3 167 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Luft utifrån till braskamin?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi ligger i startgropana att köpa en contura kamin. De kan installerà den med luft utifrån. Vi bor i ett hus ( villa) med självdrag från 79. Jag upplever inte huset som varken tätt eller bra ventilerat......det är nog mittemellan. Det är ett 1,5 planshus så skorstenen blir rel lång, med böj på.
Utöver vinsten att man om man tar luft utifrån inte värmer redan el uppvärmd luft, finns andra fördelar med att ta kall luft utifrån till kaminen? Det kan ju bli riktigt kallt ute i Stockholmstrakten...
/ byggis
Vi ligger i startgropana att köpa en contura kamin. De kan installerà den med luft utifrån. Vi bor i ett hus ( villa) med självdrag från 79. Jag upplever inte huset som varken tätt eller bra ventilerat......det är nog mittemellan. Det är ett 1,5 planshus så skorstenen blir rel lång, med böj på.
Utöver vinsten att man om man tar luft utifrån inte värmer redan el uppvärmd luft, finns andra fördelar med att ta kall luft utifrån till kaminen? Det kan ju bli riktigt kallt ute i Stockholmstrakten...
/ byggis
Det är väl huvudargumentet. Det är stora mängder luft som går åt till förbränning av en brasa, så det är väl skäl nog.Byggis1976 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Instämmer med föregående talare.
Om ni nu ändå har möjligheten, ta luften utifrån.
Om ni nu ändå har möjligheten, ta luften utifrån.
Hoppar på tråden lite..
Utifrån kan man likställa det med från krypgrunden?
Funderar på ta upp ett hål i golvet eftersom kaminen/pannan är monterad mitt i huset..
Finns några nackdelar med att ta luft från krypgrund?
Utifrån kan man likställa det med från krypgrunden?
Funderar på ta upp ett hål i golvet eftersom kaminen/pannan är monterad mitt i huset..
Finns några nackdelar med att ta luft från krypgrund?
Det beror på lite hur din krypgrund ser ut. Till exempel så kan du ha för små ventiler in till krypgrunden, så du inte får in tillräckligt med luft.thestrut skrev:
Du kan också kyla ned krypgrunden i onödan (kallare golv, högre relativ fuktighet, frysrisk), iom att du kanske ökar luftombytet I krypgrunden drastiskt.
Huset är från slutet av 1800 talet, har från början stått på ett antal stora stenar som man på senare tid gjutit samt murat mellan så det är tätare än original. Men det finns garanterat större lufttillförande yta än hela skorstenens area.stoif skrev:Det beror på lite hur din krypgrund ser ut. Till exempel så kan du ha för små ventiler in till krypgrunden, så du inte får in tillräckligt med luft.
Du kan också kyla ned krypgrunden i onödan (kallare golv, högre relativ fuktighet, frysrisk), iom att du kanske ökar luftombytet I krypgrunden drastiskt.
Jag funderar på montera en temp/fuktmätare i krypgrunden så man kan hålla koll om det blir förändringar..
En sak till, antar att man ska isolera rörey för tilluft för att slippa kondens?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja, det kanske är så att man bör ta luften utifrån om man kan då....vår kommer sitta på nedre plan vid hörn så man borde kunna dra det ut gemon väggen. Vi har platta på mark så för oss blir torpargrundsanslutning svår ;-)
Allt är relativt;Kloge skrev:
Om det handlar om uppvärmd inneluft så är det mycket.
Om det handlar om ny fuktig luft in i krypgrund är det också mycket,
men allt är en avvägning. Det fungerar alldeles utmärkt att använda inneluften också om man inte tänker på energieffektivitet. (det är bara min åsikt...)