Jag har monterat Uponors slang i swedspån-golv och det funkar inget vidare som du säger, en jävla skitslang är vad det är.
Numera brukar jag dock alltid fräsa egna spår i skivorna då jag nästan uteslutande bygger våtrum och det brukar inte vara lönsamt eller praktiskt med att använda frästa skivor, det fungerar bättre på större ytor. Fräser jag med ett 18-stål så fungerar Uponoren bra och då jag har rätt många meter så brukar jag försöka bli av med den. Men annars är det LK's som gäller och 17-stål och det blir perfekt. Nu är det ju inget problem för mig mer än att det är jävligt jobbigt att trycka ned slangen, jag flytspacklar ju ändå alltid. Men jag skulle inte lägga ett trägolv på uponorslang i swedspån-skivor då gnisslande golv inte är en hit.

• Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Krilleman
Hur går det för dig med ditt limmade och skruvade golv? Och det var inte meningen att "läxa upp dig" utan snarare informera om vikten att köpa rätt grejer från början även för andra användare. Men detta hjälper ju inte dig just nu.

Det känns ju inte rätt att montera 16 slang från LK i dina skivor, som Janus skriver, men det kanske är ett sätt att komma vidare ur din rådande situation för att slippa knarr i framtiden?!

Hej!

Har rest senaste veckan, har inte haft tid att jobba med huset, men för mig så pekar allt på att det bästa att göra är att använda avsedd golvslang, dvs den som kommer från Swedespan och som passar i spåret, och sedan använda Uponors kopplingar..

Både Uponor och Swedespan säger att det ska funka utan problem, även om det inte är säker-vatten-godkänt.
Jag ser till att ha alla kopplingar i ett vattentätt skåp som har avlopp som mynnar ut i badrummet med golvbrunn, så även om det skulle bli problem så kommer det inte leda till katastrof.

För jag skulle bli mer irriterad av ett knarrande golv än av risken för läckage från slangarna. Såklart blir det provtryckning av systemet, vars genomförande kommer att trygga nattsömnen.

Jag har övervägt att fräsa spåren, men det blir onödigt mycket jobb. För badrummet kan jag absolut tänka mig att göra som Anders&Ylva föreslår, det är kanske tom fördelaktigt att ha golvvärmeslangen stickandes upp lite i flytspacklet för extra god värmeöverföring, så länge man har minst 12mm flytspackel över slangen överallt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.