Hej.

Jag har en enkel fråga som jag klurat en del på.
Har vedeldad panna och ska koppla om styr och regelsystemet en del.
Det jag inte kommer fram till är hur jag ska koppla shuntventilen. cirkulationspumpen sitter på returledningen strax innan pannan och är svår att ändra på, så helst skulle jag vilja koppla in shunt mellan retur efter cirkulationspump och på utgående värmeledning från panna till radiatorerna.

Ska vattnet cirkulera i radiatorerna om shuntventilen är stängd?

Det ska vara schuntautomatik med utetempgivare och framledningsgivare.

Tacksam för kloka svar :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut..

kulle
Ärligt talat tror jag inte du vinner någonting på att sätta in shuntautomatik till en kombipanna utan acktankar.

Ja, vattnet ska cirkulera i radiatorerna när shunten är stängd. Och man vinner alltid på att ha shuntautomatik, då man kan ställa in en utetemperaturstyrd värmekurva.

kulle skrev:
Ärligt talat tror jag inte du vinner någonting på att sätta in shuntautomatik till en kombipanna utan acktankar.
Jag har två 500 liters ack.tankar som ska kopplas in med ladomat 4030 :)

kulle
Forkyas skrev:
Jag har två 500 liters ack.tankar som ska kopplas in med ladomat 4030 :)
Ja då är det en annan sak :thumbup:

Låter vettigt.. Då bör man väl ha givaren på röret en bit efter shunten mot radiatorerna?

Det sitter en inbyggd shuntventil i pannan, men den tänkte jag bara ställa så den är helt öppen
och sen koppla in den externa men automatik.

Det borde väl funka?

Har en gammal Effekta olja/ved, är det någon som känner till något om en sån, uppbyggnad och kanske vet var man hittar instuktioner, specifikationer m.m?

Den ska snart bytas mot en Baxi, som är en vedpanna :) Men det får bli till nästa säsong.. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.