Hej,

Är nybliven husägare och har efter lite initial okunskap fått igång värmesystemet, som består av en CTC 1100 family 25 + pelletsbrännare KMP PX21.

Jag har väldigt dåligt tryck i systemet, det brukar gå upp till kanske 0,2-0,3 när det brunnit ett tag. Vi är bara där på helgerna så det står avstängt i veckorna, och då går trycket ner till 0. Elementen på plan 1 värmer som de ska, men på ovanvåningen är det kallt. Kommer varken luft eller vatten när jag försökt lufta.

Så, min slutsats (som total nybörjare på allt vad hus och värmesystem heter) är att jag behöver fylla på vatten i mitt system. Och där behöver jag er hjälp med att hitta påfyllningsventilen. Har försökt att läsa på och testat att vrida på alla ventiler jag hittat, men ingen har gjort så att trycket har blivit högre.

20131109_171730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20131109_171743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde att det var den nedre med blå ratt på, men den verkar stå öppen hela tiden...
Fler bilder finns, om det skulle behövas.

Stort tack på förhand!

Längst ner i mitten på nedre bilden, utan ratt.

Jag tycker du ska leta upp röret för inkommande vatten. Om du har vattenmätaren i pannrummet så börjar du där. Annars så spolar du kallt i en kran en stund och känner på rören i pannrummet tills du hittar det som är kallt. Följ röret tills ut hittar någonstans där det förgrenar sig och det sitter en kran. Om detta är i nära anslutning till pannan så är det med största sannolikhet påfyllning till ditt system.

analog skrev:
Längst ner i mitten på nedre bilden, utan ratt.
Tack för snabbt svar! Har testat att öppna den m.h.a. skiftnyckel, men ska försöka öppna den ännu mer och se om det händer något nästa gång jag är där.

erik_n skrev:
Jag tycker du ska leta upp röret för inkommande vatten. Om du har vattenmätaren i pannrummet så börjar du där. Annars så spolar du kallt i en kran en stund och känner på rören i pannrummet tills du hittar det som är kallt. Följ röret tills ut hittar någonstans där det förgrenar sig och det sitter en kran. Om detta är i nära anslutning till pannan så är det med största sannolikhet påfyllning till ditt system.
Vattenmätare vet jag ärligt talat inte vart jag har. Har egen brunn, men det är grannen som sköter om allt som har med den att göra (han "får" vatten från vår brunn).
​Jag tror att att det är det röret som går upp i mitten på den nedre bilden, och sedan till vänster bakom exp.kärlet.
Men jag ska testa ditt tips! Tack så mycket.

Redigerat:
Du har förmodligen ingen vattenmätare om du har egen brunn

Hur högt tryck är det i det "egna" vattensystemet? Kanske inte räcker för att fylla upp till rätt tryck (c:a 1 bar om det är tvåplanshus) i värmesystemet. Och du lämnar väl inte påfyllningsventilen öppen sedan? Även om det förhoppningsvis finns backventil så vill du inte ha värmesystemets vatten sipprandes tillbaka i färskvattnet. Du har inte möjlighet att fråga förre ägaren om hur denne brukade göra?

imported_Benno skrev:
Hur högt tryck är det i det "egna" vattensystemet? Kanske inte räcker för att fylla upp till rätt tryck (c:a 1 bar om det är tvåplanshus) i värmesystemet. Och du lämnar väl inte påfyllningsventilen öppen sedan? Även om det förhoppningsvis finns backventil så vill du inte ha värmesystemets vatten sipprandes tillbaka i färskvattnet. Du har inte möjlighet att fråga förre ägaren om hur denne brukade göra?
Tack för ditt svar!
Vart kan jag se det? I anslutning till brunnen? Har i alla fall ingen mätare eller något som anger det i pannrummet.
Nej, eftersom jag inte hittat själva påfyllningsventilen än så är det i alla fall inget jag lämnat öppet medvetet. Tror även du att det är den i mitten på nedre bilden?
Däremot står den nedre blå öppen. Ska den göra det, och vad är den till för?
Om det inte fungerar med den nästa gång så får jag nog lov att kontakta förra ägarna ja.

Krilleman
Det är ventilen i underkant på den nedre bilden som är påfyllningen. På den övre bilden ser man att den ansluter på expansionsledningen.

Den blåa ratten som alltid är öppen är avstängningsventilen på ventilröret. Det är vattnet som ska värmas i pannan och bli varmvatten. Där sitter även en inbyggd backventil samt att den översta blåa "ratten" är säkerhetsventilen till varmvattnet.

krilleman_215 skrev:
Det är ventilen i underkant på den nedre bilden som är påfyllningen. På den övre bilden ser man att den ansluter på expansionsledningen.

Den blåa ratten som alltid är öppen är avstängningsventilen på ventilröret. Det är vattnet som ska värmas i pannan och bli varmvatten. Där sitter även en inbyggd backventil samt att den översta blåa "ratten" är säkerhetsventilen till varmvattnet.
Aha, då är jag med. Tack för det!
Har som sagt testat att vrida på det som nu visade sig vara påfyllningsventilen utan att något hänt, men jag kanske inte öppnade den tillräckligt. Ska inte dit fören om två veckor men ska testa då igen. Annars är det alltså för lågt tryck i det inkommande vattnet (dvs. systemet med vatten ifrån brunnen). Om så är fallet lär jag väl återkomma med nya frågor=).

Moreno skrev:
Annars är det alltså för lågt tryck i det inkommande vattnet (dvs. systemet med vatten ifrån brunnen). Om så är fallet lär jag väl återkomma med nya frågor=).
Har du någon uppfattning om ditt vattentryck. 1 bar (eller som man sa förr 1 kg) tryck motsvarar 10 meters vatten pelare. Hur högt är högsta punkten på ditt värmesystem? Mer än 10 meter?

kulle
Moreno skrev:
Har som sagt testat att vrida på det som nu visade sig vara påfyllningsventilen utan att något hänt, men jag kanske inte öppnade den tillräckligt. Ska inte dit fören om två veckor men ska testa då igen. Annars är det alltså för lågt tryck i det inkommande vattnet (dvs. systemet med vatten ifrån brunnen). Om så är fallet lär jag väl återkomma med nya frågor=).
att det skulle va för dåligt tryck för att fylla upp systemet låter lite långsökt tycker jag.

roland53 skrev:
Har du någon uppfattning om ditt vattentryck. 1 bar (eller som man sa förr 1 kg) tryck motsvarar 10 meters vatten pelare. Hur högt är högsta punkten på ditt värmesystem? Mer än 10 meter?
Vattentryck på vattnet ifrån brunnen? Det har jag ingen koll på..
Har ett 1½-plans hus, och gissar på att högsta punkten är ca 7 meter? Under 10 i allafall.

kulle skrev:
att det skulle va för dåligt tryck för att fylla upp systemet låter lite långsökt tycker jag.
OK, lyssnade på imported_Benno's svar tidigare i tråden.
Som sagt, ska testa att öppna ventilen ordentligt, och om det inte fylls på då, vad kan då vara felet, om det nu inte är trycket på inkommande vatten?

Prova råden ovan först, dumt att spekulera i förväg. Jag tror det ordnar sig. Återkom i tråden annars :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.