
Vår elkostnad ligger på omkring en femhundring i månaden, så det blir väl ungefär 10000 kWh/år.
Jag betalar väl omkring 1,20 kr/kWh för el inkl överföringsavgift och 0,80 kr/kWh för fjärrvärme, så 9 månader om året så har jag nytta av spillvärmen i huset. Skulle jag sänka elförbrukningen på samma sätt som TS med ungefär 30% så skulle elräkningen falla med 150:- per månad men å andra sidan skulle fjärrvärmeräkningen stiga med 100 kr/månad under dessa månader. Totala vinsten skulle bli 900 kr/år. Kanske en dryg tusenlapp med tanke på att en del uppvärmt vatten rinner iväg i avloppet och inte går att tillgodoräkna sig som spillvärme. Hur som helst motiverar inte en tusenlapp om året några större investeringar i elbesparingsåtgärder.
Mitt tankesätt är följande.
Du kan bara spara pengar på värme och varmvatten.
Allt annat är bullshit i mina öron.
Att köpa ny tv, kyl, frys, vvb, lampor etc är bortkastade pengar om inte det är trasigt.
Visst, nya saker drar mindre, men vad kostar det inte att investera i nytt? Du lär knappast spara in dessa pengar på elen.
Att byta lampor i hemmet lär knappast vara lönt.
Vad kostar inte led?? Dessutom ger dom ingen värme som gamla lampor gör.
Spara pengar på el gör man i att köpa energisnålt/nytt när det går sönder. Alt välja det vid renovering.
Sänka temp inne, duscha mindre och förhandla med elbolagen. Varför betala samma pris som alla andra?
Du kan bara spara pengar på värme och varmvatten.
Allt annat är bullshit i mina öron.
Att köpa ny tv, kyl, frys, vvb, lampor etc är bortkastade pengar om inte det är trasigt.
Visst, nya saker drar mindre, men vad kostar det inte att investera i nytt? Du lär knappast spara in dessa pengar på elen.
Att byta lampor i hemmet lär knappast vara lönt.
Vad kostar inte led?? Dessutom ger dom ingen värme som gamla lampor gör.
Spara pengar på el gör man i att köpa energisnålt/nytt när det går sönder. Alt välja det vid renovering.
Sänka temp inne, duscha mindre och förhandla med elbolagen. Varför betala samma pris som alla andra?
Att LED-lampor inte avger värme är ju själva poängen och den faktiska energibesparingen.Ripper500 skrev:
En gammal glödlampa har ju en verkningsgrad på ca 3-5 % resten är värme. Om du byter ut en 60W glödlampa till 3W LED så kan du stoppa in de övriga 57 watten i en värmepump och få ut upp mot 300W värme istället. Plus att du kan låta bli att bara slösa bort de extra 57 W under sommarhalvåret.
Dina övriga punkter håller jag dock med om.
9500 kWh utan värme....låter mycket...jag skulle börja med att mäta hur mycket VVB drar.....att byta till LED gissar jag att du inte ens kommer se på elmätaren......
Ripper500 har klart rätt.
Värme, varmvatten och ventilation är stora energibovar samt huskonstuktion.
en billig besparing är kontollera att systemen man har är rätt injusterade.
Ex. rätt injusterade värmekurvor, flödes injustering luft och vatten
Troligen mer att spara på dessa pukter än att byta till led lampor, inte minst billigare.
Värme, varmvatten och ventilation är stora energibovar samt huskonstuktion.
en billig besparing är kontollera att systemen man har är rätt injusterade.
Ex. rätt injusterade värmekurvor, flödes injustering luft och vatten
Troligen mer att spara på dessa pukter än att byta till led lampor, inte minst billigare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur stor är vinsten att byta från lysrör/lågenergi till LED. Ljusutbytet är ju i samma härad.
Protte
Protte
Besparingen blir precis lika stor om du byter en 7W lågenergi mot en 1W glödlampa. I båda fallen kommer dessutom ljusutbytet att minska. För rättvis jämförelse måste lampan man byter till ha samma ljusstyrka. 7W lågenergi lyser ungefär lika starkt som 7W LED.jensaro skrev:
