Hej på er!

Läst runt på forumet (och andra forum), visst kan man läsa ut svar till mina frågor genom det. Men känns som jag endå gör rätt i att öppna en ny tråd gällande min anläggning.

Huset är är större villa/mindre gård på landet.
Vi har radiatorer och aerotemprar, pool och varmvatten.

Vi har alltid eldat med ved, men den gamla pannan gick i pension och nu har jag köpt en större anläggning som tidigare drivit ett mindre hyreshus.

Anläggningen jag köpt är en Atmos DC95 och 2st 2500L ackumulatortankar plus tre av mina gamla som är på 750L/st (en av dom är med slinga som jag tappar polen på).
1st 500L tekniktank med elpatron är med också, samt en laddomat 21.

Så totalt har jag 7750L ackumulatortank

Nu är frågorna.

Behöver hjälp o råd med "system setupen"
Olika storlekar på acktankarna, det har väl ingen betydelse?
Ska jag köra med öppet system eller slutet till acktankarna?
Öppet känns säkrare efter att sett vad som kan hända när slutna system havererar :-)
Visst nya säkerhets ventiler m.m är en billig försäkring. Men känns endå otryggt.
Ett öppet system kan inte mer än att koka över och skjuta ut vattnet och ångan.

Om jag väljer öppet system, hur bygger jag detta bäst?
Ska jag verkligen köra med ett slutet? Hur bygger jag det då?

Ska jag tappa radiatorvatten från en slinga i tekniktanken, eller ska jag ta den direkt på ackumulator vattnet?

Om jag tar på ackumulator vattnet så är saken klar med nästa fråga, då sköter expansionskärlet jobbet. Men om jag väljer att ta det på en slinga från tekniktanken, då måste jag ha 2st expansionskärl va?

Expansionskärl, det finns väl två system?
Öppet där med, som man placerar högre än ackumulatortank.
Eller slutet "ballong expansion" som man trycksätter?

Vilket av ovan är bäst?

Frågorna är många, jag kommer bygga systemet själv. Så tar emot så mycket tips och trix som jag kan.

Ska försöka ladda upp en ritning på hur placeringen på mitt system ser ut. Så kanske någon kunnig hjälpsam själ hjälp mig rita in allt som behövs :-)

/Anders

Redigerat:
Ingen som har svar?

Ta radiatorvattnet från acktankarna. Kör du på en slinga i tekniktanken så måste du fixa en separat cirkulation/skiktning i acktankarna, bäddat för strul tycker jag.

Jag skulle valt öppen expansion, 7,75m3 kräver ett skapligt slutet kärl.

Jag öppnade en ny tråd i frågan om öppen expansionskärl.
Måste det tvunget placeras högre än den översta radiatorn på våning två?

Eller finns det alternativ till detta?

Skickar upp en skiss på vad mitt system innefattar.
Skissen är på hur jag "tänkt" bygga det.

I detta förslag så kommer alla acc tankarna ligga i serie efter tekniktanken, med laddstart under i från.
I vissa schema ser jag att man går in nere och ut uppe från och till alla tankarna. Men som sagt min tanke är serie?
Funkar?

Vad tror ni om det öppna expansionskärlet? Kommer inte att funka med den placeringen?

Kom gärna med sågningar eller förslag på vad och hur systemet skall eller bör göras annorlunda.

Visa bilaga Schema - Serie.bmp

Tror du är inne på rätt spår men åt fel håll: Om jag tolkar din skiss rätt så kommer du med detta upplägg att ladda tank nr 2 först, de följande åt höger är parallellkopplade och tekniktanken till vänster är seriekopplad sist på systemet. Innebär att du måste värma hela volymen innan du kan duscha.

Varmt vatten stiger uppåt, därför ska du både ladda och ladda ur tankarna i toppen, annars kommer du inte att kunna dra nytta av skiktningen och eldningen och livet blir ett helvete.

Vänder du på steken kommer d funka: så att du kopplar toppen av pannan till toppen av tekniktanken, vidare från botten av tekniktanken till toppen av tank 2, vidare hur du vill: serie (topp till botten) eller parallell (topp till topp, botten till botten).

Laddomaten funkar så att den vid eldning börjar blanda pannans heta vatten från panntoppen med det kalla från pannbotten. När pannan uppnått rätt driftstemperatur börjar laddomaten att ladda tankarna från pannans topp genom att trycka in kallt vatten från tankarna in i botten av pannan, varvid hett vatten trycks ut från toppen av pannan.

Kolla upp om du kan ha trycklös expansion, väl utrett i klistrad tråd här på bh.

Ahh ok, så varmvatten går från toppen från pannan och in i toppen på tekniktanken.
Ut från tekniktankens botten och laddar acc tankarna uppifrån.

Men värmen stiger som vi är överens om, ska man inte ladda med varmt vatten nere ifrån? Värmen stiger ju uppåt?

Men ok, jag laddar uppifrån, kan jag ladda alla parallellt eller måste dom gå i serie?
Ut nere och in uppe, ut nere och in uppe osv i alla tankarna?

Ser att vissa lägger ett parallellt rör på utsidan av tanken som förbinder in och utlopp, varför detta?

Lägger upp en uppdatering av skissen så som du förklarar.
Finns det anledning att inte parallell ladda tankarna?

Om jag laddar teknik tanken först enligt skissen hur kontrollerar jag acc tankarnas laddning? Sätter ladomat till? eller sätter någon termostatstyrd c-pump?
Eller bara kör på direkt med laddningen av tank 1-5?Visa bilaga Schema - Serie.bmp

Varför behöver du tekniktanken? Är det för VV eller är den placerad fysiskt avlägset gentemot ackbanken?

