Hej.
Jag har en enkel fråga som jag klurat en del på.
Har vedeldad panna och ska koppla om styr och regelsystemet en del.
Det jag inte kommer fram till är hur jag ska koppla shuntventilen. cirkulationspumpen sitter på returledningen strax innan pannan och är svår att ändra på, så helst skulle jag vilja koppla in shunt mellan retur efter cirkulationspump och på utgående värmeledning från panna till radiatorerna.
Ska vattnet cirkulera i radiatorerna om shuntventilen är stängd?
Det ska vara schuntautomatik med utetempgivare och framledningsgivare.
Tacksam för kloka svar
Jag har en enkel fråga som jag klurat en del på.
Har vedeldad panna och ska koppla om styr och regelsystemet en del.
Det jag inte kommer fram till är hur jag ska koppla shuntventilen. cirkulationspumpen sitter på returledningen strax innan pannan och är svår att ändra på, så helst skulle jag vilja koppla in shunt mellan retur efter cirkulationspump och på utgående värmeledning från panna till radiatorerna.
Ska vattnet cirkulera i radiatorerna om shuntventilen är stängd?
Det ska vara schuntautomatik med utetempgivare och framledningsgivare.
Tacksam för kloka svar
Det sitter en inbyggd shuntventil i pannan, men den tänkte jag bara ställa så den är helt öppen
och sen koppla in den externa men automatik.
Det borde väl funka?
Har en gammal Effekta olja/ved, är det någon som känner till något om en sån, uppbyggnad och kanske vet var man hittar instuktioner, specifikationer m.m?
Den ska snart bytas mot en Baxi, som är en vedpanna
Men det får bli till nästa säsong..
och sen koppla in den externa men automatik.
Det borde väl funka?
Har en gammal Effekta olja/ved, är det någon som känner till något om en sån, uppbyggnad och kanske vet var man hittar instuktioner, specifikationer m.m?
Den ska snart bytas mot en Baxi, som är en vedpanna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
