J
Josth: Själva installationen av fjärrvärme blir billigare än investering i bergvärme eller luftvattenvärmepump. I Sollentuna är det ingen fast avgift på kWh fjärrvärme till småhus. Värmepump kan dock sannolikt visa sig mest lönsamt i kr på drygt 10 års sikt. Samtidigt en mer avancerad maskin som man då själv har ansvar för underhåll och reparationer av. Byta kompressor är t.ex. dyrt.
6 svar · 2,0k läst
C
corre: Ah, jag förstår. Trodde att du bytte bort den lekande helt.
23 svar · 10,8k läst
·
F
Forbo: Du är helt rätt ute. En blindbotten idag skall definitivt vara cellplast. Den är inte heller diffusionstät (Den släpper igenom vattenånga.). Däremot vill du att den ska vara lufttät, så kolla tex på Byggmax som säljer en cellplastskiva som heter "Fasadskiva", som är med not och spont, som du kan få lufttät smidigt. Du skruvar upp skivorna med hjälp av vanliga isoleringsbrickor typ
2 svar · 1,4k läst
M
myrstack: Läs på märkningen som sagt. Ett generellt typgodkännande är en sak men kolla på delarna du monterar. Ser det bra ut är det ju bara att köra
9 svar · 2,1k läst
S
Stefan Niemi: Tusen tack jonko.
5 svar · 942 läst
·
fgo
fgo: Vi köpte en avfuktare till vår källare, efter vi hade bott i huset ca 6 mån. Tidigare kändes det som att man inte kunde torka tvätt och förvara saker där nere pga att det luktade unket och var fuktigt. Men efter inköpet torkar tvätten väldigt fort, utan konstig lukt och källaren känns mycket bättre. Så jag tror inte det är psykologiskt. För oss är avfuktaren en topp3 investering
9 svar · 4,1k läst
S
samtheman: Inte så mkt jobb o få dit ventilerna, dem ligger hemma. Cirkulationspumpen från pannan tar ingen skada om jag sätter dit ventilerna och stänger flödet till elementen?
5 svar · 1,1k läst
·
O
olofh: Visst är det klämringar.återanvänder de som satt mot radiatorn som satt där innan. Bara det att den nya har lite andra mått. Det gamla ska monteras i källaren(2mx45, stack ut 1m på sidan under fönstret -snyggt...)så kommer få lära mig bocka rör vilket fall som helst
8 svar · 1,6k läst
·
M
Malisan74: Hittade denna anvisning http://www.kaminhusetnalden.se/produktmaterial/SverigekassettenAnvisning.pdf men vad ska man göra i skorstenen?
2 svar · 1,3k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Verkar bli ett litet läckage ändå. Skall testa att dra åt termostaten lite mer.
2 svar · 1,2k läst
·
M
Mackan88: Själv använder jag alltid kniven till dessa pluggar men en bred mejsel funkar också, bara kila fast och skruva ut.
2 svar · 949 läst
·
I
injonil: En murad putsad vägg tål att vara fuktig.
9 svar · 12,3k läst
·
T
Tonik: Okej, tack för alla svar. Nu är man lite klokare i alla fall. :)
23 svar · 4,0k läst
·
R
R_F: Den vita "raatten" som man vrider på snäpper man i ett spår, så den går bara på I ett läge. Det sitter en röd ratt bakom med en pigg som passer I spåret, den som sitter på axeln. Jag hittar inget sätt att få loss den, men har inte vågat bruka så mycket våld.Jag ser ingen skruv eller liknande som laser den till axeln. Det märkliga är att bruksanvisningen jag hittat på nätetinte
2 svar · 732 läst
kulle
kulle: Om du bor i Vittsjö så har du ju en som säljer spisar där , titta in hos honom så får du nog hjälp. :)
1 svar · 872 läst
J
ja73: Tack, det var så enkelt! Att jag inte tänkte på att kolla dimensionerna.. Då får jag se vad jag har för gänga på gamla pumpen.
