Hej,

Jag har kopplat in en vedpanna med en ackumulatortank och har nu lite problem med min Laddomat 21-60.

Problemet är att jag inte förstår om det krävs ett extra termostat som styr pumpen (dvs öppnar ventilen vid 78 grader) eller om detta redan är inbyggt i min Laddomat. Är det alltså ok att endast koppla på Laddomaten, sätta ved i pannan, och allt är frid och fröjd? Eller krävs det även nåt sorts termostat som kopplas från panna till Laddomat?

Min vedpanna har en säkerhetsventil som öppnar kallvattenflöde om vattnet i pannan blir högre än 95 grader.

Tackar i förhand för all hjälp jag kan få!
Max

kulle
vad är det för panna ?

Vedpanna var kanske fel ord, det är fråga om en vattenmantlad kamin aav märket EdelKamin Acquatondo 29.

Tack för linkarna till rökrörstermostatet. Eftersom jag bor i Frankrike kommer det säkerligen att ta en vecka eller så förrän rökrörstermostatet anländer. Om jag förstod beskrivningen rätt så fungerar termostatet som en "automatisk" start/stopp kontroll. Det är säkert ok att köra detta manuellt tills jag kan installera termostatet, dvs manuellt starta pumpen då brasan tänds och manuellt stoppa den då elden dött ut?

Ja, du kan lugnt starta o stanna manuellt så länge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.