Hej!

Söker era synpunkter på vad jag ska göra med mitt värmesystem. 140 m2 nybygge inkl 15 m2 glasat uterum, alltihop med vattenburen golvvärme. Bergvärme med Nibe bergvärmepump, 150 meter borrhål. FTX.Har också ett garage på 60 m2 som värms med bergvärmen via kulvert och två konvektorelement.

Allt funkar bra förutom att det inte blir varmt nog i uterummet. Uterummet har ju ett klart högre energibehov än resten av huset då det har tre ytterväggar samt är helglasat (om än med treglas energi).

Tror eventuellt att problemet ligger i innegivaren till bergvärmepumpen men vet inte riktigt hur jag lättast ska justera anläggningen för att ge mer kräm bara till uterummet. Innegivaren säger ju till pannan att den önskade innetemperaturen är uppnådd. Detta gör att pannan bara skickar ut 25-30 gradigt vatten i systemet vilket inte räcker till att värma uterummet. Golvet i uterummet blir bara vagt ljummet, aldrig varmt. Och i luften har vi bara typ 12-15 grader.

Är det ett "uterum" kanske det inte är dimensionerat för att hålla rumstemp när det blir kallare ute?

Det är en vinterträdgård. Platta med 30 cm isolering, treglasfönster med argon, 60 cm bröstning (för att undvika kallras vid golvet). Det SKA på pappret gå att värma året runt och det borde definitivt gå att få varmt vid den här tiden på året. Att bergvämepannan inte går på något tillskott än borde väl också tyda på att det inte är där problemet ligger?

Bara att öka värmeavgivande ytan, så här i efterhand genom radiatorer eller kanske fläktkonvektor om man vill få upp tempen snabbt då och då. Alternativt höja framledningen men då faller vitsen med systemet mer och mer i de andra delarna.

Tack för ditt svar!

Rummet används dagligen. Vi skulle helst vilja ha varmt där "alltid".

Jag har öppnat cirkulationen i slingorna till uterummet (2 st) max. Detta ger fortfarande inte mer än 14 grader i uterummet när det är 5 grader utomhus. Golven är svala.

Eftersom huset är väldigt välisolerat i övrigt så kräver det mycket lite energi. Temperaturen i golvvärmestället är ungefär 25 grader både in och ut vid den här tiden på året. Och jag antar att 25 grader inte räcker till i uterummet oavsett hur snabbt vattnet cirkulerar där.

Mina alternativ är som jag ser dem:
1. Sätta ett elelement (fläktkonvektor?) i uterummet (då jag väl inte kan koppla in det på golvvärmeslingan?).
2. Ta hit en rörmokare och installera en separat cirkulation till uterummet (som då skulle kunna få varmare vatten ut än resten av huset).

Vår panna/borrhål är tilltaget i storlek för att det ska kunna räcka till att värma uterummet också (med dess högra energibehov) utan tillskott. Så om vi väljer alternativ ett så riskerar vi istället onödigt många stopp/start på pannan samt "utnyttjar" inte det vi betalat för.

Tankar på ovanstående? Andra alternativ?

Alternativ ett går fint onödigt att krångla till det mer än så. Och har du verkligen kollat så att allt funkar med golvslingorna tex mätt temp in/ut etc så att det spåret är utrett innan man börjar bygga in mer grejer.

Jag ser ju in/ut temp på hela ställaget men hur mäter jag temperatur på enskilda slingor?

En enkel IR-termometer eller någon med prob för anliggningsmätning. Och hur ligger det till med flödet i slingorna?

• Gilla
pekk@13
  • Laddar…
Jag ska se om jag kan lista ut något sätt att mäta in/ut på aktuella slingor. Kanske kunde en tejpad prob till en utomhus termometer ge en uppfattning i alla fall.

Jag har ju öppnat de två slingorna till uterummet max. Så flödet BORDE vara bra. Men det har jag ju egentligen ingen uppfattning om.

Med en prob på slingorna där de kommer upp ur golvet så har jag 27,3 grader in i den ena uterumsslingan och 24,7 grader ut. Liknande värde för den andra. Mindre än tre graders skillnad. Vet inte hur jag ska tolka det. Men om cirkulationen vore dålig så skulle jag väl ha betydligt mycket kallare vatten på returslingan?

Rebeckaf skrev:
Med en prob på slingorna där de kommer upp ur golvet så har jag 27,3 grader in i den ena uterumsslingan och 24,7 grader ut. Liknande värde för den andra. Mindre än tre graders skillnad. Vet inte hur jag ska tolka det. Men om cirkulationen vore dålig så skulle jag väl ha betydligt mycket kallare vatten på returslingan?
Ja, eftersom returen är 24,7 grader så borde du i princip ha detta också i rummet.

Det kan finna några anledningar;

Slingan är underdimensionerad (för kort) så värmen inte hinner överföras till golvet
Att uterummet trots allt inte är tillräckligt isolerad
Att det finns en rumstermostat lokalt för uterummet som är snålt/felaktigt inställd

Har du rumstermostater? Om inte så kan du prova med att koppla bort inomhusgivaren och köra enbart på värmekurva. Blir det för varmt i något rum, så får du strypa flödet i den slingan. På så sätt kan man kanske tvinga över lite till uterummet. Blir det för varmt i alla rum, så har du för hög värmekurva inställd. Det verkar ju onekligen som att uterummet har ett större värmebehov (sämre isolering alt. för snålt med golvslinga)
Börja med att mäta temperaturerna på övriga slingor. Kolla så att du har golvvärmeritningen med alla flödesinställningar. Då vet du vad utgångsläget är innan du börjar ändra.

Tänk på att vänta minst en dag mellan varje ändring, då golvvärme trögt.

Jag har två slingor på 63 resp 62 meter, sammanlagt 125 meter i uterummet som är på 15 m2. Slingorna ligger CC20.

Jag har en rumstermostat i uterummet som står på max. Detta innebär så vitt jag förstår att flödet alltid kommer att vara på i uterummet (eftersom termostaterna aldrig kommer att stänga sig då vi aldrig kommer upp i den önskade värmen).

Så ja, jag tror väl också att det är obalans i isoleringsförmåga hos uterummet och värmeavgivningen från slingorna. Jag förstår bara inte varför jag har 25 grader i returen från slingorna men bara 13 grader i rumsluften.

Lordi: Jag har utegivare, innegivare och rumstermostater. Så som jag har gjort nu så har jag flödet på alla slingor enligt golvvärmeritningen utom för de två slingorna som är till uterummet som jag öppnat max. Jag har också termostaten på max i uterummet. Övriga rumstermostater står på 22 grader. Resten av huset fungerar utan anmärkning. Innegivaren står på 22,5 grader vilket är vad vi har inomhus på ett ungefär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.