2 svar · 1,6k läst
bonnier
bonnier: Finns en hel del åsikter om detta, vem som har rätt eller fel beror på vem du frågar. Här har du någons åsikt: http://www.iqtherm.se/ Personligen skulle jag nog inte byta, om det inte vore för något estetiskt.
1 svar · 1,7k läst
V
vilpi: Det är svårt att mäta rätt med en kamera. Det blir en massa reflektioner från nästan alla material. I detta fallet är ju dessutom den exakta temperaturen ganska ointressant, bara du har hög repeterbarhet på mätningarna.
4 svar · 5,4k läst
·
holmberg87
holmberg87: Då känner jag mig lite säkrare i valet. Fick rätt bra pris dessutom så det får nog bli en sådan till helgen! Nästa bekymmer är att lyfta skorstenen för att byta plåt under kaminen... Skorstenen vilar på kaminen..
2 svar · 4,8k läst
C
corre: Du söker nog rörsvep med syskonklamma, det är en mkt slick installation om man ska ha synliga rör. Ihop med elförzinkade stålrör så kan man måla dessa och smälta in mkt bra. CC40 för 12mm, och CC60 för 15 och 18mm brukar vara rätt. Då kan man använda de färdiga S-börjarna som finns. http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/syskonklammer-40-mm-galv.html
1 svar · 3,4k läst
N
Niclas Sprung: Hej Ja jag borde kollat priset innan, dumt av mig. Och jag får acceptera påslaget eftersom det verkar vara normalt. Elkillen lägger på 15% på hans inköpspris och kakelkillen ger konsumentpriser (han tar rabatten) Kanske jag har haft tur med de andra och jag har lärt mig något :-) Konstigt att jmf med krog, där betalar jag givetvis ett ordentligt påslag så de kan betala hyror, el,
9 svar · 1,6k läst
osiris
osiris: Lite nekrobump - men hur gick det med installationen? Har ett 1800-talshus själv och skulle vilja hitta en snygg upphängning för rören...
3 svar · 1,3k läst
I
Izvek: Nu närmar det sig byggandet. Hittade denna film på någon panna som jag inte hört eller sett tidigare. När jag såg denna film så börjar det nästa kännas som överförbränning är lika bra som underförbränning. D handlar ju bara om att antända alla gaser. Vilket dom har löst i denna överförbränning panna på ett enkelt sätt. Ska jag bygga en så är detta ett alternativ.
8 svar · 3,5k läst
Isakare
Isakare: Jag hänger på i den här tråden, så slipper jag öppna en ny. Betonggolv, uppvärmd källare under, vattenburen värme, radiatorer. Vill höja golvet så lite som möjligt. Tips och idéer på dessa förutsättningar mottages tacksamt. //Rikard.
6 svar · 1,2k läst
mykee2
mykee2: Kaminen från runt 1900 så de finns ingen monteringsanvisning. Vet inte vad de hade tillgängligt på de tiden för att täta med men de var kanske inte så noga då :D Bra tips med rökpatron, de ska jag nog använda mig av. Det är flera etager på kaminen som ska tätas också, till de fick jag med pannkitt [bild]
5 svar · 2,8k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: De kanske glömt ventilationen..
2 svar · 1,4k läst
S
slurppe99: Man brukar inte byta papp och läkt innan man byter pannor om det inte har hänt något. Missade placeringen i vardagsrummet och där vill du förmodligen inte kräma på med värme och hög fläkt så du kommer inte att utnyttja lvp optimalt. Men det kanske var bästa läget för dem. Det jag först skulle byta var klinkers vid diskbänken, byta bänkskivor och ev måla eller byta skåpluckor.
18 svar · 11,3k läst
D09
D09: [citat] Underbart höga :) Man lever ju 10 år längre bara av att ha sån underbar atmosfär hemma :) Har själv 7-8 meter ( kommer knappt ihåg längre ) till tak över kök/ matplats och det ger en annan känsla av att ha det öppet :) Visst, mycket fönster = varmt på sommaren om man inte skyddar när solen ligger på som mest och man får justera in golvslingorna att ge lite mer på den
18 svar · 3,6k läst
A
allahantverkare: Vi fick ut den :)
6 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.