Är den placerad invid de andra som på din skiss skulle jag om den har funktion för VV och ev elbackup lagt alla parallellt och verkligen sett till att rörmotstånden jämnas ut enl tex Tichelmann-princip. Kan även vara lämpligt att palla upp tekniktanken så att överkant är i nivå med de högsta tankarna för utjämning när ingen pumpning är aktiv i kretsarna. Och givetvis ventiler så att man kan begränsa volymen tex sommartid.

GK100 skrev:
Varför behöver du tekniktanken? Är det för VV eller är den placerad fysiskt avlägset gentemot ackbanken?

Är den placerad invid de andra som på din skiss skulle jag om den har funktion för VV och ev elbackup lagt alla parallellt och verkligen sett till att rörmotstånden jämnas ut enl tex Tichelmann-princip. Kan även vara lämpligt att palla upp tekniktanken så att överkant är i nivå med de högsta tankarna för utjämning när ingen pumpning är aktiv i kretsarna. Och givetvis ventiler så att man kan begränsa volymen tex sommartid.

Tekniktanken driver vv.
Ja, tankarna står i den ordning som visas enligt skissen.

Sen är idéen att tekniktanken ska värmas upp först för snabbare få varmvatten och få i gång radiator värmen.

När tekniktanken är upp i full arbetes temperatur så ska acc tank 2-5 värmas upp.

Sen har jag ytterligare en slinga i sista acc tanken (tank 5 på 750L) som är tänkt att driva poolen på sommaren.

Det kommer inte att gå att palla upp tankarna så att alla rör lugger ibsamma nivå.

Är det viktigt tycker du?

Sen nästa puck är att rören ha olika dimensioner.
Gör det något på liv och död?

Det är bara tekniktanken som bör ligga i nivå överkant mot de högsta av övriga. Och att få värme direkt är inget problem om allt läggs parallellt det beror bara på var du tar ut anslutninen för shuntkopplingen. VV kommer också relativt snabbt även om allt varit nerkylt och normalt låter man det inte gå så långt innan man fyller på, särskilt inte med din stora volym.

Har du tänkt dig använda pump för att ladda tekniktanken efter eldning? Du får normalt annars lita till lite flöde via radiatorkretsen när det är värmesäsong och det är inte optimalt. Rördragning och dimension bör man tänka igenom när man använder så många tankar, onödigt att få för stora skillnader i flöde. I ditt fall med stor skillnad i volymerna kan det säkert vara ide att kunna ställa laddningsflödet för varje tank så att inte de små blir fyllda fort och sen kortsluter laddkretsen med hett returvatten.

Är du helt avog till att bygga med VVX både för VV och din pool? Det skulle kunna bli riktigt bra och de olika olägenheterna enligt tidigare vore enkla att komma undan då.

Atmos DC95! Visst är det ca 400 L ved som ryms i det gapet? :thumbup: Kul med en riktigt stor vedanläggning! :thumbup:

Japp, det är en stor rackare på 95kw :D

Vilka olägenheter tänker du på som jag blir av med?

Jag kommer stänga in o ut system till radiatorerna på sommaren. Då kommer det iofs stå stilla vatten i radiatorsystemet på sommaren.
Men gör det något?

Men du tycker jag ska ladda alla tankar ink tekniktank parallellt direkt?

Om du lägger tekniktanken i serie med de andra som kopplas parallellt kommer du inte få nytta av värmen i de parallella tankarna om du inte har radiatorkretsen i drift. Det blir laddomaten som laddar alla och vid urladdning drivs flödet baklänges av radiatordelens förbrukning. Ligger allt parallellt och med tekniktankens överkant i nivå med de övriga kommer naturlagarna se till att alla tankarna kommer tömmas någorlunda jämnt och du kan göra dina uttag i tekniktanken både VV och värme. Och som sagt se till att se upp med flödena när pumparna jobbar så du inte får haltande laddning.

Skaffar du två VVX en för VV och en för pool kan du bygga ett mycket rent system och tom koppla tankarna i serie eller kanske rättare serie av parallella grupper. Då får du ett enkelt system som inte lider av olika volymer, dimensioner, längder om pumpar är idrift mm. Det ska som jag ser det vara grovt sett följande block:

Produktion -> ackumulering. Här ingår då panna och laddkrets med någon form av styrning/reglering.
Ackumulering -> VV beredning. Med fördel sk TVA som du kan se i många trådar här.
Ackumulering -> värmesystem. Via de shuntar man behöver hämtas värme till rad, golvvärme osv.
Ackumulering -> pool. Via VVX tar du ut den värme du behöver från hela volymen ack och inte i ett "hörn" dvs slinga i 750 l.

På detta sätt blir allt helt självständigt och oberoende, störs inte av vartannat även om allt inte är perfekt utfört. Mycket överskådligt och enkelt med möjlighet att dra nytta av ackar på bra sätt och enkelt att lägga till mer förbrukare med egna krav.

Så ser jag på det så får vi se vad andra intresserade av de här frågorna tycker, och framförallt du själv. Men jag tycker du har varit lite snett ute med skisserna med lilla tanken i serie. Isf bättre att du kopplar den med pumpning och styrning som en slavtank mot din stora ack, men det verkar lite fånigt när de står på samma ställe.

Då har jag uppdaterat skiss enligt GK100 tanke.

Är placeringen av c-pumpen rätt?

Ska jag kanske ha två pumpar? en tryckande och en dragande pump?

Visa bilaga Schema - Serie.bmp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.